Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Slutet på en turbo 6manna med 2 priser. Stackar ungefär:

Hero (SB): 1650

FI1 (BB): 2700

FI2: 1650

Lägger blinds på 150/300.

Hero: :Th::6h:

Fi2 lägger sig.

Hero: ?

Kan ju tillägga att Fi1 har varit lös i sina syner mot mindre stackar än hans egen. Skulle gissa på att han synar med alla par, Ax, sc 78+, två klädda +T, eller nåt sånt :) Samtidigt så kommer Fi1/Fi2 troligtvis ställa när jag får BB om två händer, så känner pressen att agera.

Själv borde jag ha en tight image, bara spelat 2-3 händer men inte visat.

Postad

Vik.

Tyvärr har du det sämre av de två möjliga arrangemangen av dina motståndare. Killen med stor stack riskerar ju inte alls lika mycket som den andre om han synar en push av dig, och således vill du ha lillstacken till vänster så att du kan pusha på hans bb och han blir tvungen att pusha på storstacken.

Den generella turneringsregeln är att man ska sträva efter situationer som leder till fler marker till vänster om än och stackar med kortare marker till höger.

Postad

Hjort,

Jovisst, i den bästa av världar är det väl så att man har lillstacken till vänster om sig, men nu är ju inte så fallet. Menar du att jag ska försöka hitta situationer då jag pushar den andra "lillstackens" BB, då storstacken är mindre benägen att syna då?

Det jag tänkte på framför allt var att om jag prickat storstackens handdistribution något sånär motsvarar det ungefär 30% av händerna. Dvs han kommer folda 2/3 av de gånger jag pushar? Då jag får syn så har jag kanske en equity på 37%...men man kanske inte ska tänka så kring bubblan?

Ängeln17, tack för ditt svar, något kortfattat kanske :) Läser för övrigt din dagbok! Hoppas du börjar känna dig ok efter operationen.

Om det gör någon skillnad i frågan så är prisfördelningen 70/30 för 1a/2a plats.

Postad
Jovisst, i den bästa av världar är det väl så att man har lillstacken till vänster om sig,
Det var mer ett sidospår, som inte alls är relevant för besluten här. Men det resonemanget gör att man kan ta en del syner som är ganska -ev i marker för att få ett bättre arrangemang av staplarna. Och tvärtom vika en del syner som är +EV markermässigt och enligt ICM för att det bryter ett bra arrangemang eller ger upphov till ett dåligt.

Gigabet har skrivit en rätt bra post om det på 2+2.

handdistribution något sånär motsvarar det ungefär 30% av händerna. Dvs han kommer folda 2/3 av de gånger jag pushar? Då jag får syn så har jag kanske en equity på 37%...men man kanske inte ska tänka så kring bubblan?
Problemet är att du inte har så där jättestor nytta av den där extra bb:n eftersom den kommer storstacken och du ändå blir större än den andra korta stacken nästa runda.

Om det gör någon skillnad i frågan så är prisfördelningen 70/30 för 1a/2a plats.
Det kanske det gör, inget jag tänkt på.

Lek lite med: http://www.propokertools.com/simulator/tournalyze.jsp

Eller: http://www.poker-tools-online.com/icm.html

Så får du nog bättre känsla för det. De där modellerna är förstås inte det sista ordet i frågan, men de ger en rätt bra fingervisning.

Postad
Hjort,

Ängeln17, tack för ditt svar, något kortfattat kanske :) Läser för övrigt din dagbok! Hoppas du börjar känna dig ok efter operationen.

Tack för det och ja, som en yngling på 65 ungefär :lol:. Nä skämtar bara. Mår faktiskt oförtjänt bra.

Tyckte inte det behövdes mer eftersom du själv sagt att Fi synar brett. Då behöver du bättre än så för att ställa mot honom. Du får väl hoppas på det mot den andra shortisen eller syna ATC där då om han ställer. Du vet ju inte om Storstacken sätter er bägge AI i nästa hand.