Goatse Postad 30 Mars , 2007 Rapport Postad 30 Mars , 2007 Man har haft månader på sig att förbereda sig. Lära sig speed reading, svenska prefixer, plugga gamla prov - men inte fan har man gjort något av dem. Vilka mer skriver imorgon? Första gången för mig och jag räknar kallt med att det ska gå riktigt illa. Citera
Willy_Wonka Postad 30 Mars , 2007 Rapport Postad 30 Mars , 2007 Jag ska skriva imorrn och hoppas på mer än 1,3 som jag fick förra gången. Jag har förberett mig genom att ha gjort en kortversion av ett gammalt prov på nätet. Ska göra något mer prov senare idag. Den svåraste delen för mig är orden helt klart. Jag blev lagom tiltad när det visade sig att den första ord-delen man gjorde förra provet bara var på test, då det för en gångs skull gick bra. Citera
y0 Postad 30 Mars , 2007 Rapport Postad 30 Mars , 2007 Har förberett mig genom att missa att boka om flyget så att jag får både dyrare flyg och missar provet. GL till er. Citera
loka2 Postad 30 Mars , 2007 Rapport Postad 30 Mars , 2007 Har förberett mig genom att missa att boka om flyget så att jag får både dyrare flyg och missar provet. GL till er. Haha, gjorde samma sak fast jag kan skriva provet (kostade mig 1000 extra). Självklart har man inte pluggat någonting, men skall sätta mig lite ikväll och gå igenom de prov som finns på studera.nu för att ha en hyffsad koll på strukturen iaf. GL:-D Citera
Bojen Postad 30 Mars , 2007 Rapport Postad 30 Mars , 2007 Högskoleprovet är bara för människor som inte orkar jobba.... Citera
eurythmech Postad 30 Mars , 2007 Rapport Postad 30 Mars , 2007 Högskoleprovet är bara för människor som inte orkar jobba.... ...vilket är det genialiska Citera
Bodinarn Postad 30 Mars , 2007 Rapport Postad 30 Mars , 2007 Skriver för femte gången, vetifan varför egentligen. Citera
Bojen Postad 30 Mars , 2007 Rapport Postad 30 Mars , 2007 ...vilket är det genialiska Beror på vad man räknar som "jobb". Citera
jello Postad 30 Mars , 2007 Rapport Postad 30 Mars , 2007 Glömde att anmäla mig den här gången. Hade gärna velat ha chansen att förbättra mig eftersom jag sov två timmar natten innan det förrab (och mitt första och enda). Citera
Goatse Postad 31 Mars , 2007 Författare Rapport Postad 31 Mars , 2007 Fan såhär tidigt har man väl inte varit uppe de senaste 5 åren. Sovit 3h och känner mig helt slut i huvudet. Jaja, lycka till alla. Citera
Lolle Postad 31 Mars , 2007 Rapport Postad 31 Mars , 2007 Fick 90/122 enligt rättningsmallen får hoppas det blir samma norm som tidigare gånger 1.5, precis exakt det jag behöver! GOTT! Citera
Goatse Postad 31 Mars , 2007 Författare Rapport Postad 31 Mars , 2007 Missnöjd som fan. Fick alla rätt på svenska läsförståelsen och engelska läsförståelsen men gjorde bort mig totalt på resten känns det som. Fyllde inte i den gula lappen på de andra så vet inte exakt hur mycket poäng jag fick. NOG kändes skitenkelt, det jag kände mig säkrast att pricka full pott på och jag blev klar 10min innan sluttiden, så visar det sig att jag har hur många fel som helst, riktigt pinsamma fel. Tror jag slutar på runt 80-85. Aja första gången är väl dömt att gå åt helvete. Citera
svint0 Postad 31 Mars , 2007 Rapport Postad 31 Mars , 2007 Missnöjd som fan. Fick alla rätt på svenska läsförståelsen och engelska läsförståelsen men gjorde bort mig totalt på resten känns det som. Fyllde inte i den gula lappen på de andra så vet inte exakt hur mycket poäng jag fick. NOG kändes skitenkelt, det jag kände mig säkrast att pricka full pott på och jag blev klar 10min innan sluttiden, så visar det sig att jag har hur många fel som helst, riktigt pinsamma fel. Tror jag slutar på runt 80-85. Aja första gången är väl dömt att gå åt helvete. Hur lyckas man få så bra på läsförståelserna? Texterna är ointressanta, jobbiga att läsa + att många av svarsalternativen är ganska tvetydliga :-] Fick typ 72 denna gången, antagligen bästa hittills Men missnöjd som fan, gick inte som jag ville. X antal slarvfel Någon som klonkat över 100p. ? Citera
