Gå till innehåll

Det var en gång i Grebbestad...


Myssion

Recommended Posts

Nedan följer en kortare redogörelse för helgens äventyr i Grebbestad.

 

 

Uppresa

 

Kl. 8.18 rullar tåget in på Lunds station och Myssion, som ska spela i Grebbestad-eventet för team Betway, packar in sig i minivanen som har hyrts för ändamålet. I bilen finns också Jennez, Peder Månsson, Fotograf Markus, samt Steve. Jag sätter mig i mitten där bak, och fipplar med bältet i ungefär en timme innan vi inser att det antingen är något fel på konstruktionen, eller att vi fem pokerspelare kanske inte är så himla klipska som vi trodde. Bältesspännet hänger från taket på höger sida, och har två hanar som enligt bilden på den ena av hanarna ska fästas på varsin sida om mig, i varsin hona. Men det finns bara en hona på mitt säte, och hur vi än trixar och letar så luskar vi inte ut hur man ska göra. Vi stannar på Eriks Livs & Bensin utanför Ängelholm så att jag kan packa in mig i bak-baksätet (det är 7 säten i bilen, 2-3-2 liksom). Väl där upptäcker jag att sätet ifråga har två honor för bältesspänne. Någon vann nog inte priset för Årets Bilsätesmontör. Nåja, det var rättså gott om plats där längst bak, så ingen större skada skedd. Att inhandla några korvar, lite bullar, något choklad, lite kaffe och ca 36 dosor snus tar ca 35 minuter, och under den tiden hinner Fotograf-Markus bli utskälld av en gubbe för att han fick den goda idén att tända en cigarett två meter från där nämnda gubbe stod och tankade sin bil. Ok, morgontrötta kan vi alla vara.

 

Efter den långa och jobbiga färden på ca 40 min så har Peder tröttnat på att vara chaufför och lämnar över förarsätet till Jennez. Två motorstopp senare är vi på väg igen. Snart ser jag en skylt om vägarbete. "400m" står det, också är där en skylt om att vägen kommer att bli enfilig. Samtidigt ser jag Jennez påbörja en omkörning av två långtradare. En tvär inbromsning och fem hjärtan i halsgropen senare upptäcker vi alla dock att vi fortfarande lever.

 

Det blir ytterligare paus för att ta ut cash och för att handla några flak öl. Fotograf-Markus blir Chaufför-Markus, och ett motorstopp senare är vi på väg igen. Efter diverse diskussioner om huruvida vi har missat avfarten till Grebbestad eller inte (Va fan, det här ju Svinesundsbron, du har kört till Norge, det är ju Oslo där borta...!!") så är vi snart framme.

 

 

Main Event - EPC 2007, 2000kr+500kr, Fredag 15.00

 

Det är en hel del folk i rörelse utanför och i Tanum Strands sporthall. Men kön till registreringen är förvånansvärt kort, och det hela går extremt smidigt. Vi loggar in i vår stuga, där vi ska bo tillsammans med några norrmän. Norrmännen är heltrevliga, när man väl förstår vad de säger. Efter att ha inmundigat lunch i restaurangen på hotellet, där för övrigt endast väldigt vackra flickor jobbar (jag ger mig fan på att de har utseendekrav när de anställer folk där), så är det snart dags för turre-start. Jag placerar mig på rätt plats vid rätt bord, och turren kommer igång efter bara 20 minuters försening. På det stora hela känns eventet väldigt välorganiserat, stort kudos till arrangörerna! Efter att ha spenderat första timmen med att fippla med marker och kort, klura på vem fan som nu hade position på vem, hur mycket det egentligen ligger i potten (som vissa kanske vet så är det här min första liveturre någonsin), så kommer jag till slut igång och blir lite mer avslappnad. Jag bygger stack till 16.000 för att sedan springa in i ett tvåpar med TPTK (AK) där det inte går att komma undan, dels för att jag är commitad, och dels för att fi ifråga har raisat/betat varje hand sedan vi satte oss ner. Ner på 6.000 marker och vips är det matpaus. Det enda negativa jag har att säga om arrangemanget är att det verkligen saknas dealers. Alltså, jag förstår helt och fullt varför man inte har dealers, men man kommer ändå inte ifrån det faktum att spelet slöas ner något enormt pga alla oerfarna spelare (inklusive mig), och att det satt en tom plats vid bordet som blindades ner, men ändå skulle ha kort i varje giv, minskade inte direkt ner på antalet misdeals.

