Gå till innehåll

Tung period..Arne gör comeback! NL€400 - NL€2000


arne_anka

Recommended Posts

Idag har jag spelat 400 händer nl €400 och nl€600. resultat +420€

 

Dessutom sunday warmup turneringen $200+15 på stars, den var trevlig, alla vid mitt startbord var supertajta postflop, verkade som dom satt och skakade vid sina datorer.

 

Så jag körde tvärtom superaggresivt... dubblade min stack nästan utan att visa en hand, sen när jag väl blev synad hade jag förstås nötterna. Senare då preflopspelet helt tog över fick jag sjukt många spelbara holecards. Stal massa blinds och var uppe i säkert 10 coinflips, med blandad framgång. Det blev lite skumt för endel vid bordet måste trott jag var en maniac. Jag pendlade länge mellan placering 5 och 50 men tillslut vägde oturen över och jag rök ca 20 pers före pengarna :(

 

:Ah::7h: i lilla mörken. Blinds 1250, 2500, 250 ante. Spelaren på knappen med ca 100k i marker höjer till 7.5k, jag har 38k kvar, stora mörken ca 100k. 20placeringar till plats 225 och pengarna. Knappen hade höjt lite halvfriskt preflop, speciellt i stealposition. Jag är ingen turneringsexpert och har inte räknat på det här alls, men hade det inte varit så nära till pengarna hade jag nog inte tvekat att ställa. Det tråkiga med en hand som denna är ju att jag oftast är ganska stor eller riktigt fet underdog de gånger jag blir synad.

 

Enligt resonemanget under tvekade jag knappt nu heller... Knappen stekte och synade, varför han stekte kan man fråga, kanske antar han att jag är supertajt här, eller kanske ville han visa bordet att hur länge han tänkte inte spelade nån roll. :As::Kc: , ingen hjälp av brädan och och jag var utslagen.

 

 

Kanske var dumt att inte tajta till sig mot slutet, när min stack krympt och pengarna närmade sig. Men jag hatar verkligen att sitta och mesa, slänga nästan allt och anta ner sin stack. Jag vill komma till finalbordet! inte vinna dubbla insatsen!

 

 

Kommer nog satsa på att spela den här turneringen varje vecka, perfekt tid, hyffsad struktur, man har iaf en halvtimme-trekvart med djupa stackar. Alldeles för försiktigt spel och väldigt lockande prispengar. :)

 

Är kanske stor risk att min turneringsrulle går bankrupt, men sålänge cashgamen går så bra som de gör har jag inte så mycket emot att feeda den.

 

6.6% att scoopa har han väl ändå, och 9.4% för split

 

Ja jag hade missat att han hade ett backdoor flushdrag, det utgör över 4 av de procenten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 136
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Missade att rapportera in i gårkväll. 650 händer +€610.

 

Får man fråga efter ditt nick?

Satt på samma bord när den killen drar runner runner kåk idag nämligne och kommer ihåg den handen... Men kommer inte ihåg ditt nick...

 

Nej Hade jag velat ha mitt nick i tråden hade jag redan skrivit det. Du får försöka lista ut det själv, spelar du mycket på b2b lär vi ses igen. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg länge ut att bli en riktigt hyfsad dag men det har stretat emot ordentligt sista timmarna, träffar ingenting och när jag i frustration försöker stjäla ett par stora potter blir jag givetvis synad.

 

Blir så jävla irriterad med på de supertajta nissarna som sitter och spelar massa bord samtidigt och saknar all inlevelse i spelet, de tycks spela samma hand efter en mall likadant varje gång om och om igen oavsett om dom är uppe mot en callingstaion superfisk eller en tänkande spelare.

 

Jag har otaliga gånger överskattat deras förmåga att läsa mina tankar och på det sättet gjort fel..

 

Han vet INTE att jag vet att han vet att jag vet.. så det är ingen ide att försöka vara listig.

 

Jag skall hårdstudera dessa tajtregulars och försöka utarbeta en bra strategi som exploaterar deras förutsägbarhet så mycket som möjligt.

 

620 händer spelade idag rsultat -240€

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:twisted:

Katastrof 2000 händer nl400 spelat precis hela dagen, -2100€. trorjag tar paus ett par dar. spelat ruskigt dåligt i några stora potter.

 

mer eftertanke nån annan dag.

 

Spelade du Prima för något år sedan? Med blinds på $1/2 och $0.5/1 . Vet att det fanns en snubbe där med nick Arne_Anka . Måste också ge beröm för en mycket intressant dagbok!

 

MVH Christian

 

nej men på empire nån gång i internetpokerns begynnelse. dock bara limit 15 30.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

min sena limittid,nostalgi nostalgi.., här kommer ett par favoriter i repris.

 

 

Rocknroll

 

***** Hand History for Game 822471713 *****

30/60 TEXASHTGAMETABLE (LIMIT) - SAT AUG 07 14:28:38 EDT 2004

Table Table 14441 (Real Money) -- Seat 3 is the button

Total number of players : 10

Seat 1: b1957 ( $530)

Seat 2: stan6955 ( $2941.50)

Seat 3: arne_anka ( $5565)

Seat 4: gadget722 ( $2469)

Seat 5: The_Lid ( $1614)

Seat 6: gage123 ( $633)

Seat 7: codybear ( $3439)

Seat 8: gregPou ( $4497.50)

Seat 9: farflying ( $1366)

Seat 10: POT_IS_MINE ( $2562)

gadget722 posts small blind (15)

The_Lid posts big blind (30)

** Dealing down cards **

Dealt to arne_anka [ :Ac:, :Ad: ]

codybear: ok

gage123 folds.

codybear folds.

gregPou raises (60) to 60

farflying calls (60)

POT_IS_MINE folds.

b1957 folds.

stan6955 folds.

arne_anka raises (90) to 90

gadget722 calls (75)

The_Lid folds.

gregPou calls (30)

gadget722: i thought you made at me for giving my 22 up

farflying calls (30)

** Dealing Flop ** : [ :As:, :Th:, :Qh: ]

gadget722 bets (30)

gregPou raises (60) to 60

farflying calls (60)

arne_anka raises (90) to 90

gadget722 calls (60)

gregPou raises (60) to 120

farflying calls (60)

arne_anka calls (30)

gadget722 calls (30)

** Dealing Turn ** : [ :Td: ]

gadget722 bets (60)

gregPou raises (120) to 120

farflying calls (120)

arne_anka raises (180) to 180

gadget722: ouch

gadget722 calls (120)

gregPou calls (60)

farflying calls (60)

** Dealing River ** : [ :6c: ]

gadget722 checks.

gregPou bets (60)

farflying calls (60)

arne_anka raises (120) to 120

gadget722 calls (120)

gregPou folds.

farflying calls (60)

** Summary **

Main Pot: $2007 | Rake: $3

Board: [ :As::Th::Qh::Td::6c: ]

b1957 balance $530, didn't bet (folded)

stan6955 balance $2941.50, didn't bet (folded)

arne_anka balance $7062, bet $510, collected $2007, net +$1497 [ :Ac::Ad: ] [ a full house, Aces full of tens -- Ac,Ad,As,Th,Td ]

gadget722 balance $1959, lost $510 [ :Qd::Qc: ] [ a full house, Queens full of tens -- Qd,Qc,Qh,Th,Td ]

The_Lid balance $1584, lost $30 (folded)

gage123 balance $633, didn't bet (folded)

codybear balance $3439, didn't bet (folded)

gregPou balance $4047.50, lost $450 (folded)

farflying balance $856, lost $510 [ :Jd::Ks: ] [ a straight, ten to ace -- As,Ks,Qh,Jd,Th ]

POT_IS_MINE balance $2562, didn't bet (folded)

 

 

 

Släktträff på slottet

 