Hjort Postad 31 Mars , 2007 Rapport Postad 31 Mars , 2007 Hur lyckas man få så bra på läsförståelserna?Texterna är ointressanta, jobbiga att läsa + att många av svarsalternativen är ganska tvetydliga :-] En rätt bra grej att veta är att man bara behöver läsa ungefär 10% av all text och därför inte behöver lägga tid på resten. Orsaken är att frågorna handlar om essäer och artiklar som normalt är skrivna på ett visst sätt samtidigt som det alltid gäller vad artikelförfattaren hävdar. Och om man fått lära sig att skriva ordentligt så har man lärt sig att man alltid lägger påståenden i början, eller slutet, av en paragraf och lägger resten av paragrafen på att stödja eller utveckla påståendet. Alltså, frågorna kommer alltid röra något som gäller vad artikelförfattaren påstår. Svaret till dessa frågor kommer nästan undantagslöst ligga i de 2-3 första eller sista meningarna i varje paragraf. Alltså gör man först bara en snabbkoll i början av varje paragraf för att se vad de handlar om och gör lite snabba understrykningar. Sen blir det en baggis att hitta svaren bland understrykningarna när man kollar frågorna. Så normalpersonen läser alldeles för mycket text på läsförståelsen. Ofta kanske 8-10 ggr mer än en erfaren läsare. Dessutom så läser h*n varje textbit betydligt långsammare. Sen finns det ju massvis med annan tidsmanagement som är viktig att kunna. Dvs inte lägga tid på svåra frågor när det finns lätta, nöja sig med att chansa mellan två lika troliga alternativ, osv. Så här i efterhand så borde jag nog skrivit det här innan provet. Citera
svint0 Postad 31 Mars , 2007 Rapport Postad 31 Mars , 2007 En rätt bra grej att veta är att man bara behöver läsa ungefär 10% av all text och därför inte behöver lägga tid på resten. Orsaken är att frågorna handlar om essäer och artiklar som normalt är skrivna på ett visst sätt samtidigt som det alltid gäller vad artikelförfattaren hävdar. Och om man fått lära sig att skriva ordentligt så har man lärt sig att man alltid lägger påståenden i början, eller slutet, av en paragraf och lägger resten av paragrafen på att stödja eller utveckla påståendet. Alltså, frågorna kommer alltid röra något som gäller vad artikelförfattaren påstår. Svaret till dessa frågor kommer nästan undantagslöst ligga i de 2-3 första eller sista meningarna i varje paragraf. Alltså gör man först bara en snabbkoll i början av varje paragraf för att se vad de handlar om och gör lite snabba understrykningar. Sen blir det en baggis att hitta svaren bland understrykningarna när man kollar frågorna. Så normalpersonen läser alldeles för mycket text på läsförståelsen. Ofta kanske 8-10 ggr mer än en erfaren läsare. Dessutom så läser h*n varje textbit betydligt långsammare. Sen finns det ju massvis med annan tidsmanagement som är viktig att kunna. Dvs inte lägga tid på svåra frågor när det finns lätta, nöja sig med att chansa mellan två lika troliga alternativ, osv. Så här i efterhand så borde jag nog skrivit det här innan provet. Haha kanske Men tack för tipsen! Tar med mig dom till nästa gång! Läsa fort har jag väl inga större problem med! Men det är själva biten med att jag typ läser hela texterna som gör att jag ödslar massa tid och kraft. Får ju helt klart göra provet fler ggr nu när jag är så missnöjd! Även om jag antagligen börjar högskola till hösten. Några tips på vad man ska tänka på när man börjar högskola osv.? Samt någon teknisk linje du rekommenderar? Citera