 

Efter att ha ätit sig proppmätt på en jättesmaskig pizza- och pastabuffé var det dags för spel igen. Tyvärr hann vi inte med många händer förrän turneringen bröts och alla skulle lämna lokalen. Denna delen finns det tillräckligt om i andra trådar, så jag lämnar det därhän. Fast några bilder får nog plats också.

 

poliser1iy7.jpg

Här ser ni hur polisen stormar lokalen.

 

poliser2ih5.jpg

Mer stormande.

 

poliser3db7.jpg

Ännu mer stormande, nu inne i lokalen.

 

Efter att ha irrat omkring utanför spellokalen en stund så begav vi oss till hotellobbyn och sedan tillbaks till stugan för slaskigt homegame. Eller stug-game blir det kanske.

 

Förutom en KQ-hand som jag spelade genomuselt från början till slut så är jag nöjd med min insats, och har definitivt fått blodad tand på livespel!

 

 

Stug-game

 

Väl i stugan plockades markerna genast fram. Det blev en 200kr SnG, där vi snabbt var nere på bubbelspel på andra blindsperioden. Antingen så var slaskmentaliteten total, eller så var folk vansinnigt dåliga på att spela SnGs. Eller kanske en väl avvägd blandning av de båda alternativen. Jag slutade på tredje plats efter att ha torskat en all-in med Q6 mot A4. Sjukt att Q6 inte står där.

 

Förutom ett indianpoker-sidegame blev kvällens huvudattraktion 5-5 PL DC. Jennez spenderade hela kvällen med att tilta norrmän genom att dra ut med sämsta handen heeeeela tiden. Särskilt en stackars norrman råkade illa ut och tappade säkert 6 inköp mot den onyktra skåningen som gjorde de mest fasansfulla syner man kan göra. Som trött småbarnsförälder prioriterade jag själv sömn före CG-slask, så det är kanske bättre att någon annan utvecklar detaljerna kring detta.

 

markussc8.jpg

DJ Markus.

 

didriklv5.jpg

Howard Lederer var med och slaskade lite i stugen. Eller nej, det var visst Didrik Danielssen. Men sjuukt likt, vet inte om det fångas riktigt på den här bilden.

 

 

Sido-event #3 - Kasta mynt i papperskorg 10kr+0kr, Lördag 11.30

 

Efter informationsmötet så samlades vi utanför hotellet för att invänta Peder Månsson och för att fundera över om vi skulle åka hem på direkten, senare under dagen, eller om vi skulle stanna till söndagen. Jag är inte säker på vem det var som startade det hela, men det började iallafall med frågan "tror du att jag sätter den här enkronan i papperskorgen där borta från det här avståndet?". Snart stod fem styckna skåningar och kastade mynt mot papperskorgen, och efter en liten stund kom någon på idén att satsa en guldkrona var. "Den som först träffar vinner potten". Sagt och gjort, vi slängde ner några guldpengar under papperskorgen och fortsatte pengakastningen. Efter ett tag dök norrmännen från vår stuga upp, sedan ytterligare några slumpmässiga norrmän till, och snart var vi nästan 20 pers som slungade mynt mot papperskorgen. Nu fattades det bara att polisen skulle dyka upp och stoppa alltihopa. Men ingen polis i sikte. Däremot så dök en tant (uppskattningsvis 60+) upp och ville intervjua någon för en artikel i Bohuslänningen (eller något sådant). Jag hörde inte exakt allt som sades, eftersom jag var rättså fokuserad på att kasta ett mynt i en papperskorg, men damen ifråga undrade iallafall om det inte hade varit slagsmål och vapen etc under gårdagskvällen. Fördomsfulla journalister ftw! Men snart dök Dan Glimne upp och höll ett långt föredrag för tanten ifråga så att hon lätt hade kunnat fylla inte bara sin artikel, utan snarare en bok. Nej, två böcker. Eller rentav ett mindre uppslagsverk.

