Gå till innehåll

NLT - Trn - AQs på BB mot två motståndare

Recommended Posts

Postad

Bakgrund

Reggade mig på Paradise Poker och tänkte cleara bonusen och kolla hur pass bra motståndet var på 0.5/1$ FLT. Lyckades med att få en ess-hög hjärterfärg på alla hjärtans dag, vilket ledde till att man blev inbjuden till en invite only-freeroll, med ett WSOP-paket i förstapris. Kul tänkte jag, "bara" 3500 deltagare. Gick upp och ner, låg över average ett bra tag, men ett par missade händer gjorde att jag låg på cirka 3000 när följande hand inträffar, som även blev min sista. Kan inte säga någonting speciellt om bordet, då jag hade flyttats fram och tillbaka ett par gånger, och inte hade varit på bordet särskilt länge.

Handen

Game #722727376 - Tournament VALENTINES - 200/400 No Limit Texas Hold'em - 2005/02/15-20:57:02.4 (CST)

Table "VALENTINES 178" (MTT) -- Seat 9 is the button

Seat 1: Krissan (2,930 in chips)

Seat 2: bcb222 (2,380 in chips)

Seat 3: bigmoney420 (11,680 in chips)

Seat 4: teamdc69 (10,438 in chips)

Seat 5: Mr_Duke (699 in chips)

Seat 6: FINN2WIN (4,895 in chips)

Seat 7: dixiebelle63 (1,875 in chips)

Seat 8: soupman1 (2,170 in chips)

Seat 9: Booya30 (12,530 in chips)

Seat 10: chris23_ (5,160 in chips)

bcb222 : Ante (25)

bigmoney420: Ante (25)

teamdc69: Ante (25)

Mr_Duke : Ante (25)

FINN2WIN: Ante (25)

dixiebelle63: Ante (25)

soupman1: Ante (25)

Booya30 : Ante (25)

chris23_: Ante (25)

Krissan : Ante (25)

chris23_: Post Small Blind (200)

Krissan : Post Big Blind (400)

Dealing...

Dealt to Krissan [ Ad ]

Dealt to Krissan [ Qd ]

bcb222 : Fold

bigmoney420: Fold

teamdc69: Fold

Mr_Duke : Raise All-in (674)

FINN2WIN: Call (674)

dixiebelle63: Fold

soupman1: Fold

Booya30 : Fold

chris23_: Fold

Krissan: Call (274)

*** FLOP *** : [ Jc As 5s ]

Krissan : Bet (600)

FINN2WIN: Raise (4,196)

Krissan : Call All-in (1,631)

*** TURN *** : [ Jc As 5s ] [ 8d ]

*** RIVER *** : [ Jc As 5s 8d ] [ 4s ]

*** SUMMARY ***

Pot: 2,472 | Side pot 1: 4,462 | Board: [ Jc As 5s 8d 4s ]

Krissan lost 2,930 (showed hand) [ Ad Qd ] (a pair of aces)

bcb222 lost 25 (folded)

bigmoney420 lost 25 (folded)

teamdc69 lost 25 (folded)

Mr_Duke lost 699 (showed hand) [ 9c Qs ] (high card ace)

FINN2WIN bet 4,895, collected 8,899, net +4,004 (showed hand) [ Ah 8c ] (two pair, aces and eights)

dixiebelle63 lost 25 (folded)

soupman1 lost 25 (folded)

Booya30 lost 25 (folded)

chris23_ lost 225 (folded)

Resonemang

Till mitt eventuella försvar vill jag först och främst säga att klockan var fyra på morgonen, så jag minns inte exakt hur jag tänkte och/eller resonerade när jag gjorde som jag gjorde.

Som jag ser det gjorde jag två möjliga misstag:

1. Jag raisar inte preflop, utan callar bara. Jag gör detta till det tveksamma resonemanget att "jag vill ändå inte spela mot två personer om jag inte floppar top pair".

