Gå till innehåll

Glödlampans framtid/nutid?


keffatliv

Recommended Posts

Vi ska i grupper om 3 skriva om uppfinningar på engelskan i skolan. Jag var sjuk dagen vi delade in arbetet och jag fick vad jag själv anser vara den svåraste biten:P Att skriva om glödlampan i nutid och framtid. Någon som har några ideer om vad jag kan ha med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

wikipedia.org* borde ju gå bra att sno friskt ifrån om det ska vara en essä på gymnasienivå.

 

Framtidsmässigt kan du ju nämna att glödlampan är på väg att bytas ut mot LED-lampor pga effektivare ljus/energienhet än glödlampor. Typ.

 

Basically, skriv en kort historia och spekulera sedan vilt.

 

* http://en.wikipedia.org/wiki/Incandescent_light_bulb

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eftersom jag skapat en tråd kan jag väl lika bra posta det jag skrivit och kanske få lite feedback... Ska alltså inte vara mycket mer än detta, vi är 3 personer och det skulle vara samanlagt 1-2 sidor.

 

"The light bulb has improved a lot since Thomas Edison invented it. Edison used a cellulose layer as glowing filament but today we’re using wolfram which is a metallic element that can withstand much higher temperatures than the cellulose layer. The shape of the light bulb is also changed. Nowadays it’s more oval than it was when Edison invented it. A third thing that’s different from the days of Edison is the shiny metallic cap which we have on our light bulbs today.

 

The light bulb is a very important invention even if some people don’t consider it to be. Today’s society is depending on the light bulb. It’s used everywhere. On our roads as streetlight, on air planes and in our houses just to mention a few places. Without electrical light the industry wouldn’t operate and we wouldn’t be able to drive after sunset.

 

The light bulb is one of many reasons to why our energy resources are running short. For that reason they are being replaces with so called LED-lamps. LED-lamps have much more efficient light on the same amount of energy than the light bulb has. The LED-lamps is a step in the right direction, but we need greater improvements than that, if our energy resources are going to last."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska alltså inte vara mycket mer än detta, vi är 3 personer och det skulle vara samanlagt 1-2 sidor.

 

Ni ska skriva 1-2 sidor på 3 pers. Inte fär att vara taskig men du får nog skriva lite till.. Ser inte ut att bli 1 sida om ni skriver ungeför lika mycket..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni ska skriva 1-2 sidor på 3 pers. Inte fär att vara taskig men du får nog skriva lite till.. Ser inte ut att bli 1 sida om ni skriver ungeför lika mycket..

 

1 sida blir det allt, iaf med storlek 12 (vilket brukar vara rätt basic i uppsatser på gymnasi iaf).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...