 

Myntkastningen började bli riktigt spännande. Efter att ingen knappt varit i närheten av papperskorgen i början, så var det nu plastträffar om vartannat. Till slut, efter säkert en halvtimmes grindande, så träffade faktiskt en lycklig norrman mitt i prick. De som ännu inte hade kastat i den omgången fick chansen att få till en splittpott, men det gick inte vägen. Norrmannen kammade hem ~200kr i sido-event #3.

 

sideevent3ue1.jpg

Vinnare av Sido-event #3: Random norrmann.

 

 

Sido-event #6 - Äventyrsgolf 100kr+30kr, Lördag 13.30

 

Efter hand som vi började inse att det inte lär bli något mer turneringsspel så började andra planer för dagen utformas. Eftersom vi var tvunga att vänta tills pokerlokalen låstes upp igen kl. 15 för att vissa hade lite grejer kvar i lokalen så hade vi lite tid att slå ihjäl på stället. Lösningen blev en Äventyrsgolfturnering. Egentligen var banan avstängd eftersom det inte var säsong, men efter lite prat med någon typ i hotellobbyn så gick det att ordna fram både klubbar och bollar. Bollarna var dock av varierande sort, vilket kommer att framgå tydligare nedan.

 

Vi var 7 st som deltog, och alla la en hundring var. Från början var det tänkt att vara en 500kr+30kr-turre, men eftersom alla inte var storgamblers så sänkte vi ribban något. Glada i hågen traskade vi ut från receptionen med en varsin klubba och boll. Jennez valde boll först av alla, och valde av någon outgrundlig anledning en "riktig" golfboll, och överlät resterande gummibollar i diverse kulörer åt oss andra (jag valde den rosa, vilket skulle visa sig vara ett lyckosamt val). Jennez tog täten och stutsade glatt sin golfboll i asfalten, medan vi andra gick bakom och log åt fåntratten framför oss som uppenbarligen skulle få jaga sin "riktiga-golf-boll-med-extra-studs" kors och tvärs över Hotell Tanum Strands Äventyrsgolfbana.

 

Första banan började med att Jennez slog out of bounds 3 gånger medan alla andra skrattade åt svordomskavalkaderna som följde på varje slag. Själv började jag lite semi-labilt, och alla skrattade åt min hockeyfattning. Men de skulle inte skratta särskilt länge... Eller jo, de skrattade faktiskt ungefär 18 hål, innan det uppdagades vem som faktiskt vann turren. Det tog mig ett par hål att komma in i det hela, men sedan återfann jag de gamla takterna. Kommer man från Vinslöv så har man faktiskt en hel del erfarenhet av minigo... eh, jag menar bangolf. Men starkast började faktiskt Steve, som också verkade vara en stark kandidat till att vinna under hela turneringen. Jennez var starkt sist, och däremellan blandade resterande startfält in såväl glimrande som katastrofalt spel. Förutom att bl.a. så sin boll i en damm som låg ca 9 meter till höger om banan ifråga, så lyckades Jennez också med konststycket att ramla ner i en båt som befann sig nånstans mellan hål 8 och hål 14.

 

jensbtab9.jpg

Båten som någon ramlade ner i.

