Gå till innehåll

Dapine + Luap - Teh Race


Luap

Kommer ni titta och kommentera om dapajn eller luap spelar in en film?  

144 medlemmar har röstat

  1. 1. Kommer ni titta och kommentera om dapajn eller luap spelar in en film?

    • Ja förfan!
      101
    • Nej. Gå och lägg er.
      43


Recommended Posts

  • Svars 435
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

en massa skitsnack.

 

Du har fel på extremt många punkter.

 

Om du anser dig ha rätt så vill jag ha källor, säg till så kan jag hämta källor på det jag säger.

 

Ang. Mjölk:

 

"

Ingestion of milk following resistance exercise results in phenylalanine and threonine uptake, representative of net muscle protein synthesis. These results suggest that whole milk may have increased utilization of available amino acids for protein synthesis.

 

Kevin Tipton, Robert Wolfe; Med Sci Sports Exerc. 2006 Apr;38(4):667-74. Milk Ingestion Stimulates Net Muscle Protein Synthesis following Resistance Exercise."

 

När de skriver whole milk menar de alltså mjölk med hög fettprocent som tydligen var effektivare än t.ex. lättmjölk.

 

Angående det du sa om snabba/långsamma proteiner och druvsocker/malto:

 

Kasein är långsammare än vassle men är lika (och mer) effektivt innan/efter träning kommer inte riktigt ihåg källan, ska jag leta upp den? ser på charmed o spelar samtidigt med.

 

Och som sagt:

insulinsvaret vid intag av vassle eller grenade aminosyror är betydligt högre än insulinsvaret efter intag av glukos/druvsocker.

 

American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 85, No. 4, 996-1004, April 2007. Metabolic effects of amino acid mixtures and whey protein in healthy subjects: studies using glucose-equivalent drinks.

 

 

 

Jag editar o klistrar in allt eftersom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm..

 

Intressant kost diskussion:)

 

Måste bara tillägga, att så som ni pratar skulle ni kunna vara bodybuilders på samma nivå som mig och mina vänner.

 

Om man bara ska må bättre och träna för att se bättre ut finns det ingen anledning att vara sådär seriös.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men lol ät tre ordentliga mål mat med 2-3 mellanmål o skit i alla såna där kosttillskott.. ruskigt overrated

 

och framförallt äckligt :S

 

Men snälla, lite socker och proteinpulver är väl inte så jävla jobbigt?

 

Köper du rätt proteinpulver är det dessutom gott. Bara proteinpulver med vatten smakar inte gott, men proteinpulver blandat med lättmjölk till frukost (då det är svårt att klämma in protein till frukosten imo, då man oftast har jävligt bråttom osv) smakar helt okej, och proteinpulver med malto/druvsocker smakar riktigt jävla gott.

 

Ruskigt overrated, beror givetvis på vilken nivå du håller på, och vad ditt mål är.. vill du bara må bättre och hålla igång så kanske det är overkill. Men har du något mål och vill vara seriös med träningen, nått speciellt mål när det kommer till att bygga muskler eller skala fett så är det sjukt lite ansträngning med tanke på fördelarna.

 

Man träffar på så många idioter som påstår att dom aldrig i kan gå upp/ner i vikt trots att dom äter så otroligt mycket/lite när dom igentligen inte har en enda aning om vad eller hur mycket dom stoppar i sig. Sen går dom runt å gnäller om det hela dagarna å skyller allt på gener och ämnesomsättning.

 

Säg "ät tre ordentliga mål mat och och 2-3 mellanmål" till alla du försöker ge konstruktiva råd till och se hur många som får önskad effekt, oavsett vad dom är ute efter.

 

Utöver allt Djens, Emilio, jag å alla andra skrivit så får man ju givetvis räkna lite på vilken energiförbrukning man har och sen kolla ungefär hur mycket man får i sig i förhållande till vad man har för mål, men det antog jag var underförstått iom att det borde vara tämligen uppenbart.

 

De senaste inläggen från dapajn har ju varit om hur extremt seriös han skall vara för att leva det liv han strävar efter, sen är det ju upp till honom hur mycket av sin energi han vill lägga på kost och träning beroende på hur seriöst han tar den och vad han vill göra med den.

 

Informationen lär hjälpa, om inte mycket, så åtminstonde lite hur oseriös du än är.

