Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Igår satt jag på krogen och åt lunch. En farbror frågade om vi skulle spela ett spel med tärningar.

Reglerna är som följer:

Man börjar med att slå om vem som ska börja. Högst börjar.

Sen slår man 5 tärningar. Målet är att få en så bra pokerhand som möjligt. Ifall man vill får man slå om 2 gånger. Man har alltså totalt 3 slag. Vart är då skicklighetsmomentet i detta frågar man sig nu. Det är nämligen så att man kan stanna efter ett eller två slag. Säg att du slår en triss på första slaget, du kan nu stanna och den som du tävlar mot tvingas nu slå din hand på ett slag. Detta innebär givetvis att det är en stor fördel att börja. Den som vinner börjar nästa omgång. Först till tio vinner. Om jag tex vinner med 10-6 så blir mitt netto 4*den överenskommna summan(i vårt fall 50kr).

Jag har nu ett par frågor till er som kan räkna.

Jag utgår ifrån att man ska stanna såfort man slår ett slag som är bättre än det genomsnittliga resultatet.

Vad slår man i genomsnitt på ett slag?

Vad slår man i genomsnitt på två slag?

Jag stannade ifall jag slog ett par i 6or eller bättre på ett slag...kan det vara korrekt?

Spelat är egentligen helt meningslöst ifall båda spelar korrekt men han gjorde det inte.

Nyckeln till spelet måste ju vara att stanna så fort som möjligt...När han fick 2 par så slog han vidare vilket gjorde att jag fick fler slag på mig att komma ikapp.

Det bästa med alltihop är att han tyckte att spelet var roligt och han ville spela idag igen:) Han har också rätt djupa fickor.

Postad
Jag stannade ifall jag slog ett par i 6or eller bättre på ett slag...kan det vara korrekt?

Ja, låter klokt...(förutsatt att man var tvungen att slå om alla tärningar... ) eller det är nog klokast i vilket fall men vilket var förutsättnignarna, fick man slå om de tärnignar man ville eller var man tvungen att slå om alla?

Postad
Om den som börjar stannar på två slag, måste den andra då slå två slag eller kan han stanna på ett? (jag gissar att han får stanna på ett)

Vem vann?

även om den som börjar att slå slår 2 slag så fick den andra stanna på 1 slag.

vi spelade 5 set till tio, jag vann 4 av dessa. Tur som en tokig hade jag8-)

10-4

10-4

4-10

10-9

10-8

Min förlust berodde på riktig otur. Han spelade lite bättre på slutet. Vi får se hur länge man kan spela det med honom, han borde ju förbättra sin strategi över tid så att värdet till slut blir för lågt.

Postad
Igår satt jag på krogen och åt lunch. En farbror frågade om vi skulle spela ett spel med tärningar.

Vadå? Kom det fram en random "farbror" och föreslog tärningsspel medans du satt och åt lunch på krogen. Låter som hämtat från en lynch film, hade han en dvärg och en trebent kvinna med sig?

Postad

Själv mötte jag en farbror på gatan, han sa att jag kunde vinna 500 om jag hittade i vilken kopp kulan låg efter att han hade flyttat runt den. Verkade jättelätt ju, tjejen som spelade innan mig vann 500 på första försöket.

Postad
de första två seten var värda bara tio kronor/poäng sen fick jag upp taxan till 20 kronor för det tredje setet. 50 kronor för de två sista seten. Nu har vi den nivån fastslagen.

Se bara till att vara lite uppmärksam om han plötsligt nu vill höja taxan till 200kr eller mera. För då kan du nog räkna med att han har agnat upp och väntar på att du ska fastna!

Postad
Se bara till att vara lite uppmärksam om han plötsligt nu vill höja taxan till 200kr eller mera. För då kan du nog räkna med att han har agnat upp och väntar på att du ska fastna!

Ser ut som du fattade undermeningen i mitt inlägg...

Väldigt sällan random kille på stan kommer o erbjuder lir utan att det finns i fisk i besticklådan.

Postad
Ser ut som du fattade undermeningen i mitt inlägg...

Väldigt sällan random kille på stan kommer o erbjuder lir utan att det finns i fisk i besticklådan.

20 års hängande på biljardhallar har väl gett iaf ett LITET öga för brosksimmande djur med stora tänder.