 

Bortsett från att banan behövde restaureras något inför turistsäsongen så var, den faktiskt riktigt välgjord och rolig. Hålen var lite annorlunda utformade, och ibland saknades medvetet sarg. I efterhand insåg vi också att även reglerna var lite annorlunda. Det var ju faktiskt Äventyrsgolf, och inte minig... förlåt, bangolf. Äventyrsgolf innebar att man inte spelar en spelare i taget, utan att spelare 1 slår ut, låter bollen ligga där den hamnar, varpå spelare 2 slår ut, låter sin boll ligga (om man knockar någon annan så är det en del av spelet, och om man knockar ut någon från banan så får den spelaren plikta ett slag osv). Med andra ord kan man ha 7 bollar i spel på samma hål samtidigt. Synd att vi inte upptäckte detta förrän efteråt, vi hade visserligen riktigt roligt åt Jennez tiltanfall som det var, men de här reglerna hade kunnat göra det hela ännu roligare, framförallt som jag misstänker att det hade blivit något av en sport i sig av att knocka ut just mannen med ekorr-avataren.

 

garvpe9.jpg

Jennez tiltar loss, somligas olycka är andras förnöjelse. Från vänster, Are Bjørnerud (Norges Tomas Brolin, dock något trindare och snyggare), Fotograf Markus (eller är det Timbuktu? Eller rentav Ron Jeremy Jr?) och Steve).

 

Jennez och norrmannen Are Bjørnerud hade dessutom ett litet side-bet om 100kr angående vem som skulle få minst antal slag. Som kanske har framgått av ovanstående så hade Are en stabil ledning på Jennez fram till bana 17. Efter att Are hade slagit så krävdes det att Jennez slog en spik på det här hålet för att vinna vadet, och tro det eller ej, det gjorde han! Bana 18 var bara en formalitet eftersom den bestod av 2 meter grön matta som slutade i ett 50 cm brett hål där bollen kunde försvinna in och senare hämtas av någon i hotellpersonalen. Alla klarade galant av den banan på ett slag, utom norrmannen Didrik Danielssen (a.k.a. Howard) som lyckades med det magnifika konststycket att slå bollen ca 40 cm till höger om det halvmeter breda hålet.

 

didrik2mu2.jpg

Didrik, a.k.a. Howard Lederer, missar öppet mål.

 

 

Efter 18 avslutade hål stod segraren klar (eller ja, egentligen spelade vi bara 17 banor, eftersom vi aldrig hittade hålet på bana 16 och därmed hoppade över den): Myssion, 51 slag (500kr), tätt följt av Steve på 52 (!) slag (200kr). Övriga bubblade och missade prispengarna. Hockey-style ftw!

 

stevehp9.jpg

Steve tokfokuserar, men det räcker inte hela vägen.

 

 

Hemresa

 

Efter att allt och alla var inpackade i bilen bar det av hemåt. Chaufför Markus lyckades på något sätt missa såväl gigantisk skylt som avfart mot motorvägen ("Det kom ju ingen skylt till mig"), så redan där missade vi 10 min. Snart var vi dock på rätt spår igen, och efter att ha rapporterat in en rattfyllerist till polisen, köpt diverse kvällstidningar, ätit på McDonalds (hög varians på McD, jag fick en öppnad och halvtom mjölkförpackning, men en extra McTasty utöver det jag beställde) och totalt dömt ut alla händer som Jennez hade spelat under helgen, så var man hemma i Teckomatorp igen. Borta bra men hemma bäst!

 

 

(Fler bilder kommer)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rolig rapport och fina bilder!

 

Jag kan hålla med om att variansen på McD i trakten är hög, i min påse var det bara halva mjölken som var drickbar. McTastyn smakade päck, så jag snöt mig i den, packade in den så den såg ut som ny och lämnade tillbaka påsen i kassan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns väl inte mycket att säga om cashgamet. Jag spelade sämst i hela världen men hade klonken med mig varje gång. Till och med i minigolfen drog jag ju ut på rivern.

 

Citerar min gode vän Tokmackan efter tärningsspel om krognota i London här: ”Självklart vinner den jäveln! Att spela tärning med Jens är som att spela mot Djävulen!”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan hålla med om att variansen på McD i trakten är hög, i min påse var det bara halva mjölken som var drickbar. McTastyn smakade päck, så jag snöt mig i den, packade in den så den såg ut som ny och lämnade tillbaka påsen i kassan.

 

:shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...