 

För att summera: Du är dum och jag är smart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, det senaste inlägget var bra, egentligen behöver man inte tänka alltför länge för o bara vara hälsosam , jag e kolo-nörd, det är därifrån jag läser och hämtar mitt :mrgreen:

 

Dock:

 

Tillägg: Se till att käka något proteinrikt innan du går och lägger dig. Typ ägg, tonfisk, makrill, protteshake.

 

FEL! Behövs inte. det är proteinintaget över hela dagen som räknas.

Det räcker egentligen med 2 mål/dag, det behövs inte typ 5-6-7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm mycket träningssnack här haha, tycker jag e bra. Men i slutändan så är den bästa träningen den som faktiskt blir av:-) . Så innan man ens börjar fundera på proteintillskott tycker jag man helt enkelt bara ska ha ut o tränat lite först. Men det är ju förstås bara min egna åsikt. Personligen så tycker jag det bästa med träningen är att det känns så nedra bra efteråt.

Ett tips är också att fylla i träningsdagbok, det kan motivera en att träna på rätt rejält, i alla fall gjorde den det för mig:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

FEL! Behövs inte. det är proteinintaget över hela dagen som räknas.

Det räcker egentligen med 2 mål/dag, det behövs inte typ 5-6-7.

 

 

FEL!

 

Vad du vill undvika MEST av allt är att hamna i ett nattligt katabolt tillstånd. Det finns 3 viktiga tillfällen att tänka på mer än andra:

 

1) Då du kliver upp.

2) Direkt efter träningen.

3) Innan du lägger dig.

 

Så att säga att kvällsmålet inte är av stor vikt är inte korrekt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men suck, vänta ett tag då.

Okej, jag var inte helt rätt ute ändå.

 

Själva proteintillförseln behöver inte påfyllas hela tiden men du vill äta så nära inpå sänggåendet som möjligt. Du vill göra tiden utan aminosyretillförsel så kort som möjligt. Gärna en viss mängd kolhydrater också (långsamma) så inte blodsockret sjunker för lågt med påföljande glukagonpåslag.

 

Det här är iofs baserat på ngåra år gammal fakta som jag har för mig ändrats enligt nyare forskning, men jag orkar VERKLIGEN inte eftersom dapine kommer klara det här max en vecka typ...:)

 

Däremot har du hakat upp dig på protein för mkt william.

Direkt efter träning behövs knappt protein t.ex. då det egentligen mest krävs kolhydrater etc för att bryta det katabola tillståndet och fylla på glykogenet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En massa fina källor.

 

Ditt första inlägg var så sjukt ofullständigt att det inte ens gick att förstå vad du menade.

 

"Protein 30 före träning." -Vad för protein? Bara protein?

 

Nu har jag inte hängt med i forskningarna de ~2 senaste åren, men på den tiden så hade jag åtminstonde relativt rätt, har aldrig letat upp några källor själv, men det gjorde folket jag lyssnade på under den tiden. Mycket möjligt att fet mjölk stimulerar mer muskeltillväxt vilket några senare års studier visat, men jag undviker helst att stoppa i mig en så stor mängd av mitt planerade dagliga intag på skitfett - för fettet är väl fortfarande dåligt, eller har det oxå ändrats?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att det är ofullständigt är för att det är bara en massa Klipp/klistra typ :-)

 

gäller detta även vid fallet med tömda glykongendepåer?

Ingen aning, studien tittade inte på det. Men det borde det väl vara, t.ex. vassle och en del fiskprotein har ju väldigt höga insulinsvar, och rena EAA är det väl som de tittade lite på och det är ju konstigt om de inte får jättehöga utslag.

 

"Protein 30 före träning." -Vad för protein? Bara protein?

Fullvärdigt antar jag. Det var nån tipton & wolf studie som visade att protein före träning hade större anabol effekt än protein efter träning.

 

(Nej, jag har den inte i huvudet, Nej, jag orkar inte leta upp mer studier, googla eller nåt)

 

Disclaimer: Jag garanterar inte att jag har rätt, jag försöker förmedla det såsom jag har förstått det, och med andra ord kan jag vara totalt ute o cykla i vissa fall :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, det senaste inlägget var bra, egentligen behöver man inte tänka alltför länge för o bara vara hälsosam , jag e kolo-nörd, det är därifrån jag läser och hämtar mitt :mrgreen:

 

 

Haha, jag var oxå sjuk kolo-nörd för ~3 år sedan.

