zuupah Postad 21 Februari , 2007 Rapport Postad 21 Februari , 2007 Kan vara knepigt, speciellt med ett bord man inte fått kolla på alla spelare. Så var det i söndags, när det var dags för Sunday Million på PS. Jag har fått känslan för att det sitter riktiga fiskar (som kvalat in via FR) och lösa spelare som synar så fort dom hittar ett A på hand. Så jag väntar mig nästan till 100 att jag kommer att få en raise mot mig. För att maskera styrkan höjer jag endast 2x BB (600). Lite oväntat lägger precis alla sig utom BB, som funderar kort och synar. Jag vill inte påstå att min table image skriker tight, men jag har med tanke på alla lösa spelare väntat på lite bättre starthänder än normalt. (jag har dessutom just bytt bord, så de kan inte ha fått alltför stor uppfattning om mitt spel). Floppen ser ok ut för mig: 2c, Jd, 5d I om att BB endast synar, får jag väl utesluta en stark starthand. Jag gillar inte ruterdraget som ligger, i övrigt är jag inte orolig för floppen. Jag tror inte BB bara hade synat med JJ, men väl med AJ, KJ, QJ. För att visa styrka vill jag som förste man att agera visa att om vi skall gå längre i denna pott så skall även BB sitta med en legitim hand. Jag funderar kort och betar ut, 2400, 300 under pott. Det bör uppmärksammas att min stack innan bet preflop är 8900 och BB har en markerstack på 7600. Jag resonerar så att han måste sitta med en ganska bra hand för att syna preflop. Ok, min bet på 2400 är ca 30% av mina återstående marker. Vad gör BB? Han funderar ett tag, och synar. Turn: Ad Ett riktigt mardrömskort för mig. Har han limpat in med AJ??? Har jag sån otur, IGEN? Jag funderar på mina alternativ, det är ju jag som agerar först? Nu är jag nästan säker på att han INTE sitter med ett färgdrag. Synen på min 2400 bet med en kvarvarande stack på 6400-2400= 4000 talar inte för det i alla fall. Såna chansingar.... sätta nästan 40% av sin stack på ett färgdrag? Näe, det går bort. Kvar finns 55, 22.. den "omöjliga" JJ... och så den jag nu är mest rädd för AJ... Har dock råkat ut för flertalet utdragningar de senaste spelen och vill inte tro att jag e utdragen igen. Möjligheten är ju att han försöker sig på en bluff finns ju åxå. Jag skall utnyttja det att det är jag som är den som höjt alla gånger. Jag tycker samtidigt att potten blivit för stor för att bara checka och ge över initiaivet till BB. Jag funderar snabbt på händer han kan sitta på.... AK? AQ? De varianterna finns åxå... Men hade han då inte provat en re-raise innan flop på min "svaga" höjning? Knivigt läge. Jag bestämmer mig för, nu i efterhand kanske ett dåligt beslut, att gå ALL-IN. Dels för att eliminera hans bluffmöjligheter och sedan för att kanske få honom att tro på att jag sitter med flushen. Har han AJ så skall han ändå vara lite av en gambler för att ta syn. Det finns ju ändå en uppsjö av händer som i detta läge slår honom. Men han SYNAR! Ni förstår redan att jag torskar potten, och blir rejält vingklippt. Har ca 1000 kvar (kunde inte hämta tillbaka, utan åker senare ut då jag försöker stjäla SB/BB med KJo, mot BB som sitter på AA) Innan jag ger svaret, hur skulle jag spelat handen? Preflop? Höjt mer?), Bara limpat in? Efter flop? Efter turn, när 3:e ruter(Ad) kom? Citera
Metaddict Postad 21 Februari , 2007 Rapport Postad 21 Februari , 2007 Du är UTG, BB synar och du agerar först postflop. Wow! Citera
Maple Postad 21 Februari , 2007 Rapport Postad 21 Februari , 2007 Om du nu har en något tight image och kör en minraise UTG så lär väl inte motståndaren sätta dig på en färg när färgesset ligger på bordet? Sedan är det av viss betydelse om du har ruterkungen. I vilket fall som helst checkar jag nog bakom på turn. Angående din all-in, ställ följande två frågor: 1. Vilken hand ska din motspelare tro att han vinner med och synar som inte slår ditt par i kungar? 2. Vilken hand som slår dig är det rimligt att din motspelare lägger mot din all-in? Jag tror svaret på bägge frågorna normalt är inga händer. Jag höjer mer preflop (liksom jag skulle göra med alla andra händer jag skulle spela). Jag hoppas i alla fall det inte bara är premiumpar som du minhöjer UTG. Citera
