Gå till innehåll

Regelfråga Texas Hold'em No Limit


jozoa

Recommended Posts

Hade ett trevligt homegame ikväll så var nära på att spåra ur på grund av en regeltolkning där jag och en annan spelare hade helt olika åsikter. Det händer något preflop i stil med att jag höjer och alla lägger sig och jag väljer att visa ett av mina kort som var ett ess. Han tar då upp min andra mörka kort och vänder upp det med motiveringen "show-one-show-all". (Jag fick då förklara för honom att han hade missuppfattade det och att uttrycket "show-one-show-all" innebar att om man visar sina kort till en spelare så har alla andra lika rätt att ta del av dem.)

Hursomhelst så verkade han säker på sin sak och argumenterade för att om man visar ett av sina hålkort så måste man visa det andra också. Jag däremot var ganska säker på min sak också vilket var att detta endast gällde vid showdown och inte exempelvis innan floppen. Han fortsatte babbla strunt och eftersom ingen av de övriga vid bordet kunde bekräfta någon av oss så blev jag lite smått osäker på hur det ligger till...

 

Alltså, är det regelmässigt rätt för de övriga spelare att se ditt andra, mörka, hålkort om du har valt att visa det endast det ena vid framförallt pre-flop eller turn, så länge det inte är showdown?

 

Länka gärna med källor eller citat som understryker vad som är rätt eller fel i detta fall.

 

Tacksam för svar! :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I turneringar så förklaras väl handen död om man visar korten medans man får göra det i cashgame om det är en HU-pot.

 

Däremot har han ingen rätt att röra dina kort.

 

 

"3 "Show one – show all", showdown och liknande

 

§3.1 Alla spelare har rätt att få lika stor tillgång till information om innehållet i en annan spelares hand. Efter handen är slut, om kort visas för en spelare, har alla andra spelare vid bordet rätt att se dessa kort.

Under pågående hand, om kort visas för en aktiv spelare som har beslut att fatta på den pågående satsningsomgången måste korten omedelbart visas för de övriga spelarna. Handen blir därefter dödförklarad enligt § 1. Om spelaren som fick se korten inte är involverad i handen, eller inte kan använda informationen i satsningsbeslut (om denne exempelvis redan är all-in eller redan agerat), ska informationen undanhållas tills satsningen i handen är över, så att den normala utgången av handen inte påverkas. Om kort visats för en spelare som inte har fler beslut att fatta under pågående satsningsomgång, men som kan använda informationen på senare satsningsomgångar, så ska informationen ges till de övriga spelarna när den pågående satsningsomgången är avslutad. Disciplinstraff enligt §1 kan utdömas."

 

§9 Exponerade kort

 

§9.1 Om en spelare visar kort så räknas handen som död. Undantaget uppenbara misstag - och det är extremt stort krav på "uppenbarligheten".

 

Varför så hårda regler? Jo:

a) Spelaren skall inte under några omständigheter kunna ta råd av utomstående eller andra spelare

b) Att visa ett kort påverkar spelarna som skall agera, men indirekt påverkar dom även de andra spelarna i hela turneringen, som helst vill se all-inmatcher hela tiden och att folk åker ut.

Enda undantaget är när det bara återstår två spelare kvar i HELA turneringen - nu är det okej att visa sina kort, då tredje man inte påverkas av agerandet. Dock dömer TL "död hand" om någon utomstående påverkar utgången enligt a) ovan.

 

 

 

"Extra kommentar: Exponerade kort i cashgame

Så länge som det är mer än två aktiva spelare i ett cashgame gäller samma regler som för tävlingsspel enligt §9.1. Däremot, är det exakt två aktiva spelare kvar i potten, så är det upp till "house rules" om dom skall eller inte skall straffas för exponerade kort.

Skillnaden i reglerna gäller att i turneringsspel så drabbas tredje man av exponerade kort, då spelarna vill se "blodiga bataljer" och att spelare blir eliminerade. Detta argument föreligger inte i cashgame. Klubbarna uppmanas att diskutera igenom regel §9.1 och publicera sin "house rule" vad gäller cashgame."

