Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Fi sitter på dealer och har 182$ i stacken

Hero sitter på BB och täcker

Fi är okänd

8handed

Hero was dealt QJo

5 fold

Fi call 2$

SB call 1$

Hero raise ->10$

Fi call

SB fold

FLOP T92 Rainbow POT=22$

Hero bets 17$

Fi Raise -> 68$ Fi har 104$ kvar i stacken

Hero ???

Om jag ställer är grundpotten på totalt 158$, min satsning är 104$. Har jag nån Foldequity här?

Syn känns besvärligt.... jag har inte så hårda implicita ods och han kan lätt betta ut mig på turn om jag checkar.

Postad

Knepig situation, har du ingen read alls på fi? PT-stats?

De enda händer du är riktigt rädd för är väl T9 och möjligtvis 22, men du har väl ändå 25% typ. 99 och TT känns inte troliga. Mot AT till JT har du 11-14 outs. J8 och 87 leder du stort över. Lägg till 10% chans att det är en ren bluff från hans sida, och en viss chans att det är ett randompar som han viker, eller som du iaf har 45% mot om han synar.

Jag lutar åt att trycka in, mest för att det är en bra hand att balansera upp våra bra träffar med för att inte bli för lättbluffad. Jag hatar inte fold dock. Syn känns rätt kallt.

Någon typ av read skulle göra beslutet enklare dock.

Är det en duktig semilag kille så väger det över mer åt ställ tycker jag, men en sådan skulle väl iof inte limpa först in på knappen. Är det en nötförsäljare lutar jag mer åt fold.

Postad

Eftersom du höjer pre med QJo så måste du väl vara en ganska lösagg spelare?

Och att du Cbettar på denna floppen när fi inte sätter dig på AA/KK osv gör att han mkt väl kan tro att du bluffar och försöker ta hem potten. Det är ju ett ganska gyllene stealläge mot dig ut hans ögon.

Hans HD är i mina ögon:

22

109

87

J10

Q10

Med A10 och (A9) som också finns med i HD på en kant borde han höjt från knappen tycker jag. 99 och 1010 skulle han väl ganska självklart höjt på pre? Svårt utan read på honom. Men det känns som att han kanske skyddar ett toppar här eller bluffar. Men varför reraisar han om han skulle han 22 och chansen är liten att du har träffat floppen?

Jag tycker att det känns som att en bluff är sannolik här. Och har han J/Q10 så bör han vika här.

En push är nog inte fel och är väl också bra för din image antar jag.

Postad
Men checka pre.

Check pre ogillar jag starkt, QJo är med hyfsad marginal bra nog att raisa när både knappen och sb visat enorm svaghet.

OP, hur slutade handen, foldade du eller fick du se vad han hade?

Postad
Check pre ogillar jag starkt, QJo är med hyfsad marginal bra nog att raisa när både knappen och sb visat enorm svaghet.

Blir svårt att spela QJo OOP mot två motståndare hyffsat ofta, jag hade hellre sett check pre, fast det är väl rätt marginellt.

Postad

Jag hade nog inte raisat PF om jag inte känner att jag har ett stort övertag mot Fi. Känns dock bra att CB:a. Men han stora raisa var väl det sämsta som skulle kunna hända.

Jag tror han har något bra (triss, tvåpar möjligen halvstark tp) och det känns nästan som om det är Ev- att ställa! Tror inte han bluffar och tror att det är väldigt få gånger du inte kommer få blixtsynen på din all-in...

Väldigt knivig sits.. Beroende på humor och reads (som du inte hade?) blir HEROs action all-in eller fold. Möjligen mest all-in =/

Postad
Blir svårt att spela QJo OOP mot två motståndare hyffsat ofta, jag hade hellre sett check pre, fast det är väl rätt marginellt.

För det första så är vi inte oop mot 2 motståndare när vi sitter på bb och möter knappen och sb, vi är i mellanposition.

För det andra så slipper vi väldigt ofta spela handen oop genom att raisa eftersom knappen oftast sitter på rent skräp när han openlimpar, och därmed ofta foldar mot en raise.

Även om han skulle envisas med att syna så är det i min erfarenhet oftare vi som dominerar honom än tvärtom i just denna situation. Vem openlimpar KQ från knappen liksom?

Kom igen nu, detta är 3-manna poker och båda våra motståndare har limpat vilket visar stor svaghet, QJ är bra nog att raisa, det är inte marginellt.

Postad

qj må vara tråkig att spela oop mot en spelare, men det är ju absolut självklart en raise pre, check är alldeles för vekt med denna hand.

Jag skulle nog vilja säga att du ska höja anytwo mot en button och SB limp.

Skulle kunna tänka mig att FI har limpat Ace Rag och försöker trycka dig från potten.

Postad

Nja funkar ganska bra att checkraisa många av flopparna också och ta potten där men raise pre med en så pass stark hand som QJ är ju inget fel. Dock ganska marginellt så det är egentligen en ganska så meningslös diskussion. Beror nog mest på sin egen spelstil och så klart på buttons.

Postad

Standardpush på floppen. Ingen poäng att diskutera och metaeffekter är inte relevanta. Starkast möjliga drag, etc.

Är inte heller särskilt meningsfullt att sitta och spekulera kring FE här. Kan lika gärna spå i kaffesump för att få lika meningsfull information. Det är inte heller en faktor man bör bry sig särskilt mycket om här.

qj må vara tråkig att spela oop mot en spelare, men det är ju absolut självklart en raise pre, check är alldeles för vekt med denna hand.
Nu är du rejält ute och cyklar.

Och det här är ju bara tragiskt.

Ska du argumentera för höjning pre så är det enda du kan snacka om att motståndarna är tjockdåliga*, QJ har inget med saken att göra.

