Gå till innehåll

Vanligt och knivigt problem


Softish

Recommended Posts

Det anses ju i allmänhet vara mer rätt att höja och ta initiativet än att bara syna och det är på det sättet jag spelar (medeltight/aggressivt). För mig är det svåraste i poker situationer då jag med t ex AJ har höjt före floppen och utan träff continuationsbettar kraftigt men får syn efter viss betänketid :-(. Då blir man ju jävligt "ställd" och osäker på om man bör satsa vidare för att försöka övertyga (kan ju stå en dyrt) eller bara checka på turn. Svårigheten är just att en check där efter den kraftiga floppbetten är ett tydligt tecken på svaghet. Något som i regel utnyttjas av skickliga motspelare som sedan tvingar ut mig ur potten med en rejäl potbet. Antingen bluffar han helt eller så har han åtminstone träff med något av de lägre korten. Vad brukar Du göra i sådana lägen? 1. Synar du utan träff i förhoppning om A-träff på rivern? 2. Går all in för att skrämma honom till att lägga sig (sällan en god idé men kan ju tolkas som en checkraise).

3. Inser underläget och lägger dig. Det är svårt att spela stabilt med det här psykologiska problemet men en del av er har säkert några bärande förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det anses ju i allmänhet vara mer rätt att höja och ta initiativet än att bara syna och det är på det sättet jag spelar (medeltight/aggressivt). För mig är det svåraste i poker situationer då jag med t ex AJ har höjt före floppen och utan träff continuationsbettar kraftigt men får syn efter viss betänketid :-(. Då blir man ju jävligt "ställd" och osäker på om man bör satsa vidare för att försöka övertyga (kan ju stå en dyrt) eller bara checka på turn. Svårigheten är just att en check där efter den kraftiga floppbetten är ett tydligt tecken på svaghet. Något som i regel utnyttjas av skickliga motspelare som sedan tvingar ut mig ur potten med en rejäl potbet. Antingen bluffar han helt eller så har han åtminstone träff med något av de lägre korten. Vad brukar Du göra i sådana lägen? 1. Synar du utan träff i förhoppning om A-träff på rivern? 2. Går all in för att skrämma honom till att lägga sig (sällan en god idé men kan ju tolkas som en checkraise).

3. Inser underläget och lägger dig. Det är svårt att spela stabilt med det här psykologiska problemet men en del av er har säkert några bärande förslag?

 

 

du får helt enkelt lägga märke till hur ofta han synar utan att ha någontting, om han alltid synar och sen bettar turn när han blir checkad till så fortsätt betta turn eller checkraisa när du har något.

välj iböand att checka när du har en hand också för att balansera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roland - Inte för idiotförklara dig ofta har man inget eftersom man själv också har svårt att träffa floppen och då behöver man ett system för att balansera i form av att ibland skjuta ett skott till på turn, ibland checkraisa som bluff och ibland med stål och ofta bara folda eller syna hans bet på turn om det inte är för stort och knäcka honom på river.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

jag skulle ju aldrig gå all in för å skrämma nån med jusst AJ, aj är en skit hand men jag antar att du talar om situationen jusst och inte korten.

 

isåfall handlar det om variation, ibland checka ibland skotta.

har du ett svin som lärt sig att syna allt för å se hur du agerar

checka TPTK nångång oxå och reraisa han så fort han ställer pott.

om han har som system att potta dig så fort du visar osäkerthet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

spelar väl inte direkt nån roll om man har aj eller nåt annat om man missar flop :P

 

Exakt. AK, AQ, AJ, AT är bara skräp om du missar floppen. Med en motståndare kan du möjligen hoppas på att leda med ess högt, med två eller fler får du räkna med att någon har träffat något, och att du alltså ligger efter. I det läget kan du naturligtvis välja att bluffa, men då spelar det ju inte någon större roll om du har AJ eller 72.

 

Och kom ihåg att du bara träffar floppen en gång av tre med en hand som AJ eller liknande. Däremot så ska man väl ändå bluffa då och då, så att man inte blir allt för lättläst. Bluffar man varje gång däremot, så kan man lika gärna ge bort sina pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man inte lirar på extremt små nivåer så är det oftast bäst att inse att man är slagen. Särskilt om turn-kortet skulle kunna ha hjälpt ett drag.

 

snarare tvärtom. på låga nivåer ger man upp ur pos om man får syn på högre nivåer blir man överkörd om man alltid cbettar flop och sen checkar turn oförbättrad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...