***** Hand History for Game 705527992 *****

15/30 TEXASHTGAMETABLE (LIMIT) - SUN JUN 27 00:25:31 EDT 2004

Table Table 10697 (6 max) (Real Money) -- Seat 4 is the button

Total number of players : 6

Seat 1: Shiseido ( $2960.50)

Seat 2: SILVER___FOX ( $1388)

Seat 3: hhphishi ( $1799.50)

Seat 4: fatangel_2 ( $1849)

Seat 5: alig1234 ( $1149)

Seat 6: arne_anka ( $1077.50)

alig1234 posts small blind (10)

arne_anka posts big blind (15)

** Dealing down cards **

Dealt to arne_anka [ :Ad:, :Ah: ]

Shiseido calls (15)

SILVER___FOX folds.

hhphishi raises (30) to 30

fatangel_2 raises (45) to 45

alig1234 raises (50) to 60

arne_anka calls (45)

Shiseido calls (45)

hhphishi calls (30)

fatangel_2 calls (15)

** Dealing Flop ** : [ :2d:, :4s:, :8d: ]

alig1234 bets (15)

arne_anka raises (30) to 30

Shiseido raises (45) to 45

hhphishi calls (45)

fatangel_2 calls (45)

alig1234 raises (45) to 60

arne_anka calls (30)

Shiseido calls (15)

hhphishi calls (15)

fatangel_2 calls (15)

** Dealing Turn ** : [ :Qd: ]

alig1234 bets (30)

arne_anka raises (60) to 60

Shiseido folds.

hhphishi calls (60)

fatangel_2 calls (60)

alig1234 raises (60) to 90

arne_anka calls (30)

hhphishi calls (30)

fatangel_2 calls (30)

** Dealing River ** : [ :Tc: ]

alig1234 bets (30)

Shiseido: WOWOOWOWO

arne_anka calls (30)

hhphishi calls (30)

fatangel_2 calls (30)

** Summary **

Main Pot: $1078 | Rake: $2

Board: [ 2d 4s 8d Qd Tc ]

Shiseido balance $2840.50, lost $120 (folded)

SILVER___FOX balance $1388, didn't bet (folded)

hhphishi balance $1559.50, lost $240 [ :Jd::Js: ] [ a pair of jacks -- Qd,Jd,Js,Tc,8d ]

fatangel_2 balance $1609, lost $240 [ :Ks::Kc: ] [ a pair of kings -- Ks,Kc,Qd,Tc,8d ]

alig1234 balance $1987, bet $240, collected $1078, net +$838 [ :Qh::Qs: ] [ three of a kind, queens -- Qh,Qs,Qd,Tc,8d ]

arne_anka balance $837.50, lost $240 [ :Ad::Ah: ] [ a pair of aces -- Ad,Ah,Q

 

 

varifrån alla de där plusdollarna kommer

 

***** Hand History for Game 916114629 *****

15/30 TEXASHTGAMETABLE (LIMIT) - SUN SEP 05 13:34:43 EDT 2004

Table hamlet (Real Money) -- Seat 3 is the button

Total number of players : 10

Seat 1: snakelegs ( $909.50)

Seat 2: frrancois ( $387)

Seat 3: brpjp ( $806)

Seat 4: rdog62 ( $398)

Seat 5: xirgts ( $1483)

Seat 6: FUBARAGAIN ( $705)

Seat 7: Mole ( $415)

Seat 8: arne_anka ( $605)

Seat 9: agoldberger ( $817)

Seat 10: aces88s ( $805)

rdog62 posts small blind (10)

xirgts posts big blind (15)

agoldberger posts big blind (15)

** Dealing down cards **

Dealt to arne_anka [ :Ac:, :8c: ]

FUBARAGAIN folds.

