Gå till innehåll

NL 100$ 6-handat. Vad är standard utan read?


Recommended Posts

Spelar den här handen och upptäcker när det är min tur att jag inte har den blekaste aning om vem Fi är. Har inte den minsta read på honnom och har inte ens märkt att han satt sig vid bordet. Vad anser du vara standard här i detta läge. Märker att jag ofta bara spelar handen på något sätt och vet egentligen inte varför jag spelar som jag gör (olika från gång till gång, förhoppningsvis med någon read iaf). Försöker snäppa upp mitt spel från att vara en minimalt långsiktigt vinnare till åtminstone en genomsnittlig vinnande spelare :oops:

 

Hoppas på lite hjälp härifrån med det.

 

Hold'em NL ($0.50/$1)

Seat 4 is the button.

 

Seat 1: GreenCap ($200.25 in chips)

Seat 2: Tunnan74 ($23.50 in chips)

Seat 3: omgiamall ($96 in chips)

Seat 4: Norton71 ($98.50 in chips)

Seat 5: StorQK ($94 in chips)

Seat 6: SFIGATTO ($68 in chips)

 

StorQK: posts small blind $0.50

SFIGATTO: posts big blind $1

 

---- HOLE CARDS -----

dealt to GreenCap [Tc Th]

 

GreenCap: raises to $4

Tunnan74: folds

omgiamall: calls $4

Norton71: folds

StorQK: folds

SFIGATTO: calls $3

 

----- FLOP ----- [2h 5c 8h]

 

SFIGATTO: checks

GreenCap: bets $8

omgiamall: raises to $25

SFIGATTO: folds

 

????????

 

Vet som sagt tyvärr ingenting om motståndaren. Vad är standard här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lite readbetonande men standard tror jag är syn och sedan check fold på turnen. Det beror lite på om han bettar sina drag hela vägen eller om han trappar med AA,KK. I så fall talar det för en fold. Eller förståss om han är jätte tight. Skulle han checka bakom kommer jag att syna en blank river oftast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syn för att sedan folda känns lite som att pissa bort pengar.

Liksom hur ofta tror du han checkar turn egentligen?

När han drar?

I princip har han väl ett set, KK,AA eller så drar han. Bara att räkna kombosar. I princip kan han vara helt tom också. Eller så "vill han se vart han står" med någon jävla 8a eller 99 typ. Oftast vet man ju i praktiken hur man ska göra när man spelat ett tag mot snubben.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm.. ok!

 

Jag slängde så vi får inte veta vad han hade. Det som störde mig var bara att jag höjde pre och han därför lätt skulle kunna sätta mig på två höga kort bara och vilja trycka till mig nu.

 

1. Om vi slänger där som standard, är det för att han har triss exempelvis så att vi även slänger AA där?

 

2. Om ni spelar vidare med AA, var går gränsen ungefär för vilka par ni går vidare med?

 

3. Detta är väl en situation med kassa "reversed implied odds" där vi bara blir spelade med om vi är slagna, eller är det så mycket i potten att det är värt att strunta i de omvända oddsen om man av någon anledning tror att man leder nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Du får ju se till att ha en hygglig balans i din start HD. När han stjäl så får han ju dåliga pottodds. Och i normalfallet så är det ett förlorande spel för honom eftersom du kommer ha ett högt pp tillräckligt ofta för inte ska bli lönsamt för honom. Om han spelar bra så anpassar han sina stölder i relation till sannolikheten att han har settat på floppen. Och det gör han ju inte särskilt ofta. Sedan finns det ju förståss undantag från det här. Men det är det här som ska vara grundtänket anser jag.

2) Mot de flesta spelare så är det ingen större skillnad om du har TT eller AA. AA är lite bättre då du är uppe mot en ren stöld eller ett drag pga att han inte kan gå om dig om han träffar ett överkort. Sedan beror det på om han trixar pre med AA,KK.

3) Ja reversed implied gör ju att man i typfallet måste checkfolda turnen. Man kan inte räkna med att vinna en stor pott här(om man nu inte settar förståss) utan man synar för att vinna den lilla potten i en sekvens som man bed händer tillräckligt ofta för att det ska bli EV+.

 

Som sagt spelet är uppbyggt på en slags meta read (dvs hur dessa händer spelas i typfallet). Och det kan vara så att readen är fel och att det är rätt att folda. Men det är ju viktigt att förstå varför man gör det. Du förstår väl ungefär hur jag tänker här tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm.. ok!

 

1. Om vi slänger där som standard, är det för att han har triss exempelvis så att vi även slänger AA där?

?

 

Är ju ganska stor skillnad på om du har AA eller din TT, speciellt eftersom ingen read, det enda du slår nu är ju drag/a8/99 varav alla känns lika troliga som ett högre par... Enda anledningen till att syna här känns som att checka på turn för att sedan mova in om ett snällt kort skulle dyka upp men givetvis svårt att veta vart man står då...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, och jo Brut jag förstår ungefär hur du tänker;-) . Men du kan gärna utveckla det här med något exempel:

Om han spelar bra så anpassar han sina stölder i relation till sannolikheten att han har settat på floppen.

Betyder det att han "ska" stjäla ungefär var åttonde gång med sina missade låga pocketpar? :oops: Har inte riktig koll på det här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag det är ju mer åt det håll typ jerico skriver. Du måste relatera setchansen till hela hans HD. Han spelar ju inte bara pp. Nu har han de här händerna + en massa andra och därför blir chansen att han settade mindre.

Sedan är just inte pp just de lämpligaste händerna att stjäla med, checkfolda dem i stället i typfallet. Det är bättre att använde händer med fler outs till detta så att du har större chans att vinna potten om din stöld skulle misslyckas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...