Gå till innehåll

Hur spelar ni bra starthänder i tidig position?


nicke.g8

Recommended Posts

När jag hittar en monsterhand i låga spel så spelar jag dem oftast efter skolboken. Som sagt så är det oftast onödigt att spela med finess då de flesta på de här nivåerna inte ens kan stava till poker.

Jag gillar för övrigt att limpa med låga par och Ax suited på låga bord då de implicita potoddsen är enorma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag inte vill spela dessa kort mot för många brukar jag höja till 6xBB.

Det går ju att limpa o sen reraisa men risken är att ingen höjer o du går in i ohöjd pot. man lägger ju inte gärna höga par så risken är stor att man förlorar en massa utan riktig preflop raise

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varierar mellan 60% 4bb bet 30% 3bb och 10% limp

 

NOT!

 

Limpa inte med de händerna på NL10 vad du än gör!

Höj, höj, höj! Får du alltid minst 1 eller två syn pre flop med 4*bb raiser så höj 5*bb, får du syn då också så höj ytterligare till 6-7*bb.... Försök få in så mycket pengar som möjligt i potten innan floppen och helst ska alla pengar in innan floppen om det går, vilket inte brukar vara alltför svårt om jag minns rätt från back in the days8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NOT!

 

Limpa inte med de händerna på NL10 vad du än gör!

Höj, höj, höj! Får du alltid minst 1 eller två syn pre flop med 4*bb raiser så höj 5*bb, får du syn då också så höj ytterligare till 6-7*bb.... Försök få in så mycket pengar som möjligt i potten innan floppen och helst ska alla pengar in innan floppen om det går, vilket inte brukar vara alltför svårt om jag minns rätt från back in the days8-)

 

Agree

 

Jag spelar iofs NL20 (same shit, different name?), men jag höjer ALLTID med dessa händer. Om jag är först in har jag standardhöjningen 4xBB, och har jag en synare före mig så brukar höjningen bli 5xBB, två synare => 6xBB osv.

 

Undantaget är ju mot synstationer. Lägger gärna på lite extra om man vet att dom synar ändå :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror helt på vad du spelar med för typ av spelare. Om du lirar med många lösa spelare så skulle jag rekomendera en limp på t.ex AK för då är risken stor att det kommer en höjning men om det inte gör det så kan du komma undan från potten väldigt billigt om du inte träffar. Däremot på QQ KK och AA så skulle jag rekomendera att dra på en höjning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag inte vill spela dessa kort mot för många brukar jag höja till 6xBB.

Det går ju att limpa o sen reraisa men risken är att ingen höjer o du går in i ohöjd pot. man lägger ju inte gärna höga par så risken är stor att man förlorar en massa utan riktig preflop raise

 

 

Jag skulle kunna skriva 14 A4 om 6-BB-folkets störda psyke och varför jag hatar dessa människor mer än Hitler, Mao och Stalin tillsammans...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror helt på vad du spelar med för typ av spelare. Om du lirar med många lösa spelare så skulle jag rekomendera en limp på t.ex AK för då är risken stor att det kommer en höjning men om det inte gör det så kan du komma undan från potten väldigt billigt om du inte träffar. Däremot på QQ KK och AA så skulle jag rekomendera att dra på en höjning.

 

Vänligen sluta rekommendera så himla mycket. Skriv "Så här gör/tänker jag, är det rätt/fel, hur tänker ni, etc?". Dina rekommendationer är nämligen inte så heta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag började lira NL10 (c:a 1,5 år sedan) tog jag för vana att limpa AA, KK och AK relativt ofta i tidig position, kanske 75%. Har någon en "bra" hand höjer de, (och då kan det ju vara KJ etc), och då reraisar man eller ställer. Men då spelade jag i och för sig på Pacific och det var rejält fiskigt, idag är det nog inte lika galet ute på borden. Folk som ställde med 77 etc då... Dessutom var jag inte speciellt duktig att lira postflopp, så detta spel funkade för mig.

 

Om du istället vill lära dig spela poker och har som mål att flytta upp en nivå eller två så är det väl snarare 4/5BB + 1/limpare som gäller. Men då krävs det ju att man har lite mer koll på postfloppspelet och kan lägga sig när det krävs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Asså var finns dom där borde där det "alltid" callas efter en 4BB raise preflop? Jag har hoppat runt på ett antal olika klienter, men inte fan får man 3 calls efter en sån raise.

 

Det är ju snortight på dessa låga nivåer (FL NL10 NL20) och jag har riktigt svåra problem med att få in pengar i potten när jag får en monster, ganska ofta får jag inte ens en call. Det känns som alla som sitter o ger tips om hur man ska spela spelar på så pass mkt högre nivå att spelet är helt annorlunda och ni tror att alla där "nere" är fiskiga på det sättet att de calar allt, jag skulle säga tvärt om att dom bara foldar allt.

 

Jag är rejält bakis så jag vet inte riktigt hur grötit det där blev, hoppas ni fattar ändå. Själv är jag inte direkt någon vinnande spelare, men det är så här jag uppfattar det.

