Gå till innehåll

Val av projektarbete, hjälp mig!

Recommended Posts

Postad

Imorgon ska jag ha en idé på projektarbete för sista året i gymnasiumet färdig som förklarar ungefär vad mitt projektarbete ska handla. Jag är inte helt säker vad jag ska välja och undrar därför om någon kanske kan komma med lite tips?

Jag hade tänkt mig något inom dator ämnet (kanske något kring photoshop) men andra roliga förslag är självklart välkommna!

Projektet måste ha någon sorts anknytning till min linje, dvs: antingen något som passar lite ihop med media (vilket nästan är vad som helst) eller grafisk design.

Jag går SAM-MEDIA

Jag gillar nästan allt som har med dator att göra, spel(även tvspel), bildredigering, webdesign, mm. Självklart gillar jag även poker, om någon kommer på något rolig i den stilen så kanske man kör på det!

Postad

Här är ett par stycken:

* Hur rapportering i media inte speglar verkligheten utan vad som är trendigt just nu, vilket i sin tur styrs av media. Exempelvis så är rapporteringen kring vad som är viktigt hälsomässigt hopplöst dålig eftersom den mestadels riktar sig på saker med låg risk men hög verkan och nya trendkurer/sjukdomar/whatever istället för att banka in vad en hälsosam livsstil i botten innebär.

Tänkte skriva ett par stycken till, men samtliga mina förslag handlade om hur oinformativ och allmänt dålig all journalistisk media är, vilket antagligen inte är så populärt vare hos dig eller dina lärare.

Postad

Jag gjorde en tidning som blev såpass bra att den får föregå som exempel för andra elever 8-) Så gör en tidning. Lärarna bli imponerade av att man klarat få fram en produkt från en idé.

Postad
Här är ett par stycken:

* Hur rapportering i media inte speglar verkligheten utan vad som är trendigt just nu, vilket i sin tur styrs av media. Exempelvis så är rapporteringen kring vad som är viktigt hälsomässigt hopplöst dålig eftersom den mestadels riktar sig på saker med låg risk men hög verkan och nya trendkurer/sjukdomar/whatever istället för att banka in vad en hälsosam livsstil i botten innebär.

Tänkte skriva ett par stycken till, men samtliga mina förslag handlade om hur oinformativ och allmänt dålig all journalistisk media är, vilket antagligen inte är så populärt vare hos dig eller dina lärare.

Som vanligt fattar du vikten av propaganda men inte hur man utför den i praktiken. Vinkla det till hur man kan förbättra faktiska brister som hotar en hel yrkeskår, så blir arbetet vips hyllat istället.

Postad
Som vanligt fattar du vikten av propaganda men inte hur man utför den i praktiken.
Jag är grym på propaganda.

Vinkla det till hur man kan förbättra faktiska brister som hotar en hel yrkeskår, så blir arbetet vips hyllat istället.
Det är inte faktiska brister som hotar en hel yrkeskår; informationseffektivitet och relevans är inte det minsta nödvändigt för journalistskrået. Vidare så är det grundläggande problemet att det på en typisk dag inte finns särskilt mycket ny, relevant information att förmedla.

Så det är inte direkt något som går att göra något åt, utan helt enkelt en funktion av hur media fungerar.

Postad

Bara ett litet sidospår här....

Måste verkligen projektarbetat vara något inom ens linje? Mina lärare har också sagt det en gång snabbt när de bara pratade snabbt om det... Men hur är det? Suger ju hårt isåfall...

Postad
Bara ett litet sidospår här....

Måste verkligen projektarbetat vara något inom ens linje? Mina lärare har också sagt det en gång snabbt när de bara pratade snabbt om det... Men hur är det? Suger ju hårt isåfall...

Ja, man maste halla sig till linjens inriktning. Dar av inte sagt att du kan vinkla saker sa att det passar in, det brukar inte kravas mycket for att fa i genom sin ide.Fraga snalla larare brukar kunna hjalpa dig att forma din ide sa att den passar in undre kriterierna. ;-)