Mole calls (15)

arne_anka calls (15)

agoldberger checks.

aces88s calls (15)

snakelegs calls (15)

frrancois folds.

brpjp raises (30) to 30

rdog62 calls (20)

xirgts calls (15)

Mole calls (15)

arne_anka calls (15)

agoldberger folds.

aces88s calls (15)

snakelegs calls (15)

** Dealing Flop ** : [ :Jc:, :4c:, :9d: ]

rdog62 checks.

xirgts checks.

Mole checks.

arne_anka checks.

aces88s checks.

snakelegs checks.

brpjp bets (15)

rdog62 raises (30) to 30

xirgts calls (30)

Mole calls (30)

arne_anka raises (45) to 45

aces88s folds.

snakelegs folds.

brpjp calls (30)

rdog62 raises (30) to 60

xirgts calls (30)

Mole calls (30)

arne_anka calls (15)

brpjp calls (15)

** Dealing Turn ** : [ :6c: ]

rdog62 bets (30)

xirgts folds.

Mole folds.

arne_anka raises (60) to 60

brpjp raises (90) to 90

rdog62 calls (60)

arne_anka raises (60) to 120

brpjp calls (30)

rdog62 calls (30)

** Dealing River ** : [ :Td: ]

xirgts: i wonder how many was going for the flush

rdog62 checks.

arne_anka bets (30)

brpjp raises (60) to 60

rdog62 folds.

arne_anka raises (60) to 90

brpjp raises (60) to 120

arne_anka calls (30)

** Summary **

Main Pot: $1122 | Rake: $3

Board: [ :Jc::4c::9d::6c::Td: ]

snakelegs balance $879.50, lost $30 (folded)

frrancois balance $387, didn't bet (folded)

brpjp balance $476, lost $330 [ :Qd::Qh: ] [ a pair of queens -- Qd,Qh,Jc,Td,9d ]

rdog62 balance $188, lost $210 (folded)

xirgts balance $1393, lost $90 (folded)

FUBARAGAIN balance $705, didn't bet (folded)

Mole balance $325, lost $90 (folded)

arne_anka balance $1397, bet $330, collected $1122, net +$792 [ :Ac::8c: ] [ a flush, ace high -- Ac,Jc,8c,6c,4c ]

agoldberger balance $802, lost $15 (folded)

aces88s balance $775, lost $30 (folded)

 

 

äsch blir lite svårläst med alla höjningar.. men men. I den första handen borde KJ INTE slöspela den floppen och när bordet parar har han ganska enkel fold så som spelet gått.

 

i sista här borde väl nissen med kärringarna sett sig slagen för typ 7-8 höjningar sen :) i den mellersta är det inte helt otroligt att foldaren hade 10 10.. har för mig han var en limpfisk och så som flop och turn går ser det väl ut som 99 1010 eller A8.. jajja nog om detta nu måste jag sova och imorrn måste jag ta tag i nuets verklighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Players(max 6):

firsttimer (EUR 218.45 in seat 1)

hjälte (EUR 880.60 in seat 2)

regular (EUR 824.18 in seat 3)

p2 (EUR 144.85 in seat 4)

p3 (EUR 161.04 in seat 5)

p4 (EUR 81.02 in seat 6)

 

Dealer: regular

Small Blind: p2 (3.00)

Big Blind: p3 (6.00)

 

hjälte was dealt: :6d: - :8d:

 

p4 Call (6.00)

firsttimer Raise (12.00)

hjälte Call (12.00)

regular Call (12.00)

p2 Fold

p3 Fold

p4 Call (6.00)

 

Flop :7c: - :5h: - :Jc:

 

p4 Check

firsttimer Bet (15.00)

hjälte Call (15.00)

regular Call (15.00)

p4 Fold

 

Turn :7c: - :5h: - :Jc: - :4s:

 

firsttimer Bet (35.00)

hjälte Raise (110.00)

regular Call (110.00)

firsttimer Call (75.00)

 

River :7c: - :5h: - :Jc: - :4s: - :3s:

 

firsttimer Check

 

pott 432

firsttimer 81

hjälte 743

regular 687

 

hjälte ????

