Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Plockar upp AA i mellan position, alla har foldat innan, blindsen är 75/150 och jag har ungefär 3600 marker.

Jag höjer till 300 och får syn av spelaren bakom som har ungefär dubbelt så mycket marker, övriga foldar. Pottens storlek: 825

Flopp: Knh, 2s, 6h

Bettar ut straxt över halv pott, 450 och får syn. Potten blir: 1725

Turn: 9r

Eftersom jag fick syn på floppen så vet jag att jag troligen är uppe mot ett drag eller set(ganska säker på att händer som AJ, KJ hade re-raisat).

Om jag är uppe mot ett set så är jag rimligtvis körd om jag inte drar in ett A på rivern och den risken får jag väl ta.

Om jag är uppe mot drag så måste jag få bra betalt, problemet som jag ser det är att det blir väldigt svårt att folda handen efter rivern.

Jag bettar 1050 och får syn. Potten blir: 3825

River: 8h

Ställer in resten(typ 1800) och får blixtsyn av AhKh.

Fråga, skulle jag ställt redan på turn eftersom det skulle bli svårt att folda handen oavsett river och med det ge motspelaren ännu sämre odds eller skulle jag spelat som jag gjorde och försökt att mjölka honom på ytterligare marker?

edit: Nivå 100+10 kr NL freezeout på svs och motspelare hade precis satt sig vid bordet

Postad

Jag är inte något proffs direkt, men för att svara på din fråga utifrån hur jag hade gjort så är svaret ja, du bör ställa på turn. Men jag hade nog raisat lite mer redan pre-flop, kanske 450, och sedan gjort ett ännu större bet på floppen. DU nämner inte vilken nivå det gäller. Jag själv spelar på låga nivåer och vill inte riskera att bli utdragen (så gott det nu går) så tidigare, högre bet hade jag gjort. