Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Det skall visst finnas ngn liten by i Ukraina där det pratas Svenska. Är nog det enda stället jag kan komma på. Sen finns det även ngt obskyrt ställe i Ryssland där det talas en form av svenska som talades i "Sverige" på tusentalet.

Postad
Det skall visst finnas ngn liten by i Ukraina där det pratas Svenska. Är nog det enda stället jag kan komma på. Sen finns det även ngt obskyrt ställe i Ryssland där det talas en form av svenska som talades i "Sverige" på tusentalet.

Det var det ukrainska stället jag hade i tankarna. Du råkar inte veta vad platsen heter? Att det pratades svenska i Ryssland hade jag ingen aning om. Har du mer information om det?

develanteriel, enlighten me

Postad

"Ryssland" kommer från svenskan. Det var ett ställe i Sverige på 1000 talet typ.

Ukraina regerades av svenska kungar ett tag. De bjöd helt enkelt in ordningssamma svenskar o ta över. Deras flagga är ju gul o blå som den svenska.

Postad
Det var det ukrainska stället jag hade i tankarna. Du råkar inte veta vad platsen heter? Att det pratades svenska i Ryssland hade jag ingen aning om. Har du mer information om det?

Det roliga är att det var jag som informerade Appel, men det råkade han visst glömma att nämna. :)

Cleburne, ett nick som påminner mig om svärd, har helt rätt. Det heter Verbivka på inhemska.

Postad

Det är möjligt att min info ang svenska i Ryssland är gammal och att jag blandar ihop det med Sovjet, som då skulle kunna vara nuvarande Ukraina iof...

Fel av mig när jag tänker efter. Det i ryssland är från ... 1700talet typ...

Postad

Vad heter det ställe i södra Europa där svenska talas?

Har googlat men inte hittat mågot.

Malmö.

Är det någonstans i vårt avlånga land de inte pratar svenska så är det väl just där?

Postad
"Ryssland" kommer från svenskan. Det var ett ställe i Sverige på 1000 talet typ.

Ukraina regerades av svenska kungar ett tag. De bjöd helt enkelt in ordningssamma svenskar o ta över. Deras flagga är ju gul o blå som den svenska.

Är väl så att Kiev grundades av Rurik, en svensk viking som tyckte det var ett ypperligt ställe att bygga en borg för att ta skatt/tull av andra vikingar på väg ner till Konstantinopel. Sen att landsbygden runt omkring saknade en ordentlig maktstruktur gjorde att Ruriks släkt blev adeln i området. Att flaggorna skulle vara besläktade är troligen mer en slump, eftersom de är en mycket senare uppfinning. Danebrogen, som anses vara världens äldsta nationsflagga, är t.ex. ifrån 1200-talet någon gång.

Postad

En liten rolig anektot i detta historiasammanhang är att Sverige och San Marino fortfarande officiellt är i krig med varann.

När fredsavtalet skulle skrivas efter eld upphör, så sket den svenske representanten att åka ner då han inte fått sin lön av kungen.