Gå till innehåll

Tung period..Arne gör comeback! NL€400 - NL€2000


arne_anka

Recommended Posts

Den mesta matten i poker är ganska enkel, det svåra är att göra korrekta uppskattningar.[/Quote]Du har rangen [.8-1], din motståndare har [0-1]. Stackarna är 32 ggr pott, spelet är NL. Du sitter först.

 

Vad är dina optimala kbf, kbc, kbr, brc, brr, etc-ranges och vilka belopp betar du?

 

Det var den enkla pokermatten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 136
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Hjort Citat:

Ursprungligen postat av arne_anka

Den mesta matten i poker är ganska enkel, det svåra är att göra korrekta uppskattningar.

 

Du har rangen [.8-1], din motståndare har [0-1]. Stackarna är 32 ggr pott, spelet är NL. Du sitter först.

 

Vad är dina optimala kbf, kbc, kbr, brc, brr, etc-ranges och vilka belopp betar du?

 

Det var den enkla pokermatten.

 

Haha! Ursäkta om jag uttrycker mig för tydligt, matten man behöver kunna för att förstå spelets grunder och bli en vinnare är ganska enkel. Givetvis kan man gå in hur djupt som helst på matematiken i alla ämnen och absolut i spelteori.

 

Problemet är ju bara att om en sådan spelteoretisk kalkyl skall vara meningsfull i praktiken måste min motstånadare i exemplet också spela spelteoretiskt korrekt. Eller om han inte gör det måste jag iallafall veta hur han spelar.

 

En av de större utmaningarna i poker är ju för övrigt att tänka exakt ett steg längre än sin motståndare. Inte två, inte ett för lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Har blivit endel spel senaste dagarna och en hel massa plus. Har dock tappat motivationen till att rapportera in här varje dag utan uppdaterar när jag känner för det. Kommer göra en uppdatering med slutresultat för apiril imorgon samt mål för maj månad.

 

Sålänge följer några händer där jag har nötterna eller näst intill, men tror jag spelar dem riktigt kass ibland då mitt limittänk med noll slöspel och bara kötta på fortfarande sitter i ryggmärgen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

B2B No Limit Hold'em Cashgame

Blinds: €3,00 / €6,00

Players: 6

B2B Hand Converter from One Of A Kind

 

BB (€600,00)

UTG (€774,20)

MP (€1,19)

CO - Hero (€1,54)

Button (€777,67)

SB (€770,65)

 

Preflop: Hero is CO with 8:diamond:, 7:diamond:

MP raises to €12,00, Hero calls €12,00, Button calls €12,00, SB calls €9,00, BB calls €6,00

 

Flop: (€60,00) 7:spade:, 8:spade:, 2:spade: (6 players)

SB checks, BB checks, MP bets €6,00, Hero raises to €50,00, 2 folds, BB calls €50,00, MP calls €44,00

 

Turn: (€210,00) 8:heart: (4 players)

BB checks, MP checks, Hero bets €150,00, BB calls €150,00, MP calls €150,00

 

River: (€660,00) T:diamond: (4 players)

BB checks, MP checks,

 

HERO???

 

 

BB verkar vara en supertajt svensk, ser ut som flush?? Bara spelat 50 givar mot honom. MP är en totalkass italienare. Kan ha i princip vad som helst här men synar nog inte ett stort bet med mindre än färgen. Problmet är ju att jag vill ha in all deg här de gånger italienaren faktiskt har färgen eller mindre båt men inte skrämma bort BB från att syna med en färg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2.

 

B2B No Limit Hold'em Cashgame

Blinds: €3,00 / €6,00

Players: 6

B2B Hand Converter from One Of A Kind

 

SB (€576,00)

BB (€614,05)

UTG (€828,42)

MP - Hero (€819,00)

CO (€851,92)

Button (€750,20)

 

Preflop: Hero is MP with K:diamond:, 3:diamond:

UTG raises to €12,00, Hero calls €12,00, 1 fold, Button calls €12,00, 1 fold, BB calls €6,00

 

Flop: (€51,00) K:heart:, K:club:, 3:club: (4 players)

BB checks, UTG bets €6,00, Hero calls €6,00, 2 folds

 

Turn: (€63,00) J:diamond: (2 players)

UTG bets €6,00, Hero raises to €60,00, UTG calls €54,00

 

River: (€183,00) T:heart: (2 players)

UTG checks, Hero bets €175,00, UTG raises to €350,00,

 

Samma kassa italienare. Här lyckades jag att som omväxling inte raisa floppen, även om jag nog egentligen föredrar att höja redan där för att hinna få in all deg mot en naken kung.

