Gå till innehåll

Hjälp att spela med stor stack, trn

avalancher

Recommended Posts

Hej, var ett tag sen jag skrev här. Hmm, massa förändringar... är detta rätt ställe att sätta in texten på?

Har fortsatt med pokern lite grann, men har haft lite tid. Har inte haft råd att sätta in något så det har mest blivit frirullar någon gång, fast det kostar ju mycket i telefonpengar. Just nu försöker jag hårdsatsa på Primas NL $1000 rulle 02:30 på natten. Behöver lite tips om hur man spelar när man är stackledare vid bordet, eller tips om var man kan läsa råd på nätet, gratis.

T.ex.: Inatt spelade jag riktigt bra (för att vara mig i alla fall), stabilt, korrekt, inga dumma förhastade beslut. Tog mig upp ganska enkelt till 24000 i stack, då var blindsen $100/200, en timme hade gått, och det mesta någon hade vid bordet var 4000. Då blev jag osäker, är inte vad vid situationen. SnG's klarar jag bra, har vunnit många. Men i turneringar... Det är långt kvar i turneringen, men man bör ju förvalta tillfället att ha en så stor stack (vid tillfället 8:e största). Ville inte börja bluffa, har sett andra stack-ledare göra så och de blir snabbt avslöjade och förlorar massa. Dessutom tenderar folk i frirullar att syna i alla fall. Jag började spela för många händer, tyckte jag hade "råd" men det, gick inte bra, så jag varvade ner. Gick all-in med bra händer ett par gånger mot låga stackar, hade oflyt. Snart var stacken nere på 14000, och ett par andra vid bordet hade liknande. Spelade aggressivt ett par gånger med varierat resultat. En gång fegade jag ur, hade Qs,10c. Floppen gav 2c, 8c, 7c. Blindsen 150/300. Tre andra spelare var med. En bettade 300, jag följde med likesom alla andra. Turn gav Qh. Då gick den första all-in med sin 13000 stack. De andra två också, jag vågade inte och foldade. River gav 3c. Det här hade de andra tre spelarna: Q7off, 55, 10c, 8s. Den sista vann med flush. Jag hade förstås vunnit alltihop. Det här bevisar återigen att frirullar är ett skämt, göra all-in, och syna, med såna kort?? Jag vet inte hur många gånger jag har vikt ner i onödan mot idioterna, för jag har förmodat de faktiskt har haft en riktigt bra hand, jag kan bara inte vänja mig vid att folk spelar som de gör i frirullar.

Jag tycker ju förstås i det här fallet att det var helt korrekt av mig att vika ner istället för att riskera i princip hela stacken. Lätt att vara efterklok. Handen efter fick jag JJ, gick all-in, men föll mot QQ så var den turneringen slut. Det ironiska är, att jag ofta går längre om jag kör fisk-spel, all-in med idiothänder, ibland har jag tur, och hamnar inte så långt men ändå itm. Men när jag spelar bra och får en stor stack... jag blir förvirrad liksom. Borde jag fortsätta och bara spela tajt? Borde jag spela aggressivt? Det här vore en helt annan fråga om det t.ex. vore en $10 buy-in turnering, men nu får man tänka på motståndet.

Hjälp!

Linda

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tajjt o aggressivt..när folk ändå är så dåliga så väntar du på lägen o får du något hyffsat o tryck på o strunta i motstånd(om du inte har read på dem). Och att vika en Qhög färg är aldrig ett bra spel.

Var väl ett T-högt färgdrag + TPMK som veks på turn..

Håller annars med, i en frirulle är det nog bra att spela ganska tight, man får så bra lägen att vinna stora potter att man inte behöver chansa riktigt lika mycket. Dock får man vara beredd på att det måste till ett flertal vunna coinflips för att komma långt i stora startfält, kvittar om det är 0$ eller $10000 i buyin.

En stor stack är nog inte riktigt lika användbar heller i frirullar. Det som är fördelen med en stor stack är ju att man dels kan hota de mindre stackarna med eliminering, samt också att man "tål" den extra volatilitet, (svägningarna i storleken på stacken), som attacker på mörkarna leder till ( när dom börjar bli värda att försöka sno åt sig vill säga). Men i Frirullar är det inte så mycket som står på spel, många tar inte så hårt på att åka ut, vilket tex leder till att många blir svåra att bluffa, och att förvara stora mörken är roligare än att vika sig. Så lite av poängen med en stor stack försvinner, förutom att det är bättre med mycket chip än lite förstås.

Så i frirullar skulle jag nog fortsätt att spela det spel som tog dig till en stor stack till att börja med. Möjligen i slutet, på tex finalbordet, kan det kanske vara bra att öppna upp lite och bli mer aggro med en storstack.

( kanske ska påpeka att det inte direkt var igår jag lirade en frirulle så du får ta mina påståenden med en nypa salt )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser