Gå till innehåll

Kan detta vara collusion?


Karhu

Recommended Posts

Satt inatt och lirade vid ett NL50 tio-manna bord och såg att två av spelarna verkade komma från samma byhåla. Byn ifråga är väldigt liten och har drygt 2000 invånare. Tyckte inte spelarna satt och lirade några händer mot varandra, men såg inte heller några uppenbara tecken på att de spelade ihop på nåt sätt. Frågade iaf efter en stund om spelarna kände varandra, då den ena var ganska aktiv i chatten och de låtsades inte alls känna varandra.

 

Tyckte sen senare att det var lite märkligt att båda spelarna lämnade bordet samtidigt, så la till dessa på buddylist och såg att båda gått och lirat samma shorthanded Sit and go. Det kan ju bara vara två kompisar som gillar att spela vid samma bord, men de kunde ju då bara erkänt att de känner varandra. Nu låtsades de som att de aldrig sett varandra, trots att jag bara frågade om de var bekanta.

 

Det är inte mitt jobb att börja utreda sådana här grejer, men kändes lite olustigt. Tycker ni att det brukar vara nån idé att maila supporten när man ser sånt här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge du inte ser några antydningar till fusk så ser inte jag iaf några anlednignar till att bry sig . Som du själv sa så kan det vara 2st kompisar som endast tycker det är roligt att möta varandra och inte vill att någon ska tro att de fuskar. Därför erkänner dem inte att dem känner varandra. Hur hade du reagerat om dem sagt "jajemänsan vi är bästa kompisar"?

 

//fraallan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satt inatt och lirade vid ett NL50 tio-manna bord och såg att två av spelarna verkade komma från samma byhåla. Byn ifråga är väldigt liten och har drygt 2000 invånare. Tyckte inte spelarna satt och lirade några händer mot varandra, men såg inte heller några uppenbara tecken på att de spelade ihop på nåt sätt. Frågade iaf efter en stund om spelarna kände varandra, då den ena var ganska aktiv i chatten och de låtsades inte alls känna varandra.

 

Tyckte sen senare att det var lite märkligt att båda spelarna lämnade bordet samtidigt, så la till dessa på buddylist och såg att båda gått och lirat samma shorthanded Sit and go. Det kan ju bara vara två kompisar som gillar att spela vid samma bord, men de kunde ju då bara erkänt att de känner varandra. Nu låtsades de som att de aldrig sett varandra, trots att jag bara frågade om de var bekanta.

 

Det är inte mitt jobb att börja utreda sådana här grejer, men kändes lite olustigt. Tycker ni att det brukar vara nån idé att maila supporten när man ser sånt här?

 

Jag brukar maila supporten när det ngt liknande, har fått 6 st avstängda från SvS än så länge.. så det borde du göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar maila supporten när det ngt liknande, har fått 6 st avstängda från SvS än så länge.. så det borde du göra.

 

Brukar supporten komma med svar om det vidtagits några åtgärder? Nu har de lirat 3 st. De har hela tiden gått upp en nivå, men inte sett riktigt hur de placerat sig. Det tråkiga är väl om de t.ex sitter och talar om vad de har för händer för varann, ger en rätt bra edge i en sng liksom.

 

Det här verkar ju lite oskyldigt så, men vet bekantas bekanta som hade ett någorlunda avancerat system med fusk på en betydligt högre nivå. De tjänade feta summor och tvivlar på att någon av dessa åkte fast. Gäller vara vaksam.. Hoppas pokerbolagen verkligen har tagit sitt ansvar och har bra och avancerade system så fusk upptäcks.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge du inte ser några antydningar till fusk så ser inte jag iaf några anlednignar till att bry sig . Som du själv sa så kan det vara 2st kompisar som endast tycker det är roligt att möta varandra och inte vill att någon ska tro att de fuskar. Därför erkänner dem inte att dem känner varandra. Hur hade du reagerat om dem sagt "jajemänsan vi är bästa kompisar"?

 

//fraallan

 

Att få höra ett "jajemänsan, vi är bästa kompisar" hade inte fått mig att höja på ögonbrynen. Händer ibland att jag själv sätter mig ned vid samma bord som någon jag känner om jag ser att personen är online på nätverket. Det är kul att spela mot folk man lirat live mot, men däremot skulle jag vara noga med att inte sätta det i system som de här lirarna då det lätt kan missuppfattas. Låter det här va för den här gången. Ifall de fuskar, borde det väl vara ganska simpelt för sidan att upptäcka det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge du inte ser några antydningar till fusk så ser inte jag iaf några anlednignar till att bry sig . Som du själv sa så kan det vara 2st kompisar som endast tycker det är roligt att möta varandra och inte vill att någon ska tro att de fuskar. Därför erkänner dem inte att dem känner varandra. Hur hade du reagerat om dem sagt "jajemänsan vi är bästa kompisar"?

 

//fraallan

 

Hur ser man antydningar till fusk? Hur ser man om dom sitter med varsit msn fönster där den ena säger "Jag slängde ett A så han kan inte oxå ha ett A".