Goatse Postad 1 April , 2007 Författare Rapport Postad 1 April , 2007 Hur lyckas man få så bra på läsförståelserna?Texterna är ointressanta, jobbiga att läsa + att många av svarsalternativen är ganska tvetydliga :-] Läs mycket böcker är väl enda tipset jag kan komma med. Läste inte (medvetet) texterna på något speciellt vis så jag vet inte om det Hjort säger är sant. Går ju att aktivt öva upp sin läshastighet och läsförståelse men det har jag inte gjort själv. Ska göras till höstens prov iaf. Citera
Willy_Wonka Postad 1 April , 2007 Rapport Postad 1 April , 2007 Varför ska orden vara en så stor del i provet? Fick 82 totalt och 17/40 rätt på orddelen. Citera
Sschtekberg Postad 1 April , 2007 Rapport Postad 1 April , 2007 Tjaa, satte nog 1,2:S räcker ju inte någonstans! Som sagt, NOG delen var iofs dynglätt, satte inte fullpott men 5 fel eller ngt på den. Dock hatar jag att dom la svenska läs sist, satt och nickade till under de sista 3 texterna....ända till hon sa, "5 min kvar",då kryssade jag för massa svar. hahaha, illa! Hoppas någon stjärt satte fulltkalas, hoppas det blir en bra normeringstabell så jag får mer;) haha Citera
Hjort Postad 1 April , 2007 Rapport Postad 1 April , 2007 Läste inte (medvetet) texterna på något speciellt vis så jag vet inte om det Hjort säger är sant.Jag har kollat upp det och det stammer. Vilket ar valdigt oforvanande mtp att det ar exakt sa alla stilmallar sager att man ska skriva artiklar och akademiska texter. Har faktiskt inte anvant det sjalv sarskilt medvetet, utan kom pa det nar jag skulle coacha en kompis och behovde ge lite konkreta rad som kunde tankas gora skillnad for resultat nagra dagar i forvag. Nar man tanker efter lite kring lashastighet och sant sa inser man att en valdigt stor del av det helt enkelt ar att kunna hitta och fokusera pa de ratt sma textbitar som ar relevanta och ignorera resten. Citera
Ost Postad 1 April , 2007 Rapport Postad 1 April , 2007 Varför ska orden vara en så stor del i provet? Fick 82 totalt och 17/40 rätt på orddelen. Högskoleprovet är ju tänkt att sålla ut de som förmodas klara akademiska studier bättre än andra. Akademiska studier utgörs till stor del (i varje fall på filosofiska fakulteter) av läsning av texter med en (onödigt) stor del "fina" ord. Eftersom budskapet i texterna kan vara knepiga att ta till sig även om man förstår orden, så underlättar det ju inte precis om man måste bläddra i en ordbok var tionde mening. Men jag förstår din frustration, ORD var också min svagaste del varje gång jag skrev provet. Det är den poängmässigt tyngsta delen, som ägnas i särklass kortast tid, och som dessutom endast kräver ett minimum av analytiskt tänkande, om något alls. Det kan absolut kännas skevt. Men så är inte heller högskoleprovet ett perfekt verktyg för att avgöra vem som är mer eller mindre lämpad för akademiska studier. Det har alltid varit, och kommer alltid att vara, ganska trubbigt. Citera
Willy_Wonka Postad 1 April , 2007 Rapport Postad 1 April , 2007 Text Tack för det utförliga svaret. Citera
gdaily Postad 1 April , 2007 Rapport Postad 1 April , 2007 En komplettering till Hjorts inlägg: Akademiska texter är oftast uppbyggda så man följer skribentens tankebanor, hur hans "forskning" byggs på med mer och mer bevis, för att utmynna i en slutsats. I andra sammanhang skriver man tvärt om, tidningstext är oftast att slutsatsen kommer först, därefter bakgrunden, därefter förutsättningar. Detta för att tidningstexterna måste "fånga läsaren", helst med nakenchock-rubrik. Ett bra exempel kan vara att jämföra kultursidorna i en tidning med sportdelen... Så är man van tidnings/Internetläsare, så lägger man ner alldeles för stor del av läsandet i början på texten, när det intressanta troligtvis står i slutet.... Citera
Recommended Posts