Gå till innehåll

Kort stack, precis före bubbelspelet ...


Recommended Posts

Hallå på er

 

Skulle vilja ha era åsikter på ett spel jag gjorde för en tid sedan.

Ingen HH tillgänglig så jag tar det ur minnet.

 

SvS, 100+10 MTT freezeout. 370 startande, 50 kvar, 30 prisplatser.

Spelet har varit vilt i början för att sedan lugna ner sig avsevärt. Själv har jag spelat tight nästan hela vägen, speciellt senaste halvtimmen då korten varit iskalla. (Halvvägs in dubblade jag lyckligtvis med TT som träffade stege, därav att jag fortfarande är kvar.)

 

Vi sitter nu 9 st runt bordet. En kille (väldigt kort) har tryckt all-in 5 av 7 senaste händerna, dock inte den här. Jag har gjort detsamma en gång av de 7 senaste och snott blindsen då.

 

Blinds är 200 + 400, stackavg, på drygt 8000. Själv har jag 3600, näst minst på bordet.

 

På CO tittar jag ner på ATo och känner att nu är det min tur att trycka för att sno blindsen (andra korta stacken sitter 2 till höger om mig och har slängt sin hand). SB och BB har båda runt 7-8000 kvar efter att ha lagt blindarna.

 

Fråga: Var det här en no-brainer push?

 

 

Upplösningen kommer givetvis senare men först vill jag läsa lite resonemang och motivationer.

 

mvh ... Jocke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

standard oexploaterbar allin

 

Räcker för mig. Ville bara se om jag kunde skriva upp förlusten på 'that's poker'-kontot eller om jag förbisett något subtilt.

Naturligtvis synar BB, kastar upp AJo och skickar mig ut ur turren med minsta möjliga marginal (det blev ett par femmor på bordet och en Q, men hans J dominerade min 10:a som sista kortet i handen).

 

Lustigt egentligen. Efter ganska många showdowns i poker kan man ju säga att båda spelarna gjorde rätt (oddsmässigt, aggro-mässigt, positionsmässigt, ...) men fortfarande måste en av dem vinna och den andra förlora. Talar faktiskt emot att poker skulle vara ett skicklighetsspel. När båda spelarna är jämbördigt (o)skickliga så är det enbart turen som gör utfallet.

 

glad påsk ... Jocke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tycker jag att du var lite hård, faktiskt.

Utveckla gärna resonemanget runt spelet (nästan) på bubblan med kasst M-värde istället.

Är det din uppfattning att any-two duger? Vilket HD skulle du förlita dig på? Duger de oavsett position?

Själv hade jag kanske lite för tight (men inte tillräckligt, bevisligen) HD eftersom jag lät resten av bordet och speciellt den andra shortstacken knuffa runt mig för mycket. Var allt bara tillfälligheter eller kunde jag gjort annorlunda (i spelet av de 20 föregående händerna)?

 

Har läst och tagit till mig ett par klassiska pokerböcker men tycker det skrivs väldigt lite om 'naturliga avgångar' ur turneringar. Alltså baksidan av de tillrättalagda exemplen som nämns i böckerna. Givetvis måste man våga för att vinna men om man vågar och ändå inte vinner ... vart går gränsen mellan vanlig otur och självorsakade 'olyckor'? Oavsett aggressionsfaktor kontra stack/blind så måste man ju ha två vettiga kort att visa upp emellanåt, eller?

 

... Jocke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"försök" få tag i fler marker lite tidigare så att du kanske ligger i mitten till topp30% av fältet. Då kan du höja upp till 1000 med 200/400 blinds i lite alla möjliga lägen just när ni närmar er bubblan. De flesta svs spelarna är så weak-tighta då att de kommer vika de flesta händerna och om de väl höjer har de en stålhand och du kan lätt lägga. På detta sätt får du snabbt ihop många och enkla marker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...