2. Betet på floppen är ju tokigt lågt. Han kommer definitivt att följa med om han har den minsta del av floppen, förmodligen re-raisa med toppar eller mer. Han måste ju fortfarande slå MrDuke för att få main pot, så att han har någonting han gillar är ju ganska uppenbart när han re-raisar.

Att se åttan komma på turn stack i ögonen, och jag bönade och bad om en knekt eller en dam, men icke.

Hur borde jag ha spelat handen tycker ni? Skulle jag ha skrämt bort dåliga ess med en grov höjning, kanske en all-in, preflop? Eller gjorde jag kanske till och med rätt som bara callade, och bara hade oturen att han träffade sin 3-outare? Borde jag ha fruktat knekten mer i det här läget?

Postad

du blev utdragen. Du hade degen inne med basta handen. Nasta gang vinner du.

Jag hade dock funderat ett bra tag pa att syna hans all-in pa floppen. Han kan ha floppat ett set, eller tva par med sitt A.

Jag hade nog dock gatt all in preflop. Formodligen favorit over bada handerna, och inte lata FINN fa se en flopp relativt billigt.

Pga din oaggressivitet preflop trodde nog inte FINN att du hade ett A med battre kicker (eller ett A)

Eller sa var han bara en stor tomte, och du hade otur.

Postad

Jo, att jag blev utdragen vet jag, men frågan är om jag hade kunnat undvika en situation där jag behöver riskera två personers kort. Jag hade ju inte marker nog att dels betta kraftigt preflop, och sedan få honom att lägga sig för ett bet på floppen. Hade jag höjt preflop och han hängt med så hade det gått till showdown, oavsett vad som kom på floppen känns det som.

Tycker ni att det är en bättre strategi i turneringssammanhan att "safea" mot en motståndare som jag har täckt, än att riskera att bli utdragen på detta viset? Jag hade ju mycket mindre stack än FINN2WIN, så det räcker ju med en enda utdragning för att det ska vara över. I ett cashgame hade det ju varit en sak, men i turnering är det en annan.

Vad jag försöker säga är att det just i en turnering kanske är smartare att satsa på en mindre pott, där jag inte riskerar att åka ut även om jag blir utdragen, än att vara big dog i en pott där jag riskerar att tvingas lämna turneringen tomhänt?

Utdragen blir man ju alltid några gånger....

Postad
du hade en liten stack, da ar det all in som galler preflop

Det tycker jag verkligen inte att man ska göra om man vill försöka spela säkert och vinna turneringen.

Satsningen Pre-Flop är det inte mycket att säga om egentligen, hade inte varit något roligt läge om du re-raisat ytterligare 300 och sedan sett att någon ökade dej med 1000 kanske. Frågan då hade ju varit om du ska gå all in eller lägga dej då du tappat halva din stack, båda alternativen vore mycket tråkiga i det läget med AQs.

Efter floppen har du highest pair med Q som kicker, du bettar precis som du ska men med facit i hand så kanske det hade varit klokare att betta den hårdare, då folk i speciellt freerolls men även turneringar i allmänhet, spelar par i ess med dålig kicker längre än de annars spelar i exempelvis Fixed Limit (egen uppfattning).

Postad
jag vidhaller all-in preflop med den handen.

Han ar i BB, shortstacked. Med dom blindesn kan han inte vanta pa AA, KK, QQ

All-in sager jag

Med facit i hand hade jag gärna spelat om den handen och gått all-in preflop om det hade skrämt ut min motståndare. Lätt att vara efterklok.

Visst, jag kan itne vänta på monsterhänderna, och även om AQs är en bra hand så är det inget jag vill spela mot två andra personer om inte floppen hjälper mig.

Att bara syna höjningen gav mig ju en billig titt på floppen, problemet var ju att jag gav den till de två andra också.

Som sagt, lätt att vara efterklok, men jag ska börja spela mina fina händer hårdare i sådana lägen.