 

Ciao // Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, inga callers med en 4xBB-höjning? Jag spelar själv low-limit och min erfarenhet är den rakt motsatta; inte ovanligt med två tre callers efter att två gått all-in. Det jag undrar över är i så fall mer hur ditt spel brukar se ut? Är du såextremt snortajt så att dina motståndare alltid vet att du har premiumhand när du höjer? I så fall, kanse dags att variera spelet lite?

 

edit. spelade just en hand:

 

DaGOAT sitter vid 0 med $100.

Jogibutz sitter vid 1 med $100.

Mr.Kali sitter vid 2 med $39,38.

Aoringo sitter vid 3 med $99.

savesta sitter vid 4 med $17,88.

HD66 sitter vid 5 med $183,96.

Pepperpum sitter vid 6 med $97,50.

edvald sitter vid 7 med $33,92.

Michael321 sitter vid 8 med $234,36.

theloner sitter vid 9 med $61,07.

 

Dealern sitter vid 2.

 

Aoringo lägger en blind på $,50.

savesta lägger en blind på $1.

 

(Pepperpum ges Ah Ar.)

 

Före floppen:

HD66 synar med $1.

Pepperpum höjer med $3,50.

edvald synar med $4,50.

Michael321 foldar.

theloner foldar.

Jogibutz synar med $4,50.

Mr.Kali foldar.

Aoringo foldar.

savesta foldar.

HD66 synar med $3,50.

 

Floppen kommer upp

7h 8s 2r.

 

HD66 checkar

Pepperpum satsar $15.

edvald foldar.

Jogibutz höjer med $15.

HD66 synar med $30.

Pepperpum går all-in med $78.

Jogibutz foldar.

HD66 synar med $63.

 

Kortvisning:

 

HD66 visar

Kr Ks 8s 7h 2r

Par i kungar

 

Pepperpum visar

Ah Ar 8s 7h 2r

Par i ess

 

 

Summa summarum: Vissst callas det friskt på låga nivåer :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, inga callers med en 4xBB-höjning? Jag spelar själv low-limit och min erfarenhet är den rakt motsatta; inte ovanligt med två tre callers efter att två gått all-in. Det jag undrar över är i så fall mer hur ditt spel brukar se ut? Är du såextremt snortajt så att dina motståndare alltid vet att du har premiumhand när du höjer? I så fall, kanse dags att variera spelet lite?

 

edit. spelade just en hand:

 

DaGOAT sitter vid 0 med $100.

Jogibutz sitter vid 1 med $100.

Mr.Kali sitter vid 2 med $39,38.

Aoringo sitter vid 3 med $99.

savesta sitter vid 4 med $17,88.

HD66 sitter vid 5 med $183,96.

Pepperpum sitter vid 6 med $97,50.

edvald sitter vid 7 med $33,92.

Michael321 sitter vid 8 med $234,36.

theloner sitter vid 9 med $61,07.

 

Dealern sitter vid 2.

 

Aoringo lägger en blind på $,50.

savesta lägger en blind på $1.

 

(Pepperpum ges Ah Ar.)

 

Före floppen:

HD66 synar med $1.

Pepperpum höjer med $3,50.

edvald synar med $4,50.

Michael321 foldar.

theloner foldar.

Jogibutz synar med $4,50.

Mr.Kali foldar.

Aoringo foldar.

savesta foldar.

HD66 synar med $3,50.

 

Floppen kommer upp

7h 8s 2r.

 

HD66 checkar

Pepperpum satsar $15.

edvald foldar.

Jogibutz höjer med $15.

HD66 synar med $30.

Pepperpum går all-in med $78.

Jogibutz foldar.

HD66 synar med $63.

 

Kortvisning:

 

HD66 visar

Kr Ks 8s 7h 2r

Par i kungar

 

Pepperpum visar

Ah Ar 8s 7h 2r

Par i ess

 

 

Summa summarum: Vissst callas det friskt på låga nivåer :P

 

 

 

Men va fan, han hade ju KK. I såna fall är ditt spel i princip lika dåligt.

Så som handen spelas så finns det ju inget sätt att komma undan KK om han tror att han leder på floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, jag råkade kanske ta med lite för mycket av den handen...det jag ville belysa var preflop-spelet:

 

Före floppen:

HD66 synar med $1.

Pepperpum höjer med $3,50.

edvald synar med $4,50.

Michael321 foldar.

theloner foldar.

Jogibutz synar med $4,50.

Mr.Kali foldar.

Aoringo foldar.

savesta foldar.

HD66 synar med $3,50. (lite vekt att bara syna en raise och två extra callers?)

 

Poängen var att det inte alls är ovanligt med callers från folk med skräp och folk med bra händer. Hur handen sedan spelade sig tycker jag är rätt standard, har svårt för att se hur jag inte skulle vilja få in allt i mitten på den floppen. Har han synat ner med skräp så får det väl vara så då :-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är bra mycket lösare än snittet på party iaf, och det är antagligen därför jag aldrig vinner i längden :P Jag är fisk, men vfarierar gör jag ganska bra tycker jag.

 

Sen att ta fram en hand o visa som bevis att det calas mycket funkar ju inte riktigt.

 

Aja hoppas det blir ändring snart om det nu är som ni säger..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...