Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Ska man ofta bemöta en raise preflop med att trycka allin med AK om stackarna ligger på ungefär 50-70bb?

Även om man är uppe mot QQ som är en liten favorit så antar jag att fi's fold equity väger upp det då det är svårt att syna ett allin med QQ.

När man är uppe mot AA - KK så får man väl svälja det helt enkelt eftersom det inte händer speciellt ofta.

Det enda som stör taktiken lite är att man lär ju vara underdog om man får syn här om ingen fisk synar med AQ eller KQ.

Hur resonerar ni? Vilka motståndare kan ni tänka er att pusha preflop med AK mot? Vilka nivåer?

Jag vill antingen ha kommadot eller vara allin när floppen kommer iaf.

Postad

Vad pratar vi? sng? MTT? CG? I ett CG på låg/seminivå så tror jag nog att FI foldar QQ pre flop väldigt få gånger. Sätter dig säkert på ett lägre pocket om du pushar PF. I SNG på tidiga nivåer limp/fold på floppen varierat med syn på en raise/fold flopp utan träff. Så spelar jag. I senare nivåer är push jättebra.

/SK

Postad

En grej till: De få gånger som du loosar mot AA/KK så kommer du loosa 50-70bb. Om du sätter random FI på en hög FE med händer som QQ mot din AI, hur ska du då tjäna in dessa 70bbs med dina tryck? Spela handen är mitt tips. AK är bra postflop vid träff (no shit sherlock!)...

/SK

Postad
En grej till: De få gånger som du loosar mot AA/KK så kommer du loosa 50-70bb. Om du sätter random FI på en hög FE med händer som QQ mot din AI, hur ska du då tjäna in dessa 70bbs med dina tryck?

/SK

FI kommer ju ofta ha svagare än QQ och kasta pre på det sättet kan man tjäna in mycket . Därmed förespråkar jag inte att man som standard ska pusha AK pre.

Postad

AK är en bra hand att spela som draghand med syn av en höjning och spela på att kicka ut fi med en A-träff ffa.

Tyvärr är chansen bara1- 46/48x45/47x44/46 ca 12% alltså kanske ca 5-6% då ca 50% av fis raise HD pre bör innehålla ett sämre A. De andra 50% då fi inte har A(då träffar man oftare1-46/49...osv) vinner man ca en pottbett antagligen(om han inte får ett vansinnesryck:-) ). Sedan beror det lite grann på hur mycket han betalar de gånger han har Ax. Ofta kan man stacka ex AJ och AQ särskilt om stackarna är relativt små ex 50-70 BB.

Träffar man kungen får man nog räkna med att få in en pottbett i snitt mot typiska motståndare blir det väldigt mycket action så är det nog mot den genomsnittliga spelaren en olycklig träff då han ofta har bättre. Kungen träffar man ju ca 1-47/50x46/49x45/48=17%.

Summa de implicita oddsen är + om man spelar handen passivt till botten mot de flesta tror jag när stackarna är 50-70% Men inte särskilt mycket då vi själva också kommer att bli stackade ganska ofta mot ex set och tvåpar (när han har träffat sin fittkicker).

Spela den aggro istället så att fi lägger miljarder koinflippkombos i sin HD antingen pre eller på floppen. De gånger han juckar imot så har han antagligen en bättre hand och då är det bara att titta på stackstorleken/read och sedan kasta eller fullfölja.

Postad
FI kommer ju ofta ha svagare än QQ och kasta pre på det sättet kan man tjäna in mycket . Därmed förespråkar jag inte att man som standard ska pusha AK pre.

Då ska du stjäla 70bb innan du har "råd" att kliva in i en bättre hand, och det kanske är EV+... Sant.

Men jag undrar om man inte vinner mer genom att syna och spela brädan. Du träffar ju trots allt A/K 36% av gångerna och kan förmodligen CRa på floppen vid träff eftersom FI varit aggro PF och CBar...

Så spelar jag, men jag e ingen CG-lirare, så jag ska bara hålla truten ;)

/SK

Postad

Ett exempel från igår:

Jag höjde en UTG-limpare (50bb) i MP med AKo. SB ställer med 25 BB. Limparen synar! Tilläggas bör att limparen är en superfisk med typ 75/5/0. Jag pushar med mycket döda pengar i potten. Limparen synar sig allin med KTo och sb har 99. Med sådana stackar, sådana fi och sådant läge så är det helt klart värde att pusha med AK.

Postad
Då ska du stjäla 70bb innan du har "råd" att kliva in i en bättre hand, och det kanske är EV+... Sant.

Men jag undrar om man inte vinner mer genom att syna och spela brädan. Du träffar ju trots allt A/K 36% av gångerna och kan förmodligen CRa på floppen vid träff eftersom FI varit aggro PF och CBar...

Så spelar jag, men jag e ingen CG-lirare, så jag ska bara hålla truten ;)

/SK

Menar inte postaren att potten är 3 betad? Att pusha med 70 för att tex vinna 5 är ganska iskallt. Sen menar jag inte att det är EV+ men det lät som att du menade att man alltid skulle vara uppe mot QQ+ och man därför alltid skulle ha som bäst 50/50.

Postad

Killen skrev att det är svårt att syna ett allin med QQ för FI. Därför menar jag att enligt honom så borde FI oftast kasta händer som han slår. Jag håller precis som du inte med om detta, men det var så frågeställaren uttryckte sig.

Är sååå bakis just nu, så jag kommer inte ens försöka reda ut vad jag menat i tidigare postar 8-)

/SK

Postad
Killen skrev att det är svårt att syna ett allin med QQ för FI. Därför menar jag att enligt honom så borde FI oftast kasta händer som han slår. Jag håller precis som du inte med om detta, men det var så frågeställaren uttryckte sig.

Är sååå bakis just nu, så jag kommer inte ens försöka reda ut vad jag menat i tidigare postar 8-)

/SK

Bakis en onsdag??? :shock:

Postad
En grej till: De få gånger som du loosar mot AA/KK så kommer du loosa 50-70bb. Om du sätter random FI på en hög FE med händer som QQ mot din AI, hur ska du då tjäna in dessa 70bbs med dina tryck? Spela handen är mitt tips. AK är bra postflop vid träff (no shit sherlock!)...

/SK

Jag tycker inte riktigt om ditt resonemang. Jag tycker inte att man har tillräckligt med stack för att vara passiv. Antingen får man hugga direkt (vilket jag tycker är bra) och sedan pusha på flopp eller så får du kasta den direkt.

Postad
Jajjemensan. Studentliv, studentliv ;) Firade min födelsedag i e-skott. Inte så sent dock, var hemma halv två...

/SK

Härligt. Det där med att fira födelsedag i e-skott ska jag ta till mig som det bästa rådet någon postat här. Ska köra med det tills nästa gång jag fyller år :D

• 4 weeks later...