Gå till innehåll

Böcker om grundläggande spelteori?


Terapeuten

Recommended Posts

Finns det någon som kan ge något tips på bra böcker om grundläggande spelteori. Jag har läst en del matte på universitetsnivå så jag är inte helt ny när det gäller språket men området spelteori är nytt för mig. Jag gissar att det borde finnas någon på detta forum med intresse för matematik :shock:

 

* RP och flytt till pokerstudier - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Diskuterade spelteori-litteratur med en mattematikprofessor på Mdh (han bedriver forskning inom spelteori) när jag skulle skriva en uppsats om det och enligt honom så är "Winning Ways for Your Mathematical Plays" bibeln inom kombinatoriska spel. "Behavioral Game Theory: Experiments in Strategic Interaction" tyckte han också var bra och han använde den som kurslitteratur i en spelteorikurs för doktorander.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det Sklansky har skrivet (i böcker) har förstås väldigt lite med riktig spelteori att göra. Hans teoretiska grundpelare är dessutom dåligt lämpad för ett spelteoretiskt perspektiv på poker. I vart fall är det vad jag tycker.

 

TOP mm, är således inte alls särskilt lämpligt material för att lära sig om spelteori.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stephen Wolfram som är en av världens mer flummiga matematiker har en bra sajt om matematik, det finns bland annat en sektion om spelteori med fina referenser.

 

* http://mathworld.wolfram.com/topics/GameTheory.html

* http://mathworld.wolfram.com/GameTheory.html

 

Missa inte hans egen bibel NKS på http://www.wolframscience.com/ :)

 

Enjoy! :)

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stephen Wolfram som är en av världens mer flummiga matematiker har en bra sajt om matematik, det finns bland annat en sektion om spelteori med fina referenser.

 

* http://mathworld.wolfram.com/topics/GameTheory.html

* http://mathworld.wolfram.com/GameTheory.html

 

Missa inte hans egen bibel NKS på http://www.wolframscience.com/ :)

 

Enjoy! :)

 

- QoS

 

Har du läst QoS!? Märktes iofs i söndags när knuuugen var i farten. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hans teoretiska grundpelare är dessutom dåligt lämpad för ett spelteoretiskt perspektiv på poker. I vart fall är det vad jag tycker.

 

Det skulle vara väldigt intressant att höra en förklaring på detta, jag tycker nämligen tvärtom ;) Fast jag är ju inte lika insatt och kunnig, så jag vore tacksam om du kunde förklara varför.

 

Han lägger ju fram mycket grundläggande principer och bevisar dem med matematik, dessutom förklarar han meningen med grundläggande moment inom pokern såsom att raisa preflop osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hans teoretiska grundpelare är dessutom dåligt lämpad för ett spelteoretiskt perspektiv på poker. I vart fall är det vad jag tycker.

 

Det skulle vara väldigt intressant att höra en förklaring på detta, jag tycker nämligen tvärtom ;) Fast jag är ju inte lika insatt och kunnig, så jag vore tacksam om du kunde förklara varför.

 

Han lägger ju fram mycket grundläggande principer och bevisar dem med matematik, dessutom förklarar han meningen med grundläggande moment inom pokern såsom att raisa preflop osv.

Nu var det ett tag sen jag läste i boken men..

Hans "fundamental theorem of poker" är ju ganska knasigt och inte alls ett spelteoretiskt fundament för poker.

Den fundamentala principen för poker är att göra en bra bedömning av sannolikhetsdistributionen för motspelarens hand och spela därefter. Det är med det synsättet man kan göra spelteoretiska resonemang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad som läses på matematiska institutioner men kombinatorik och annan sannolikslära gås igenom inom basic teoretiska statistiken. Men du kanske vill ha färdiga uträkningar. Annars är det bara att göra lite fackultetsberäkningar själv.

Kombinatorik och sannolikhetslära ger bara råmaterialet för en spelteoretisk analys.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var det ett tag sen jag läste i boken men..

Hans "fundamental theorem of poker" är ju ganska knasigt och inte alls ett spelteoretiskt fundament för poker.

 

Meningen med det är ju snarare ett konstaterande som är sant, inte att det är möjligt på något sätt påstå att man kan spela efter det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips! Jag hade på känn att det fanns andra på detta forum med samma intresse. För att förtydliga så behöver inte böckerna handla om poker.....

 

Micke_E: Jag har sneglat på dom böckerna med, men det finns ju en uppsjö av böcker. Nu vet jag ju vart jag kan börja iallafall, tack för det!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den fundamentala principen för poker är att göra en bra bedömning av sannolikhetsdistributionen för motspelarens hand och spela därefter. Det är med det synsättet man kan göra spelteoretiska resonemang.