 

Min höjning på turn kan tyckas alldeles för liten med facit i hand, men hur behandlar men denna river?

 

Regular sitter och multitablar hela dagarna,(och nätterna) spelar 23/13/1.2

Jag är betydligt slaskigare, lite mindre checkraisigare :) och han synar ofta ner mig postflop. Jag har dessutom sett honom slöspela floppad set många gånger. Dock måste den troligaste handen vara ett flushdrag, förmodligen kombinerat med ett par eller nu den lilla stegen!?

 

Hur maximerar man sitt väntvärde här? Vilka händer är mest troliga och hur stora betar kan han tänkas syna med dem. vilka händer betar han om jag checkar.. och Firsttimer hur stort bet (med eventuell syn krävs för att skrämma bort honom om han har en hand?)

Hans närvaro gör ju det dessutom praktiskt taget omöjligt för regular att bluffrepresentera stegen om jag checkar.

 

 

Man ångrar att man inte tog i betydligt hårdare på turn och isåfall inte haft några problem att ställa in nu...

 

Regular och jag har ett par tusen händer mot varandra och de gånger jag överbettat pot på river dessa givar kan nog räknas på ena handens fingrar, om ens det, men jag vill ju ha hela hans stack om han har den mindre stegen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, du har ju redan tokreppat 86-stegen som det är. Är ju inte direkt så att man tänker att du har set eller färgdrag när du spelat som du gjort.

 

HU så ska man ju checkraisa sina allra starkaste händer och några som är för kassa för att syna. Men det är ju inte riktigt fallet nu.

 

Iom att den maximala bluffstyrkan du kan ha mot lillstacken här är 81 så lutar jag rätt starkt åt att beta det. Det har också fördelen att se ut som ett stoppbet, vilket du skulle kunna tänkas vilja göra på riktigt här om du har någon märklig hand som tvåpar, set, luft.

 

Och med tanke på hur jättemycket styrka flopp+turn reppade så tror jag det är rätt utsiktslöst att få så mycket mer betalt.

 

David Skalansky var min husgud när jag lirade FL.

Hans holdem for advanced players och the terori of poker är nog det bästa som skrivits

Mår du riktigt bra?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men borde inte en 6:a betala mer än 81€? Han kommer ju inte att slå om med den men nog borde han väl syna 50-70% av potten åtminstone? 86 är ju fortfarande inte världens vanligaste hand.
Poängen med att beta 81 är ju för att få betalt av en massa fler händer än sexan, samt maskera andra händer man kan vilja göra det här med. Mestadels för att det är enda sättet att få det att se någorlunda bluffigt ut.

 

Klart, om höjningen satt lillstacken all-in på turn så hade det ju varit ännu svårare att få betalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, du har ju redan tokreppat 86-stegen som det är. Är ju inte direkt så att man tänker att du har set eller färgdrag när du spelat som du gjort.

 

Riktigt såå bra att han med mycket stor sannolikhet kan sätta mig på 86här är han nog inte. Du har rätt i att det är den enda handen skulle spela så här men kom medihåg att han ser mig som slaskig, lag och alltför ofta synar synar ner, samt han han förmodligen inte har stenkoll så som han multittablar och att det finns en del spelare som skulle spela ex en liten set, tvåpar semibluff eller ren bluff likadant.

 

Citat:

David Skalansky var min husgud när jag lirade FL.

Hans holdem for advanced players och the terori of poker är nog det bästa som skrivits

 

Mår du riktigt bra?

 

syftar du på mitt stavfel?

 

"the theory of poker" heter det.

 

Anars kan jag väl säga att jag som sagt inte spelat på heltid sen 2004 och bara mycket sporadiskt efter det.

 

Finns säkert en mängd nya bra böcker nu som jag inte känner till men Skalansky är den enda jag läst som verkligen gräver i teorin och holdem for advanced var nog den bok som bidrog mest till att jag kunde livnära mig som limitspelare.