 

Men vad händer på river, har han dragit in en större kåk? och vad orkar han syna en all-in med? Han spelar vilka två som helst preflop. och allmänt fiskigt postflopspel med många minibets och syner...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3.

 

Blinds: €5,00 / €10,00

Players: 6

B2B Hand Converter from One Of A Kind

 

CO (€184,75)

Button (€731,00)

SB (€4,75)

BB (€1,15)

UTG (€1,16)

MP - Hero (€1,19)

 

Preflop: Hero is MP with T:heart:, 9:diamond:

UTG calls €10,00, Hero calls €10,00, 1 fold, Button calls €10,00, SB calls €5,00, BB checks

 

Flop: (€50,00) A:club:, T:club:, T:diamond: (5 players)

SB checks, BB checks, UTG checks, Hero bets €41,00, Button calls €41,00, 3 folds

 

Turn: (€132,00) T:spade:

B är en fiskig isreal. hur får du in all deg med minimal risk för att ett A lägger sig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

B2B No Limit Hold'em Cashgame

Blinds: €5,00 / €10,00

Players: 6

B2B Hand Converter from One Of A Kind

 

SB (€56,75)

BB (€773,00)

UTG (€4,69)

MP (€1,04)

CO (€1,18)

Button - Hero (€1,88)

 

Preflop: Hero is Button with 2:heart:, 2:club:

UTG calls €10,00, MP raises to €37,00, 1 fold, Hero calls €37,00, SB goes all-in for €51,75, 1 fold, UTG calls €46,75, MP calls €19,75, Hero calls €19,75

 

Flop: (€237,00) 2:spade:, 8:club:, 7:heart: (4 players - 1 All-In)

UTG checks, MP bets €135,00, Hero calls €135,00, 1 fold

 

Turn: (€507,00) Q:diamond: (3 players - 1 All-In)

MP bets €210,00,

 

 

Det kliade ordentligt i höjafingrarna på floppen... Skall jag nu verkligen låta honom få se en river för mindre än ett halvpottbet. MP verkar vara en solid och tajt spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

B2B No Limit Hold'em Cashgame

Blinds: €2,00 / €4,00

Players: 6

B2B Hand Converter from One Of A Kind

 

UTG (€250,74)

MP (€356,30)

CO (€120,00)

Button - Hero (€838,15)

SB (€428,50)

BB (€134,90)

 

Preflop: Hero is Button with 2:club:, 4:club:

2 folds, CO checks, Hero calls €4,00, SB calls €2,00, BB checks

 

Flop: (€16,00) A:club:, 3:diamond:, 5:heart: (4 players)

SB checks, BB checks, CO bets €9,00, Hero calls €9,00, SB raises to €30,00, 2 folds,

 

SB är en duktig, lagom aggresiv spelare. Hur tänker du dig fortsättningen?

Att jag inte höjde floppen direkt beror här på att CO var riktigt kass och med förmåga att förlora mycket på halvtaskiga händer och hans lilla stack hade jag ju lätt hunnit få in på återstående gator, Mot duktigt motstånd eller större stack hos CO höjer jag dirket nio gånger av tio.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dagens givar är på samma tema då pokergudarna mirakulöst nog bara fortsätter och fortsätter att lyssna till mina böner.

 

 

B2B No Limit Hold'em Cashgame

Blinds: €5,00 / €10,00

Players: 5

B2B Hand Converter from One Of A Kind

 

Button (€1900)

SB (€628)

BB (€1002)

UTG (€2380)

CO - Hero (€1114)

 

Preflop: Hero is CO with A:heart:, A:diamond:

UTG calls €10,00, Hero raises to €44,00, 1 fold, SB calls €39,00, BB raises to €120,00, 1 fold, Hero calls €86,00, SB calls €86,00

 

Flop: (€400,00) 4:diamond:, 7:diamond:, T:diamond: (3 players)

SB checks, BB bets €275,00

 

 

Att inte fyrbetta preflop med AA fanns inte i min värld när jag spelade limit eller de få gånger jag splade NL för några år sedan, men man får börja tänka om nu...hur tänker man sig fortsättningen här?! Ingen read opå BB SB är en tomte som kan ha vilka två som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dagens givar är på samma tema då pokergudarna mirakulöst nog bara fortsätter och fortsätter att lyssna till mina böner.