eurythmech Postad 21 Februari , 2007 Rapport Postad 21 Februari , 2007 Det här inlägget är så sjukt dåligt av många anledningar: 1. Du verkar väldigt osäker och oerfaren, men måste kalla dina motståndare för tomtar. 2. Ditt resonemang om att någon antagligen kommer slå om är inte bara felaktigt, det är inte det minsta relevant för storleken på din raise. I det här läget av en turnering föredrar jag 2.5xbb raise, speciellt från UTG. Men MYCKET hellre 3xbb än 2xbb. 3. Han kan mycket väl syna med JJ, en okänd spelare höjer UTG. 4. Han kan mycket väl ha färgen på turn, även om Ad var hans troligaste flushkort, så klart. 5. AJ är en jääääääätteenkel syn för honom. 6. Hur agerar du först postflop? 7. En push på turn får du väl bara syn när du är slagen, men...ja läget är inte kul. Jag checkar mycket hellre iaf. Citera
PxT Postad 21 Februari , 2007 Rapport Postad 21 Februari , 2007 Dels för att eliminera hans bluffmöjligheter och sedan för att kanske få honom att tro på att jag sitter med flushen. Ja, att eliminera hans bluffmöjligheter är ju något du verkligen vill! Om du så gärna vill få in degen så är det bättre att låta honom ställa i det här läget. Nej allvarligt talat var den här handen riktigt dåligt spelad. Höj 3bb preflop, checka turn och omvärdera river. Citera
MacDaddy Postad 21 Februari , 2007 Rapport Postad 21 Februari , 2007 Du slår KJ QJ. Du slås däremot av många fler händer. Jag hade checkat o sen synat ett bett på river upp till 2700 lite drygt. Citera
zuupah Postad 21 Februari , 2007 Författare Rapport Postad 21 Februari , 2007 Som vanligt så besvaras min fråga med blandade smarta svar, tack till er som gett konstruktiv kritik. Jag vet att handen inte spelades på bästa sätt... Men att sitta å nedvärdera andras spel som somliga konstant orkar med fattar jag inte. Var i min text har jag kallat någon för tomte? Har ni inga vettiga åsikter/ konstruktiv kritik att lämna.... låt då för fan bli å kommentera bara för kommenterandets skull... Må så vara att beten preflop var 0,5 ggr för liten. Min önskan var ju vid detta lösa bord att få någon att re-raisa, kanske för att testa min hand. En raise på 3 ggr (eller mer) hade mot förmodan skrämt bort alla, vilket jag inte ville. Jag ville alltså ha svar av någon.. eventuellt en till... och sedan få för mig en gynsam flopp... Vilket jag ändå anser att jag fick. Undantaget de två ruter. Min fråga jag nu då ställer om.... Var beten EFTER flop för liten för att skydda mig mot en som har ett drag till färg???? Jag anser inte det själv då BB för att syna måste satsa ca 40% av sin resterande stack. Kan avslöja redan nu att han satt med Qd7d Nu när ni vet hans kort, kanske ni håller med mig? Var hans syn på min 2400 bet ett bra drag? Anser ni det bra spelat att offra nästan 40% av er stack på ett färgdrag?? Jag anser inte det.. men jag kanske bara är ensam om att tycka det? Med Ad+ är svaret, ja! Det hade varit mer motiverat. AdKd, AdQd, AdTd är väl alla legitima händer att syna en sådan bet. Men Qd7d? Även om han sedan får sitt färgdrag med 2 st ruter på floppen anser inte jag att 40% av ens stack är värd att satsa för att få in den sista rutern. De facto var det dessutom det enda kortet han kunde vinna med, ett ruter.. Om jag har räknat rätt har han inte pottodds för att ta den synen... Men det kanske ni som verkar vara pokerproffs kan förklara? Citera
zuupah Postad 22 Februari , 2007 Författare Rapport Postad 22 Februari , 2007 Ja, att eliminera hans bluffmöjligheter är ju något du verkligen vill! Om du så gärna vill få in degen så är det bättre att låta honom ställa i det här läget. Nej allvarligt talat var den här handen riktigt dåligt spelad. Höj 3bb preflop, checka turn och omvärdera river. Checka turn? För att ge honom ett gratiskort? Och flytta över initiativet till honom? Ja det hade ju varit ett väldigt bra drag..... Citera
zuupah Postad 22 Februari , 2007 Författare Rapport Postad 22 Februari , 2007 Det här inlägget är så sjukt dåligt av många anledningar: 1. Du verkar väldigt osäker och oerfaren, men måste kalla dina motståndare för tomtar. Var gör jag det? Visa mig det. Citera
Recommended Posts