 

Släng helst inte bara ur dig ett påstående så utan att motivera varför du tycker dom är dåliga?! Blir svårt för mig att bemöta sådan kritik.

 

Men borde inte en 6:a betala mer än 81€? Han kommer ju inte att slå om med den men nog borde han väl syna 50-70% av potten åtminstone? 86 är ju fortfarande inte världens vanligaste hand
.

 

 

Jo och om detta är jag starkt övertygad tror inte ens han orkar slänga en sexa speciellt ofta ens om jag ställer och därför skulle jag göra det om jag fick spela om handen. Dessutom bör han ha en sexa tillräckligt ofta för att rättfärdiga ett stort bet sålänge jag inte kan vara nästintill säker på att han slår om mitt minibet med sexan.

 

Vid bordet betade jag just 80% och fick två snabba syner men ångrar som sagt att jag inte ställde och ångrar att jag inte höjde mer på turn. lilla stacken visade de svarta essen. vad vår käre regular synade ner mig med får vi nog aldrig veta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

syftar du på mitt stavfel?
Nä, gillar bara att vara lite elak mot "Skalansky". Pay it no mind.

 

Släng helst inte bara ur dig ett påstående så utan att motivera varför du tycker dom är dåliga?! Blir svårt för mig att bemöta sådan kritik.
Orsaken att jag tycker att den är dålig är att den är alldeles för vek i sin strategi och direkt felaktig på en hel del ställen. Inte direkt något kontroversiellt påstående bland limitfolk, särskild de som spelat mycket short, och vid lösaggro bord är den ju helt oanvändbar.

 

Vid bordet betade jag just 80%
Ok, kan nog hålla med om att push är bättre än .8pott.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orsaken att jag tycker att den är dålig är att den är alldeles för vek i sin strategi och direkt felaktig på en hel del ställen. Inte direkt något kontroversiellt påstående bland limitfolk, särskild de som spelat mycket short, och vid lösaggro bord är den ju helt oanvändbar

 

Ja jag tillhörde ju inte direkt världseliten hehe och vet inte hur spelet förändrats sista åren men jag gjorde en 1.5-2 BB/100 först på paradise sen på partys 10-20 till 30-60, både ring och sexmax. På sexmaxborden var väl jag förhållandevis lösaggro, åtminstånne aggro, 35vp$, 25%pfr. Kapitlet om shortanded i boken var väl bra, klart att alla proffs visste det som stod där redan men det fanns ju faktiskt inte så jättemycket skrivet om ämnet för några år sen. Jag kommer inte ihåg så mycket om själva "strategi", "how to do" delen i boken utan det var väl mer att man fick en bra helhetsbild och bra teoristomme att stå på och tillämpa i olika situationer.

 

Min preflopstartegi sexmax var höj/fold, limpade aldrig, kallsynade nästan aldrig, det jag vann pengar på där var att många slängde alldeles för många händer på floppen. Jag valde medvetet de tightaste borden.Ringgame tvärtom, där var det väl maniacsen och de allmänt fiskiga synstationerna man vann från.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är grymt trött nu så det blir bara rapportering idag.

 

610givar +970€

 

 

Denna dagbok är lätt den intressantaste på pokerforum
Stämmer in med övriga, mkt intressant läsning. Hoppas ditt flyt håller i sig.

 

*tänker* *ödmjukhet nu arne, ödmjukhet* ;-)

 

ehhh, Jättekul att ni hittat något vettigt att läsa här.

 

Mitt flyt kan bara inte hålla i sig så som det gjort hittills, för jag är nästan övertygad om att jag haft en flera veckors lång hotstreak. Däremot hoppas jag att jag åtminstånne skall kunna visa gröna siffror som jag kan leva på så länge jag fortsätter spela poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också spelat på B2B har haft mkt svängningar där. Jag har haft två riktiga downswingar efter jag cashat ut. Vann 60 inköp en månad cashade ut och förlorade 8 följande månad. Vet att även andra känner igen detta med att "casha ut". Obs säger inte att det är så men för mig har det varit så, var beredd om du märker det vänder för du kan bli hyfsat kortdöd då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite pokermatematik.