 

Orka tänka efter för länge, maila support så får dom följa upp det ist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag och min arbetskamrat gillar att spela samma turneringar, SnG, cashgame..

Man kan se på våra pokerrums nick att vi är från samma stad.

Men inte sitter vi med MSN fönstret uppe och hjälper varandra för det!

Finns ju inget bättre än att slå ut varandra :) (skryta dagen efter att man e bättre :P ).

Så jag tycker inte man ska anmäla till supporten att 2 från samma stad sitter på samma bord.. alla fuskar inte.

Men om man aldrig är inblandade i samma händer kan man börja ana oråd, lär aldrig hända med oss dock. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tanken lite med tråden var att jag undrade om det är nån vits att anmäla misstänksamma iakttagelser man ser eller om man ska räkna med att pokersajterna själva märker sånt. Hade varit intressant veta hur det där funkar.. hur avancerat deras säkerhetssystem är och hur de förhindrar collusion.

 

Jag och min arbetskamrat gillar att spela samma turneringar, SnG, cashgame..

Man kan se på våra pokerrums nick att vi är från samma stad.

Men inte sitter vi med MSN fönstret uppe och hjälper varandra för det!

Finns ju inget bättre än att slå ut varandra :) (skryta dagen efter att man e bättre :P ).

Så jag tycker inte man ska anmäla till supporten att 2 från samma stad sitter på samma bord.. alla fuskar inte.

Men om man aldrig är inblandade i samma händer kan man börja ana oråd, lär aldrig hända med oss dock. :D

 

Jo, precis. Jag förstår din poäng, men supporten stänger väl inte av folk bara för att man tipsar om nåt misstänksamt man iakttagit?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tanken lite med tråden var att jag undrade om det är nån vits att anmäla misstänksamma iakttagelser man ser eller om man ska räkna med att pokersajterna själva märker sånt. Hade varit intressant veta hur det där funkar.. hur avancerat deras säkerhetssystem är och hur de förhindrar collusion.

 

 

 

Jo, precis. Jag förstår din poäng, men supporten stänger väl inte av folk bara för att man tipsar om nåt misstänksamt man iakttagit?

 

 

Anmäl om du misstänker nåt.

Skadar ju inte i alla fall.

Jag har anmält tydliga fall av collussion vid flera tillfällen.

Vet dock inte hur det gått med de fallen, eftersom svaren jag fått är att de gått vidare till företagets säkerhetsavdelning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar maila supporten när det ngt liknande, har fått 6 st avstängda från SvS än så länge.. så det borde du göra.

 

Och hur ser du att dom är från samma stad då?

 

Att 2 spelare spelar vid samma bord är inte direkt något bevis eftersom den ena regelbundet kan hålla utkik efter den andra tex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar supporten komma med svar om det vidtagits några åtgärder? Nu har de lirat 3 st. De har hela tiden gått upp en nivå, men inte sett riktigt hur de placerat sig. Det tråkiga är väl om de t.ex sitter och talar om vad de har för händer för varann, ger en rätt bra edge i en sng liksom.

 

Det här verkar ju lite oskyldigt så, men vet bekantas bekanta som hade ett någorlunda avancerat system med fusk på en betydligt högre nivå. De tjänade feta summor och tvivlar på att någon av dessa åkte fast. Gäller vara vaksam.. Hoppas pokerbolagen verkligen har tagit sitt ansvar och har bra och avancerade system så fusk upptäcks.

 

Just det där låter ju lite misstänksamt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just i detta fall tyder ju det mesta på att det är en collusion...ANMÄL.

 

JAg anmälde faktiskt 2 st användare på Bodog i helgen som va. Satt i en SnG och en annan spelare uppmärksammande i chatten att 2 spelare som satt nära varann va från samma lilla stad. Efter några händer så såg man att de inte spelade samma hand.... Då sa någon annan i chatten att det va lätt misstänksamt, då kommer ett ganska så aggressivt försvar från en av dem...det tyder ofta på att man känner sig skyldig. Han försvarade sej även med att han va från ett annat ställe fast staden hette samma (men profilen sa helt annat, hade bla den aktuella stadens fotbollslags logga som avatar :D) .

Och under hela turren så spelade dom inte en enda hand samtidigt, och den som va helt tyst av dem va den som drog in chipsen...han vann senare SnG'n.

 

Jag sa inget i chatten men skickade ett mail till Bodog direkt efter.... Fick snabbt ett mail tillbaka där dom lovade att gå igenom detta grundligt på en gång. Har dom inget att frukta så behöver dom inte vara oroliga....För enligt den försvarande killen så hade dom inte en aning om vem den andra va.... stämmer det lär dom ju inte hamnat på samma bord, inte spelat samma händer alltför många ggr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltid anmäla den här typen av misstänkt "fusk", en fåtal siter kanske kastar det i papperskorgen, mer merparten gör utredningar. Det är relativt lätt att se för siten om "fuskarna" tillämpar den här taktiken ofta... och då blir det hejdå för deras konto och pengar.

 

Fuskande skall beivras

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...