 

 

Källa: http://www.svenskapokerforbundet.se/page.cgi?action=view&ID=1408

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, det är ganska självklart att handen förklaras död om det är två eller fler aktiva spelare. Men eftersom alla har lagt sig så kan ju inte en hand dödförklaras? För att förtydliga:

 

Knapp (5000)

SB (8500)

BB ( 3500)

 

Knapp raise

SB FOLD

BB FOLD

 

Knapp visar ett ess. Måste han alltså visa det andra kortet också? Ber om ursäkt om jag är trögtänkt men det är lite smått sent...:roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LOl jag läste fel... om alla andra har lagt sig är ju handen över och du vinner potten

 

Hahaha, mm precis. Alltså är handen över och jag har rätt till att bara visa ett av hålkorten till ALLA spelare? Enligt §9.1 så ska handen förklaras död vid exponering. Men eftersom alla har lagt sig och den är över så kan den ju inte återuppstå och dö igen så att säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om handen är förklaras död vid visat kort, hur kommer det då sig att Stu Unger under en större tävling (VM?) visade och tilläts visa ena av sina hålkort för sin motståndare under en pågående hand då dessa var heads-up vid finalbordet?

 

Finns inga pokeregler skrivna i sten. Om man arrangerar en turnering kan man ha vilka regler man vill.

 

I fallet med Ungar så var nog reglerna annorlunda på hans tid. Minns från SuperSystem att Doyle, om någon gick allin mot honom, brukade slänga upp sina kort för att få en reaktion innan han bestämde sig för vad han skulle göra. det är vad jag vet inte tillåtet längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I ditt fall får du ju självklart välja om du vill visa ett två eller inget kort.

 

 

Om handen är förklaras död vid visat kort, hur kommer det då sig att Stu Unger under en större tävling (VM?) visade och tilläts visa ena av sina hålkort för sin motståndare under en pågående hand då dessa var heads-up vid finalbordet?

 

Olika turneringar och tävlingar har ofta olika regler och regler kan ha ändrats med tiden. Till expempel är det i High Stakes Poker tillåtet att visa sina kort för din motståndare om det är headsup, medan man i WSOP kan få utvisning för samma sak!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Föreslår att ni skriver ner regler, eller laddar hem - det finns flera exemplar på nätet.

Google och sök på "+poker +"home games" +rulebook" t.ex. - det kommer bespara er en massa osämjan nästa gång.

 

Verkar som om din kompis inte förstår sig på god poker etikett iaf - oavsett reglerna.

 

Stu Unger = Länge sen, reglerna har ändrats.

 

Tydligt att det råder oklarigheter av pokerregler, även bland proffsen. För inte allt för länge sedan i PPT så är det en spelare som väljer att flasha ett kort istället för att visa det "öpet" - vet inte vad han är rädd för i det läget? Dom kanske kör med andra regler? Precis samma exempel som trådskaparens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Regler kan som sagt vara olika i olika turneringar. Jag vet att i en WPT så hade de regeln att om man efter man vunnit potten då alla andra spelare muckat, väljer att visa ett kort så måste man även visa andra om någon spelare begär det. Vet att Storåkers en gång utnyttjade regeln då det var en spelare han visste alltid krävde få se båda. Storåkers bettade och fick en reraise emot från den killen, tvekade länge innan han la sig o visade ett ess. Den andre krävde att även få se andra kortet och motvilligt efter lite tjabbel så visade han sin kung. Efter det så blev han ju klassad som supertight o kunde få mycket gratis.

 

Sen att sånt här sak ska orsaka gnäll vid ett home game är ju trist. Kommer man inte överräns på en gång så kan man väl rösta om det eller i värsta fall singla slant o sen kolla upp det efteråt.

 

Själv tycker jag att man bara ska behöva visa så många kort man känner för, det är ju trots allt frivilligt att ge de andra spelarna den extra informationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...