 

 

B2B No Limit Hold'em Cashgame

Blinds: €5,00 / €10,00

Players: 5

B2B Hand Converter from One Of A Kind

 

Button (€1900)

SB (€628)

BB (€1002)

UTG (€2380)

CO - Hero (€1114)

 

Preflop: Hero is CO with A:heart:, A:diamond:

UTG calls €10,00, Hero raises to €44,00, 1 fold, SB calls €39,00, BB raises to €120,00, 1 fold, Hero calls €86,00, SB calls €86,00

 

Flop: (€400,00) 4:diamond:, 7:diamond:, T:diamond: (3 players)

SB checks, BB bets €275,00

 

 

Att inte fyrbetta preflop med AA fanns inte i min värld när jag spelade limit eller de få gånger jag splade NL för några år sedan, men man får börja tänka om nu...hur tänker man sig fortsättningen här?! Ingen read opå BB SB är en tomte som kan ha vilka två som helst.

 

puuuuuuuuuuuuuuuuuuuush ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

No Limit Hold'em Cashgame

Blinds: €5,00 / €10,00

Players: 6

B2B Hand Converter from One Of A Kind

 

Button (€899,25)

SB (€1,15)

BB (€0,00)

UTG (€0,00)

MP (€500,00)

CO - Hero (€2,49)

 

Preflop: Hero is CO with 7:spade:, 7:heart:

Hero raises to €38,00, Button calls €38,00, 1 fold, MP calls €28,00

 

Flop: (€119,00) 7:club:, 6:heart:, 2:spade: (5 players)

MP checks, Hero bets €70,00, Button calls €70,00, 1 fold

 

Turn: (€259,00) Q:spade: (4 players)

Hero checks, Button bets €220,00]

 

HERO??

 

Har ingen annan read på B än att han har spelat tajt och nästan bara foldat preflop eller flop de 40 givar vi har gemensamt.

 

Detta känns som ett untantagsläge där det faktiskt går att checka den iskalla floppen. Men det bär mig sååå extremt mycket emot att raisa preflop och sen checka nötterna. Sitter i märgen att detta spelsätt är det lättaste och mest tillförlitliga sättet att känna igen en fisk på.

 

Checken på turn är varken automatisk eller ovanlig, väger in mycket, framförallt min tableimage och FI agg när jag avgör om jag betar eller checkar här.

 

Men vad har han träffat, och hur maximera väntevärde?

lägre set? överpar till floppen? stegdrag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Usch jag har fruktat svårt att hantera mitt pokerspelande just nu.

 

Problemet har många delar.

 

1. Jag fastnar framför datoran och spelar ofta mer än jag mår bra av oberoende om det går bra eller dåligt, men speciellt jobbigt är det förståss att lämna om bordet är fullt med fisk eller om jag har en mycket fördelaktig tableimage.

 

2. Jag har svårt att hantera stora vinster snabbt. Tappar respekten för pengarna och skottar på blinds, spelformer, eller mot fiender jag inte är bekväm med. Får en kick av att gambla med min rulle och mitt vanliga grindande på NL400 känns sedan så fruktansvärt tråkigt att gå tillbaka till när man nyss lirat NL2000.

 

3. Jag mår dåligt och blir fruktansvärt förbannad och hård mot mig själv när jag spelat dåligt. Speciell fobi har jag mot att inte få ut maximalt med värde på mina kanonhänder "hade han synat ett större bet också" eller "hade han inte lagt sig om jag betat lite mindre" är ständiga frågor som snurrar i huvudet. Vissa idiotisyner är heller inte så roliga, som när tajte torbjörn höjer till 4BB UTG NL2000, jag synar med AJ i SB och hela min stack på drygt ett halvt inköp tillslut åker in i mitten på brädan A K 3 7 varpå han såklart visar upp AK. Och jag haft jättelägen att folda både preflop och turn.

 

4. Det känns ibland psykolgiskt jobbigt att lämna ett bord som förlorare trots att jag vet och vet och vet att man inte alltid kan vinna och det är "the long run" som gäller.

 

 

Det konstiga är att alla dessa problem är helt nya sedan min comeback. När jag lirade limit för några år sedan var jag hur stabil som helst, blev aldrig känslomässigt involverad, skottade aldrig, tiltade aldrig, utan bara satt och spelade som en maskin. Och det är det jag måste försöka hitta tillbaka till, att se pokern som ett vanligt segt jobb, utan spänning, utan kickar.

 

 

Så vad har hänt sen sist då? Jo jag fick för mig att jag skulle lira lite limit och hittade ett 30-60 bord, haha har inte lirat limit sen 04 och direkt sätter jag mig på en högre nivå än jag brukade spela då...