Den mesta matten i poker är ganska enkel, det svåra är att göra korrekta uppskattningar.

 

Du har :Ts::8s: i ett cashgame.

 

Floppen är :Js::8h::3d:

 

Det är €100 i potten, du har €350, och din enda motståndare täcker dig.

 

Han betar pott.

 

Av någon märklig anledning vet du att han spelar så som han gjort denna hand om och endast om han har antingen AK AA, KK eller QQ och att han kommer lägga sig för en allin med AK och syna med paren. Vad är bäst, all-in eller fold?!

 

 

 

Går du allin riskerar du 350€ för att vinna 200€ och de gånger du blir synad kommer du ha cirkus 25% vinstchans, lite beroende på hans kort.

 

Ditt väntevärde när du går allin och blir synad är således -350*0.75 + 450*0.25= -150€ Ditt väntevärde de gånger han lägger sig är uppenbarligen 200€, så för att en allin skall bli profitabel måste olikheten 200x - 150(1-x) > 0 uppfyllas, där x är sannolikheten för en fold.

 

350x > 150, x > 0.43 d.v.s. foldar han 43% av gångerna eller mer så är en allin rätt.

 

Så hur ofta har han AK?

Det finns ju tre olika par, men bara en AK så 25%?.

Nej så enkelt vet nog de flesta att det inte är, för ett par kan man få på (fyra välj två),

eller (fyra över två) som det också kallas, sätt. Det första kortet på fyra sätt, det finns ju fyra av varje valör, det andra på 3, det finns ju tre kort kvar när vi fått ett, men nu måste vi också dividera med två eftersom det inte spelar någon roll i vilken ordning vi tar korten. AK kan vi få på 16 olika sätt, fyra ess som kan kombineras med

fyra kungar.

 

Så procentchansen för fold i vårt fall är alltså 16/(18+16) = 47% vilket gott och väl motiverar en push.

 

Lägger vi dessutom till AQ till hans handdistrubution blir en fold ett mycket vekt spel här. Därmed inte sagt att en allin alltid är rätt, möjligheten att bara syna har vi ju inte alls utforskat i denna analys!

 

Som synes är det grundskolenivå på matematiken vi behöver för dessa analyser, det svåra är dock, dels att så säkert sätta honom på en handdistrubution, dels att man inte kan göra dessa uträkningar i huvudet varje gång utan måste förlita sig till snabba approximationer, när man gör dessa hjälper det dock att ha räknat igenom en mängd exempel likt detta!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara för att understryka det jag sa skrev igår är dagens resultat totalkasst. -1970€ på bara 300givar nl€1000. Blev översettad två gånger. Ena gången hade jag treorna på en 3 5 9 regnbågeflopp och en väldigt tajt spelare synade flopp och checkhöjde turn rejält i en trevägspott, borde ha hittad folden, väl synat kände jag mig kommittad och ett helt förlorat inköp var ett faktum.

 

Denna badstreak kom precis efter att jag cashat ut med (tycker inte om att ha för mycket pengar inne på pokersitterna) så min onlinerulle är i skrivvande stund alldeles för liten för att jag ska kunna spela på vettiga nivåer. (Jag vet! , idiotiskt att sätta sig vid ett nl1000 bord med bara €2500 på kontot. men bordet såg ju så bra ut...)

 

Måste göra en stor eller flera små insättningar, vet inte riktigt hur stora belopp jag kan sätta in åt gången med olika metoder. Får kolla upp det. I vilket fall kommer jag ta två dagars total ledighet från pokern, min första sedan min comeback och efter det en hel dag ägnat enbart åt teori. Så tidigast på fredag kör jag igång igen. Kan hända att det blir paus i dagboken med fram tills dess.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...