Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Bakgrundsfakta:

NL $1/2 fulltable 10 personer på Expekt. Fi har just satt sig vid bordet och jag har ingen note på honom. Han gör maxinköp på $200 vilket tyder på att han kan vara hyfsad. Dock postar han BB i i UTG+2 vilket tyder på att han kan vara aningen lös. Själv har jag också $200 i stacken.

Skriver handhistoryn själv men jag får nog med allt väsentligt.

OpeningBetRound

Nidson was dealt A:spade: K:spade:

X posted SB $1.00

Nidson posted BB $2.00

Fi posted BB $2.00

2 folds

Fi raises from $2.00 to $10.00

alla foldar fram till mig.

Nidson folds.

Avslutning

Han raisar alltså 5xBB från hyfsat tidig position och jag har ingen read på honom. Jag foldar då jag inte vet vad jag vill träffa. Ett A är väl det bästa som är rimligt att hoppas på. Men om jag synar hans preflopbet och träffar mitt A och bettar ut kommer jag inte få någon action om han inte sitter med AA, AK eller möjligtvis AQ, men frågan är om han skulle raisa så pass hårt med AQ. En K på floppen är bra, men han kan mycket väl kan ha AA, och samtidigt får jag ingenting om han skulle sitta på tex QQ eller JJ. Kort sagt tror jag att jag antingen vinner en liten pott eller förlorar en stor om jag spelar denna pott.

Ett potraise preflop från min sida då, för att sen betta alla floppar? Ptja, om han reraisar preflop kan jag lätt lägga min hand, men om han synar, hur ska jag veta att han inte trappar med AA?

Suitigheten hos min hand gör handen mer lockande att spela men jag tycker ändå att det inte har så stort mervärde jämfört med AKo om man hamnar HU och det bettas hårt innan floppen.

Ge mig nu synpunkter, megavekt spel eller klok laydown? Kan nämna att det är riktigt sällan jag lägger AKs innan floppen, så detta spel hör inte till vanligheterna.

Postad

Mot 5BB raise suger AK ganska ofta. Dessutom styr han spelet, vilket betyder att han i många fall kan slå ut dig på en bluff på träfflös flop om han själv håller AK. Du vet ju aldrig vad han har, så om du inte träffar blir du i princip tvungen att folda.

Jag hade nog gett AKs en chans. Vid finfin träff är det ju bara att åka på, men utan träff blir det fold. AKo hade aldrig fått en chans.

Som tillägg kan jag meddela att jag hellre synat med 33-99 eller 78s än AK. :)

Postad

Han kan ha lite vad som helst anser jag, han har ju lagt $2 helt blint först, dessutom är inte UTG+2 jättetidig pos, på floppen är det bara mittpos. Miniraise kan vara ok, men då synar han bara med TT, JJ, QQ(?), AK, AQ, AJs och alla de där och man vet alltså inte så mycket mer. Det är en knivig situation som sagt, men jag brukar oftast bara syna, lätt fold om man missar floppen, träffar du inte stenhårt (typ stege, färg) så checka alltid floppen (kan man ju göra som slowplay också förstås..) och försök hålla nere potten, du vill inte gå i raise-krig med din hand med bara toppar. Checkar du och visar svaghet håller du nere potten om han har dig slagen och du får honom förhoppningsvis att bluffa om du är före. Kom ihåg att chansen är liten att han har en draghand så frikort borde inte vara livsfarliga. Mitt andra spel i den här situationen, och nog det jag skulle köra här eftersom det är hans första hand, är att raisa till ~$35, omslag igen => fold såklart, många gånger kommer han att folda preflop också. Får du syn, betta alltid på floppen, det behöver inte vara mer än halvpott för har han missat så har han och är han inte väldigt tricky så foldar han det mesta, förmodligen även TT och JJ.

Måste dock medge att lägga handen preflop är rätt coolt spelat också, och det finns flera exempel på händer där jag önskat i efterhand att även jag gjort det ;) . Det finns ju många sätt att spela handen och iaf 3 sätt som jag anser vara ungefär lika bra, dvs: fold, syn eller hyfsad raise. Jag väljer mellan de två senare beroende på humör och motståndare. Nu har jag kanske avslöjat lite för mycket med tanke på att vi spelar på samma bord ibland... :lol:

/7ft.

Postad

Jisses aldrig hört något så tight förut. Om du alltid oroar dig över att någon har AA och kastar AKs bara för du sitter i lite keff poss kommer det inte gå bra för dig ^^

Vad vill du träffa? ett flushdrag med två överkort mot tex hans JJ? ett håldrag på stege med flushdrag? Par i ess lr kungar?

En lös spelare raisar nog alla par 99-> även på 10 manna bord med 8 pers kvar att aggera. Eftersom du har AK så minskar chanserna att han skulle ha just AA lr KK drastiskt så du är inte i så dåligt läge.

Postad

Som tillägg kan jag meddela att jag hellre synat med 33-99 eller 78s än AK. :)

Syna med 77 88 99

Jag förstår inte varför 99 skulle vara en bättre hand än 22 i detta läge? Jag menar jag tror inte han raisar ut 5bb med t.ex 88? 22 funkar lika bra att försvara mot AK om man nu ska göra det eller?

Postad

Ålrajt, tack för alla åsikter. Jag vet att det är åt det veka hållet att folda AKs, men jag håller ändå fast vid att det inte är ett speciellt dåligt alternativ av anledningar som jag tog upp i originalposten. Det bästa alternativet till fold tror jag är nåt i stil med vad sevenfeet skrev, att raisa upp till 30bb och sen lägga sig vid omslag och vid syn betta cirka halv pott på nästan alla floppar.

Att syna tror jag är dåligt eftersom man då berättar för fi att man inte har AA/KK samtidigt som man fortfarande inte vet så mycket om fi:s hand förutom att den kan vara hur bra som helst. Om man då checkar en missad flop är risken stor att fi snor åt sig potten med nåt i stil med AK eller AQ.

Tanken är alltså att jag vill hålla min hand "unlimited" (eller vad man nu kallar det då man under alla bettingrundor inte gjort något som tyder på att man inte har en superstark hand, typ AA) om jag ska spela handen överhuvudtaget.