Det var en snubbe vid bordet som var den mest LAGiga limitspelaren jag har träffat på.. Höjde 65% preflop fyrhandat och gick till showdown 60%

 

Spelade nog över tio timmar mot honom och han lyckades verkligen tilta mig. Förlorade tillslut 2.5k och då fick jag för mig att jag nog skulle testa lite NL€2000, förlorade bara ett inköp där innan jag gav upp. Men totalt 4.5k back på en dag.. Det är 11 inköp på mitt vanliga NL400.. och min största förlust hittills.

 

Fyfan, tur att jag redan plussat €8.5k i början av månaden och fortfarande är över 4k plus. Nu tar jag en förhoppningsvis lång paus!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ju ta en paus, och har faktiskt lyckats hålla mig ifrån cashgames helt ett par dagar. Men ikväll blev det några turneringar. Blev tvåa i en 109 +rebuys på stars. Fin liten vinst på $19.4k! Låg dessutom kanonbra till i sunday million men slaskade bort nästan hela min stack efter jag inkasserat vandra platsen, trodde dom andra hade koll på att jag bara suttit och foldat i en halvtimme.

 

Nu dubblade jag precis upp och har i skrivande stund 14BB och bubblan närmar sig. Men känner mig inte jättemotiverad att sitta uppe hela natten. Kommer spela hyperaggro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev tillslut plats 101 i sunday million. Förlorade största delen av min stack på A10 mot A5 all in preflop. Lite surt.

 

När jag efter det var shortstacket fick jag bara skräphänder. Hittade till slut Q9 foldat till migi lilla mörken och ställde in med mina 5BB. Fick syn av AA. Jättekul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev tillslut plats 101 i sunday million. Förlorade största delen av min stack på A10 mot A5 all in preflop. Lite surt.

 

När jag efter det var shortstacket fick jag bara skräphänder. Hittade till slut Q9 foldat till migi lilla mörken och ställde in med mina 5BB. Fick syn av AA. Jättekul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar ju gå bra det här :) Congrats!

 

Men om du känner att du har svårt å hantera tiden, vad sägs om att sätta upp mål med lite kortare intervaller än månadsvis? Typ max spela x händer per dag eller vecka? Lättare att relatera till liksom.

 

Men vafan, du stormar ju på som ett tåg, förstår att det e svårt å slita sig då.

 

Lycka till! /SK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar ju gå bra det här :) Congrats!

 

Men om du känner att du har svårt å hantera tiden, vad sägs om att sätta upp mål med lite kortare intervaller än månadsvis? Typ max spela x händer per dag eller vecka? Lättare att relatera till liksom.

 

Men vafan, du stormar ju på som ett tåg, förstår att det e svårt å slita sig då.

 

Lycka till! /SK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bara blivit 158 händer NL $600 på stars idag.. tänkte testa deras cashgames, men dels tyckte jag de var alldeles för taighta, dels hade jag en jvla otur, dels skall det tydligen inte vara skattefritt där, så bäst att ta det säkra före det osäkra och sluta lira cashgames på stars. Synd att det inte finns något skattefritt ställe med i närheten så bra turneringsutbud.

Hur stor risk är det man åker dit på skatten? Om det är för stor finns det ju inget värde alls att spela ens turneringar där :(

 

 

Resultat idag -1615$

 

Poker Stars - No Limit Hold'em Cash Game - $3/$6 Blinds - 9 Players - (LegoPoker HH Converter)

 

SB: $1,090.35

BB: $600.00

UTG: $87.00

UTG+1: $548.10

Hero (MP1): $669.00

MP2: $111.00

MP3: $600.00

CO: $157.60

BTN: $105.00

 

Preflop: Hero is dealt 6clubnormal.gif 7clubnormal.gif (9 Players)

2 folds, Hero raises to $18, MP2 folds, MP3 calls $18, 2 folds, SB calls $15, BB folds

 

Flop: ($60) Jclubnormal.gif Tclubnormal.gif 6diamondnormal.gif (3 Players)

SB checks, Hero bets $45, MP3 calls $45, SB folds

 

Turn: ($150) 6heartnormal.gif (2 Players)

Hero bets $90, MP3 raises all-in to $537, Hero calls $447

 

River: ($1224) 5clubnormal.gif (2 Players - 1 All-In)

 

Pot Size: $1,224.00 ($3 Rake)

 

MP3 had Theartnormal.gif Tdiamondnormal.gif (a full house, Tens full of Sixes) and WON (+$621.00)

Hero had 6clubnormal.gif 7clubnormal.gif (a flush, Jack high) and LOST (-$600.00)

 

ingen read på nissen förutom att hela bordet varit väldigt tight.. Går det att hitta folden? visst fanns 10 10 och JJ där i huvudet, men de känns ju faktiskt lite fiskigt att ställa här med kåken när jag mycket väl kan vara på ett färg eller stegdrag.

