Appel Postad 28 Mars , 2007 Rapport Postad 28 Mars , 2007 Det skall visst finnas ngn liten by i Ukraina där det pratas Svenska. Är nog det enda stället jag kan komma på. Sen finns det även ngt obskyrt ställe i Ryssland där det talas en form av svenska som talades i "Sverige" på tusentalet. Citera
Albert Postad 28 Mars , 2007 Författare Rapport Postad 28 Mars , 2007 Det skall visst finnas ngn liten by i Ukraina där det pratas Svenska. Är nog det enda stället jag kan komma på. Sen finns det även ngt obskyrt ställe i Ryssland där det talas en form av svenska som talades i "Sverige" på tusentalet. Det var det ukrainska stället jag hade i tankarna. Du råkar inte veta vad platsen heter? Att det pratades svenska i Ryssland hade jag ingen aning om. Har du mer information om det? develanteriel, enlighten me Citera
MacDaddy Postad 28 Mars , 2007 Rapport Postad 28 Mars , 2007 "Ryssland" kommer från svenskan. Det var ett ställe i Sverige på 1000 talet typ. Ukraina regerades av svenska kungar ett tag. De bjöd helt enkelt in ordningssamma svenskar o ta över. Deras flagga är ju gul o blå som den svenska. Citera
Appel Postad 28 Mars , 2007 Rapport Postad 28 Mars , 2007 Just ordet Ryssland kommer från det gammla ordet ruser, som invånarna kallades av de som gled över på viking. Citera
devalanteriel Postad 28 Mars , 2007 Rapport Postad 28 Mars , 2007 Det var det ukrainska stället jag hade i tankarna. Du råkar inte veta vad platsen heter? Att det pratades svenska i Ryssland hade jag ingen aning om. Har du mer information om det? develanteriel, enlighten me Det roliga är att det var jag som informerade Appel, men det råkade han visst glömma att nämna. Cleburne, ett nick som påminner mig om svärd, har helt rätt. Det heter Verbivka på inhemska. Citera
Agent Cooper Postad 28 Mars , 2007 Rapport Postad 28 Mars , 2007 Just ordet Ryssland kommer från det gammla ordet rusar, som invånarna kallades av de som glev över på viking. Ruser. Citera
Appel Postad 28 Mars , 2007 Rapport Postad 28 Mars , 2007 Det var det ukrainska stället jag hade i tankarna. Du råkar inte veta vad platsen heter? Att det pratades svenska i Ryssland hade jag ingen aning om. Har du mer information om det? develanteriel, enlighten me Det är möjligt att min info ang svenska i Ryssland är gammal och att jag blandar ihop det med Sovjet, som då skulle kunna vara nuvarande Ukraina iof... Fel av mig när jag tänker efter. Det i ryssland är från ... 1700talet typ... Citera
demimonde Postad 28 Mars , 2007 Rapport Postad 28 Mars , 2007 http://sv.wikipedia.org/wiki/Gammalsvenskby e det detta ni pratar om? Citera
eurythmech Postad 28 Mars , 2007 Rapport Postad 28 Mars , 2007 http://sv.wikipedia.org/wiki/Gammalsvenskby e det detta ni pratar om? Nej, det andra Gammelsvenskby i Ukraina. Citera
demimonde Postad 29 Mars , 2007 Rapport Postad 29 Mars , 2007 Nej, det andra Gammelsvenskby i Ukraina. Att jag inte förstod det, dumt av mig! Citera
DNcrew Postad 29 Mars , 2007 Rapport Postad 29 Mars , 2007 Vad heter det ställe i södra Europa där svenska talas? Har googlat men inte hittat mågot. Malmö. Är det någonstans i vårt avlånga land de inte pratar svenska så är det väl just där? Citera
Agent Cooper Postad 29 Mars , 2007 Rapport Postad 29 Mars , 2007 Vad heter det ställe i södra Europa där svenska talas?Har googlat men inte hittat mågot. Är det någonstans i vårt avlånga land de inte pratar svenska så är det väl just där? Hehe, sant. Citera
Loveless Postad 29 Mars , 2007 Rapport Postad 29 Mars , 2007 "Ryssland" kommer från svenskan. Det var ett ställe i Sverige på 1000 talet typ.Ukraina regerades av svenska kungar ett tag. De bjöd helt enkelt in ordningssamma svenskar o ta över. Deras flagga är ju gul o blå som den svenska. Är väl så att Kiev grundades av Rurik, en svensk viking som tyckte det var ett ypperligt ställe att bygga en borg för att ta skatt/tull av andra vikingar på väg ner till Konstantinopel. Sen att landsbygden runt omkring saknade en ordentlig maktstruktur gjorde att Ruriks släkt blev adeln i området. Att flaggorna skulle vara besläktade är troligen mer en slump, eftersom de är en mycket senare uppfinning. Danebrogen, som anses vara världens äldsta nationsflagga, är t.ex. ifrån 1200-talet någon gång. Citera
HipsterDufus Postad 29 Mars , 2007 Rapport Postad 29 Mars , 2007 En liten rolig anektot i detta historiasammanhang är att Sverige och San Marino fortfarande officiellt är i krig med varann. När fredsavtalet skulle skrivas efter eld upphör, så sket den svenske representanten att åka ner då han inte fått sin lön av kungen. Citera
Hyler Postad 29 Mars , 2007 Rapport Postad 29 Mars , 2007 En liten rolig anektot i detta historiasammanhang är att Sverige och San Marino fortfarande officiellt är i krig med varann. Vandringssägen. Citera
Jennez Postad 29 Mars , 2007 Rapport Postad 29 Mars , 2007 Finns också rykten om att Skåne, eller Skåneland (dvs även Halland och Blekinge), ännu inte är annekterat av Sverige. Citera
Agent Cooper Postad 29 Mars , 2007 Rapport Postad 29 Mars , 2007 Finns också rykten om att Skåne, eller Skåneland (dvs även Halland och Blekinge), ännu inte är annekterat av Sverige. Hoppas... Citera
WingDing Postad 29 Mars , 2007 Rapport Postad 29 Mars , 2007 Hoppas... Och folk undrar varför stockholmare uppfattas som dryga... Citera
Agent Cooper Postad 29 Mars , 2007 Rapport Postad 29 Mars , 2007 Och folk undrar varför stockholmare uppfattas som dryga... Stockholmare ÄR dryga. Citera
WingDing Postad 29 Mars , 2007 Rapport Postad 29 Mars , 2007 Stockholmare ÄR dryga. Om det var en indirekt antydan om att du inte är stockholmare, då är jag för första gången uppriktigt förvånad. Citera
Recommended Posts