Gå till innehåll

Turbo VS Normal


r3mix

Recommended Posts

Vad är det för skillnad generellt på att spela en Turbo SNG(blinds 3-5min) och en normal SNG(blinds 8-12min) när det gäller själva taktiken/spelet?

 

Ska man vänta på monsterhanden under en turbo eller spela loose?

Kan man spela lite mer öppet i en normal sng än i en turbo? det vill säga syna med händer än vad man borde.

Ska attackera stacks eller vänta på monsterhanden?

 

Hade mer funderingar, men det kommmer nog upp.

 

Varför jag tar upp detta är för att då jag spelar en turbo känns det som om det verkligen handlar om att få rätt kort vid rätt tillfälle, ofta sitter jag och väntar på riktigt bra händer men då har givetvis blindsen gått upp så mycket att praktiskt taget så synar de flesta, oftast förlorar jag då jag får syn är flera spelare. Vad är det för taktik som gäller vid turbo?

 

För- och nackdelar med respektive typ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för skillnad generellt på att spela en Turbo SNG(blinds 3-5min) och en normal SNG(blinds 8-12min) när det gäller själva taktiken/spelet?

 

Ska man vänta på monsterhanden under en turbo eller spela loose?

Kan man spela lite mer öppet i en normal sng än i en turbo? det vill säga syna med händer än vad man borde.

Ska attackera stacks eller vänta på monsterhanden?

 

Hade mer funderingar, men det kommmer nog upp.

 

Varför jag tar upp detta är för att då jag spelar en turbo känns det som om det verkligen handlar om att få rätt kort vid rätt tillfälle, ofta sitter jag och väntar på riktigt bra händer men då har givetvis blindsen gått upp så mycket att praktiskt taget så synar de flesta, oftast förlorar jag då jag får syn är flera spelare. Vad är det för taktik som gäller vid turbo?

 

Jag spelar oftast ännu tightare initialt i en turbo än i regular för att vänta in en hygglig hand. Hyggliga händer spelar jag aggressivt. När blindsen sedan stiger till 10-20% av startstacken attackerar jag stacks i position (CO/Button/SB/BB) med i princip ATC (beror ju på vilka fi vi möter, men random ivf). Gäller väl att hitta så mycket FE som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar oftast ännu tightare initialt i en turbo än i regular för att vänta in en hygglig hand. Hyggliga händer spelar jag aggressivt. När blindsen sedan stiger till 10-20% av startstacken attackerar jag stacks i position (CO/Button/SB/BB) med i princip ATC (beror ju på vilka fi vi möter, men random ivf). Gäller väl att hitta så mycket FE som möjligt.

 

ATC?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aldrig i livet! Det är min hemlighet och den delar jag inte med mig av!

 

Chicken !

 

 

För att man får mer tid över till att surfa hattporr mellan händerna? :D

 

Hahah

 

 

anyways, får väl vänta på en kommentar från Cons eller någon annan som har något smart att tilläga ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte man ska spela så värst annorlunda. Tror få beslut blir annorlunda för att man råkat snedklicka sig in på en regular.

 

Skillnaden är väl att du måste vara beredd att spela tidigare i en turbo än i en regular. I en regular kan du vänta längre eftersom du har ett större urval händer att välja på. En turbo på Ongame brukar ta cirka 50 händer, medan en regular sällan går under 100. Detta är väl ett argument för att man måste vara mer aggressiv i turbos och stjäla mer och sänka sina starthandskrav. Fan, blir lite sugen på att börja lira 5 pers turbos igen...:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till 99% spelar man väl händerna på samma sätt, i få fall på regulars där motståndarna är totalt fiskiga kanske man kan stå över marginella +EV beslut för att man vet att det kommer mycket bättre. I en turbo kanske man inte står över pga för få händer i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte vilka händer man ska spela annorlunda.

 

Till 99% spelar man väl händerna på samma sätt, i få fall på regulars där motståndarna är totalt fiskiga kanske man kan stå över marginella +EV beslut för att man vet att det kommer mycket bättre. I en turbo kanske man inte står över pga för få händer i framtiden.

 

Givet blindsen och stacknivå? Dvs att M och Q är på motsvarande nivå i turbon som i regularen (svengelska, härligt språk!). Håller nog ändå inte med...

 

Jag blandar in CG i exemplet också. Strukturen i CG är helt platt, dvs ingen progression av blindarna, en regular långsam progression, turbo snabb progression. Progressionen påverkar vilka starthänder vi spelar, och eftersom vi får ett sämre kortsnitt i en turbo än en regular, måste spelet anpassas efter det. Därav tycker jag att spelet blir annorlunda gällande turbo/regular.

 

Därför blir det också svårt att "vänta" 3 blindsnivåer i en turbo, som tydligen flera av PF:s skribenter verkar göra.

 

Att jämföra med en helt platt struktur där inga (samma) händer i teorin spelas annorlunda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar många händer annorlunda...

 

Det tror jag inte att du gör. Men jag tror att du spelar några få händer aggresivare i en turbo (speciellt när det är höga blinds) än i en regular och kanske semibluffar mer ;)

 

Men med anorlunda så menar du kanske det jag syftar på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ge mig två händer.

 

Det tror jag inte att du gör. Men jag tror att du spelar några få händer aggresivare i en turbo (speciellt när det är höga blinds) än i en regular och kanske semibluffar mer ;)

 

Men med anorlunda så menar du kanske det jag syftar på.

 

 

Två exempel:

AA och KK kan jag få för mig att limpa med på turbobord, men skulle i princip inte komma på tanken att göra det i en regular.

 

Ja Kenan, ungefär så jag menar. I min värld är det annorlunda om jag spelar motsvarande kort på ett annat sätt (t ex mer aggressivt). Semibluffar betydligt mer.

Klart det är skillnad på hur spelet sker, när blindsen oftast är högre i relation till antalet kvarvarande spelare på turbobord. Men om ni menar att antalet marker i relation till blinds och antal spelare är detsamma (dvs allt annat lika), ja då spelar jag väl exakt likadant (eller försöker :lol: ), men då blir ju också diskussionen ganska platt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda du gör annorlunda är alltså att du slutar openlimpa nötterna preflop? Okej. Ja, det lär ju kräva en hel del arbete för att anpassa sig till.

 

trodde att det var 2 exempel du ville ha... Men okej, att spela händer likadant oavsett struktur är tydligen the shit! Hoppas trådskaparen uppfattat det nu!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du kan väl inte på allvar hävda att AA och KK preflop (jag antar i mindre än 20% av fallen dessutom) är dom två bästa exempel du kommer på?

 

Nä kanske inte, men det var de första två jag kom på just då. Om du vill ha fler exempel så synar jag t ex betydligt oftare all-in på BB då SB ställer i turbo än i regulars.

 

Ja, jag tycker att jag spelar väldigt många händer annorlunda i turbo än i regular. Jag tycker att jag anpassar mig till fis spelstil på turbobord mer än på regularbord. i de senare kan jag spela mitt spel och behöver inte anpassa mig lika mycket. Jag tycker att mitt eget spel på turbo måste anpassas efter det faktum att jag får färre "spelbara" händer, spelar aggressivare i sen position än i en regular osv.

 

Hur menar du att du spelar händerna likadant?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...