 

 

Poker Stars - No Limit Hold'em Cash Game - $3/$6 Blinds - 8 Players - (LegoPoker HH Converter)

 

SB: $1,285.95

BB: $202.40

UTG: $109.55

UTG+1: $1,003.50

MP1: $615.00

MP2: $761.40

Hero (CO): $542.95

BTN: $84.90

 

Preflop: Hero is dealt Kspadenormal.gif Aspadenormal.gif (8 Players)

UTG calls $6, 3 folds, Hero raises to $30, BTN folds, SB calls $27, BB folds, UTG calls $24

 

Flop: ($96) Aclubnormal.gif Jclubnormal.gif 8diamondnormal.gif (3 Players)

SB bets $60, UTG folds, Hero raises to $180, SB raises all-in to $1255.95, Hero calls all-in for $332.95

Uncalled bet of $743.00 returned to SB

 

Turn: ($1121.90) 5diamondnormal.gif (2 Players - 2 All-In)

 

River: ($1121.90) Tspadenormal.gif (2 Players - 2 All-In)

 

Pot Size: $1,121.90 ($3 Rake)

 

SB had 8spadenormal.gif 8clubnormal.gif (three of a kind, Eights) and WON (+$575.95)

Hero had Kspadenormal.gif Aspadenormal.gif and LOST (-$542.95)

 

Samma nisse fem minuter senare... Känner på mig att det är en klassisk SuperSystems outbet med set eller AJ, så varför jag höjer och sedan synar en all-in med den readen är oförklarligt. Borde bara syna och hoppas på scarecards så jag har en enkel fold eller en nercheckning. Men med ruter fem på fjärde gatan fortsätter han säkert beta och det blir svårt för mig att lägga, sen bir jag väl mer eller mindre comittad på river.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Har nu spelat några dagar till sedan sist, ett par turneringar, varav jag kom tvåa igen i en $320 buyin, $12.5k till inkasserade, dryga $30k plus på turneringar denna månad alltså.

 

Kontantspelen går ju inte heller fyskam, vågar mig på att posta all min statistik från b2b nätverket sin min comeback i mars. Good run eller vad?! Min spelstil kan ni nog med få en uppfattning om. :)

 

Funderar helt allvarligt på att lägga ner.. åtminstånne för resten av sommaren. Vet ju att turen kommer vända förr eller senare, men jag tror och hoppas att jag kommer att bli en vinnare i the long run också.

 

my.php?image=gsdgfshe8.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu spelat några dagar till sedan sist, ett par turneringar, varav jag kom tvåa igen i en $320 buyin, $12.5k till inkasserade, dryga $30k plus på turneringar denna månad alltså.

 

Kontantspelen går ju inte heller fyskam, vågar mig på att posta all min statistik från b2b nätverket sin min comeback i mars. Good run eller vad?! Min spelstil kan ni nog med få en uppfattning om. :)

 

Funderar helt allvarligt på att lägga ner.. åtminstånne för resten av sommaren. Vet ju att turen kommer vända förr eller senare, men jag tror och hoppas att jag kommer att bli en vinnare i the long run också.

 

my.php?image=gsdgfshe8.jpg

Kan du inte bara ta ut halva rullen och ha lite skoj med tjejen. Åka utomlands köpa något dyrt kul. Sedan köra mer gnetigt på lägre nivå. Säger inte att det är bäst ekonomiskt men du mår säkert bra av det:-) .

TYcker att din dagbok är väldigt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sjukt bra resultat :)

 

Men dina preflopstats är dock inte alls bra IMHO. 35/22 betyder att du antingen limpar en massa eller kallsynar extremt mycket. 1.4 i pf agression factor känns inte speciellt hett. Det bör vara en rätt stor läcka. Exakt hur stor vet jag inte men att hålla en sån winrate med de statsen verkar inte alls speciellt rimligt.

Hmm - nyckeln ser ut att vara ditt spel från SB. Du spelar på tok för många händer därifrån, 45% i VPIP är SKYHÖGT och du kan definitivt folda mer mot steals där.

 

Hade varit intressant att se hur resten av statsen ser ut.

 

Fortsätt klonka

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte bara ta ut halva rullen och ha lite skoj med tjejen. Åka utomlands köpa något dyrt kul. Sedan köra mer gnetigt på lägre nivå. Säger inte att det är bäst ekonomiskt men du mår säkert bra av det .

TYcker att din dagbok är väldigt bra.

 

Jaförst gäller det ju att skaffa en tjej.. känns som det är prio ett just nu och går definitift före pokern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...