* Hur du nu vet det efter att ha spelat kring 0 händer med dem.

Postad
Ska du argumentera för höjning pre så är det enda du kan snacka om att motståndarna är tjockdåliga*, QJ har inget med saken att göra.

* Hur du nu vet det efter att ha spelat kring 0 händer med dem.

Att knappen openlimpar är ett hyfsat tecken på att både spelaren och hans hand är rätt kass. Självklart inte ens i närheten av 100% säkert, men det är den info vi har, dumt att inte utnyttja den imo.

SB synar, det säger verkligen inget om hur han är som spelare, men det skriker ju inte monsterhand precis, och dessutom har vi både position på honom, och tar initiativet i potten med en raise.

Dock ganska marginellt så det är egentligen en ganska så meningslös diskussion.
Om någonting gällande specifika situationer i pokerhänder är värt att diskutera så är det väl marginella situationer? Ska man diskutera självklara situationer istället? :)

Nej, nu har jag nog inte så mycket mer att säga om den här handen, vart bara förvånad över att så många vill checka pre, jag är lång ifrån LAG själv, men tycker raise är självklar.

Postad
Standardpush på floppen.

Mmm Hjort... man ger verkligen upp sjukt mycket värde genom att folda...

En optimistisk push-debattör skulle kanske kunna visa på marginellt + EV-mässigt medan en negativ fold-debattör skulle kunna visa på klart - EV att pusha...

Så otroligt larvigt att få det att låta som att det skulle vara ett klockrent beslut, som att syna all-in pf med A-A typ. En push innebär typ bara varians och eftersom de allra flesta spelare påverkas mer negativt av att torska än positivt av att vinna blir ju folden än mer sympatisk.

Postad

Det är ett klockrent beslut att pusha.

Att du tror något annat beror på att ditt mentala ramverk kring spelet är fundamentalt bristande på en massa sätt. Främst att du försöker dig på en massa modeller för EV-maximering för enskilda händer istället för att tänka kring ranges, betsekvenser och balans. Att tänka kring värde är väldigt ofta tidsslöseri pga bristande info. Inte helt sällan är det direkt skadligt. Jag har förklarat varför en massa gånger förut och är rätt trött på det. Se min post som ett kort facit istället för en grundläggande förklaring.

Att knappen openlimpar är ett hyfsat tecken på att både spelaren och hans hand är rätt kass.
Ja, då säger man det istället för att QJo är stark. Typ något i stil med "en snubbe som openlimpar på knappen är troligen så vek att det är lönsamt att stjäla potten med any-two". Det finns problem med det också, bla metagrejen att man troligen inte kommer få lika många free-rides i bb framöver. Sen är det lite andra frågetecken också.

Men som sagt, just handstyrkan är knappast orsak att höja här.

Om någonting gällande specifika situationer i pokerhänder är värt att diskutera så är det väl marginella situationer? Ska man diskutera självklara situationer istället? :)
Jag tror det är kod för "jag orkar inte tänka särskilt mycket mer kring den här handen eller motivera mig och vet ärligt talat inte särskilt mycket om värdet hit eller dit".

Eller så är det bara symtom för "reads är allt"-skolan som egentligen inte tänker så där väldigt mycket.

Postad

Kan ju säga som motivering att om jag inte trycker nu kan jag aldrig spela bottenset/top2 med självförtroende här, finns ju heller ingen poäng att höja pre överhuvudtaget då heller.

Så vik här betyder typ att vi checkar 99 pre och synar floppen.

Postad
Ja, då säger man det istället för att QJo är stark. Typ något i stil med "en snubbe som openlimpar på knappen är troligen så vek att det är lönsamt att stjäla potten med any-two". Det finns problem med det också, bla metagrejen att man troligen inte kommer få lika många free-rides i bb framöver. Sen är det lite andra frågetecken också.

Men som sagt, just handstyrkan är knappast orsak att höja här.

Tror inte våra åsikter egentligen skiljer sig åt nämnvärt i detta fallet, men visst spelar handstyrkan in. Jag skulle inte gå så långt som att höja any2. 23o skulle jag checka, AA skulle jag höja, någonstans däremellan måste jag dra gränsen. Jag skulle välja att höja top 50-40% ungefär, och där kvalificerar sig QJo med stor marginal.

Jag tror att i stort sett alla pokerspelare skulle resonera på samma sätt, men man drar naturligtvis gränsen mellan check och raise vid olika handstyrkor, top20%, top30% etc. Hur menar du då att inte handstyrkan spelar in? Om jag pratade om att höja med T6o så skulle jag köpa det resonemanget, men inte för QJo som förmodligen dominerar knappens limp-range.

En push innebär typ bara varians och eftersom de allra flesta spelare påverkas mer negativt av att torska än positivt av att vinna blir ju folden än mer sympatisk.
Om jag trycker med Q-hög och openended och torskar så blir jag nog inte så tiltad, men om jag vinner så lär min motståndare bli det.
Push. Om man foldar här så blir det ju i princip en bluff med outs och du har ju nötdraget.

Kul att folda och grabben visar 8J eller nått annat liksom :-)

Bluff-fold? ;)
Postad

En push innebär typ bara varians och eftersom de allra flesta spelare påverkas mer negativt av att torska än positivt av att vinna blir ju folden än mer sympatisk.

Fan tror det är första gången jag håller med dig till 100%!

Postad

Om man har drag är man ju nästan beredd på att torska, alltså påverkas man (jag iaf) inte så mycket negativt av det. Om fi däremot har set eller nått annat trevligt och tror att hero är trapad kommer han däremot tilta ganska hårt när 8an landar...