 

Allt jag har samlat på mig kommer i stort sett från KingGrub och vad han postade på den tiden, men han hänger ju med i studierna å det verkar som det mesta ändrats!

 

Angående att bara behöva äta 2 ggr om dagen när det gäller protein, det kan väl inte stämma, protein är ju det man inte kan samla på sig några depåer utav, och det är väl det som hela tiden gjort att man behöver fylla på var 3:e timme? Eller har dom ändrat sig nyligt? :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Själva proteintillförseln behöver inte påfyllas hela tiden men du vill äta så nära inpå sänggåendet som möjligt. Du vill göra tiden utan aminosyretillförsel så kort som möjligt. Gärna en viss mängd kolhydrater också (långsamma) så inte blodsockret sjunker för lågt med påföljande glukagonpåslag.

 

Det här är iofs baserat på ngåra år gammal fakta som jag har för mig ändrats enligt nyare forskning, men jag orkar VERKLIGEN inte eftersom dapine kommer klara det här max en vecka typ...:)

 

 

 

Jag kan inte hålla med dig riktigt:)

Du har helt rätt i kolhydraternas vikt direkt efter träningen. Den enda ggn på dagen du skall sätta i dig snabba dessutom.

 

Men att inte proteiner skulle vara viktigt beror nog isf helt på vilken sport du utfört. Om det är muskler du är ute efter som jag. Så är det faktiskt av stor vikt för din hypertrofi att du sätter i dig proteiner även här.

 

Anledningen till att jag fäster stor vikt vid proteintillförseln är att o du skall ha maximal hypertrofi ( sånt jag är ute efter ) så är proteinsyntesen VÄÄÄLDIGT viktig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Fullvärdigt antar jag. Det var nån tipton & wolf studie som visade att protein före träning hade större anabol effekt än protein efter träning.

 

(Nej, jag har den inte i huvudet, Nej, jag orkar inte leta upp mer studier, googla eller nåt)

 

 

Fullvärdigt protein är tyvärr bara "kökstants" prat.

 

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte direkt.

 

Du vill ju inte ha undervärdigt protein.

T.ex. som att äta endast havregryn på morgonen.

 

Om du däremot äter dina havregryn med mjölk får du en komplett aminosyraprofil. dvs fullvärdigt eftersom mjölken kompletterar upp det.

 

Men jag vill gärna ha källor på det du skriver william, jag litar inte på" 3djehandsrykten"

 

Obs:

Jag sa inte att proteiner var oviktigt, om jag skulle träna mer än mina 2 ggr/dag skulle ajg lätt hålla mig över 2g/kg kroppsvikt och dag, men jag e lite för lat.

Däremot så kan du äta två stycken mål med massa protein istället för 7 med mindre mängd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte direkt.

 

Du vill ju inte ha undervärdigt protein.

T.ex. som att äta endast havregryn på morgonen.

 

Om du däremot äter dina havregryn med mjölk får du en komplett aminosyraprofil. dvs fullvärdigt eftersom mjölken kompletterar upp det.

 

Men jag vill gärna ha källor på det du skriver william, jag litar inte på" 3djehandsrykten"

 

´

Det hela beror ju på hur din diet ser ut. Du kanske inte enbart baserar din profil på mat? Du kanske fulländar med piller. Eller genom flera sammansatta måltider..

 

Källor.. Tyvärr. Kommer inte orka leta upp det jag läst mig igenom under åren.

Jag ber ingen tro något jag skriver.. Jag skriver bara det jag vet är korrekt om du vill bygga muskler. Sedan vad som krävs för att spela innebandy vet jag inte specifikt om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JAG LEVER.

 

 

Sitter pa flüüügplatsen just nu och väntar pa planet som ska ta oss hem. Har jävligt ont i magen efter allt supande bara. Tänkte bara titta in och säga hej!

 

Skriver mer när jag kommer hem. Puss!

 

hehe, hade glömt du var i Tyskland :oops: Hoppas allt var grymt! Ont i magen efter allt supande talar för det allafall :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

min gissning(obs jag är osäker) är att man kan försumma insulinets negativa effekter iaf 15min direkt efter träning pga de tomma glykogendepåerna. så pumpa i dig all jävla cola, vassle, kebabsalladmgainomax etc då. :mrgreen:

 

övrigt är väl pauluns blodsockerblues bra läsning och allmänt läsa på lite om hormoner etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...