Mm, alternativt att titta strategier (hur man spelar alla sina möjliga händer i en viss situation) och hur de fungerar mot varandra (det är ju förstås mer intressant ur ett exploaterande perspektiv). FTOP fokuserar ju väldigt ensidigt på taktik (hur man spelar en enskild hand i en viss situation) och på att styra motståndarens beteende.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FTOP är ju klockrent. Att spela så nära det sättet som man skulle gjort om man visste vad motståndaren hade för kort är ju naturligtvis helt rätt. Det svåra är att göra det och det är här saker såsom reads, tells, bluffar, semibluffar mm mm kommer in.

 

Kan starkt rekommendera David Sklanskys böcker och speciellt Theory Of Poker. Sen är ju smaken som baken men onekligen har just denna bok haft en enorm impact på pokerspelare runtom i världen. Mig inkluderat.

 

Eftersom detta forum är riktat mot poker tyckte jag det var lämpligt att få med den. Vill du ha en generell spelteoribok så kan jag inte hjälpa dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FTOP är ju klockrent. Att spela så nära det sättet som man skulle gjort om man visste vad motståndaren hade för kort är ju naturligtvis helt rätt. Det svåra är att göra det och det är här saker såsom reads, tells, bluffar, semibluffar mm mm kommer in.

Det är dock ett resonemang som har mycket lite med riktig poker att göra.

 

Säg att vi har en situation på rivern där din motståndare har satsat och utifrån hans agerande bedömer du att det är 60 % sannolikhet att han har en hand som slår dig och som han synar eller återhöjer med om du höjer och 40 % att han har en halvbra hand som du slår och som han synar med om du höjer.

Kunde du se hans kort skulle du folda i det första fallet och höja i det andra fallet.

I verkligheten kan du inte göra något av detta utan den korrekta strategin är att syna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I verkligheten kan du inte göra något av detta utan den korrekta strategin är att syna.

 

Jo, men som jag sa; den konstaterar bara. Och faktum är att det stämmer, sen har du inte all info för att kunna spela efter den, men självklart är det inte möjligt, det är ju även det som FTOP konstaterar,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det Sklansky har skrivet (i böcker) har förstås väldigt lite med riktig spelteori att göra. Hans teoretiska grundpelare är dessutom dåligt lämpad för ett spelteoretiskt perspektiv på poker. I vart fall är det vad jag tycker.

 

TOP mm, är således inte alls särskilt lämpligt material för att lära sig om spelteori.

Nä, men kapitlet om hur ofta man ska bluffa kommer väll iaf bra nära riktig spelteori (var ett tag sedan jag läste det så jag minns inte exakt).

 

Tack för alla tips! Jag hade på känn att det fanns andra på detta forum med samma intresse. För att förtydliga så behöver inte böckerna handla om poker.....

 

Micke_E: Jag har sneglat på dom böckerna med, men det finns ju en uppsjö av böcker. Nu vet jag ju vart jag kan börja iallafall, tack för det!!

Varsågod, jag har tittat på två av Winning Ways-böckerna (originalet var en enda stor bok men senaste utgåvan är uppdelat i flera olika böcker, 4 om jag minns rätt) och dom innehåller en hel del avancerad matematik och inte alls några intuitiva lösningar till spelet (dvs man får ofta fundera en stund innan man förstår hur dom kom fram till resultatet), det är inget man läser från pärm till pärm på en dag direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men som jag sa; den konstaterar bara. Och faktum är att det stämmer, sen har du inte all info för att kunna spela efter den, men självklart är det inte möjligt, det är ju även det som FTOP konstaterar,

Eh, så hur fundamental är ett teorem som inte går att använda för att komma fram till några relevanta teorier eller strategier?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske är lite offtopic, men det går en spelteori-kurs på Uppsala Universitet i sommar om någon här är sugen på att lära sig spelteori under mer organiserade former. Jag tänkte själv gå den iaf :) Behörighetskravet är 20p matte eller 40p tekniska ämnen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske är lite offtopic, men det går en spelteori-kurs på Uppsala Universitet i sommar om någon här är sugen på att lära sig spelteori under mer organiserade former. Jag tänkte själv gå den iaf :) Behörighetskravet är 20p matte eller 40p tekniska ämnen.

Litteraturen till denna finns här: http://www.math.ucla.edu/~tom/GameTheory.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...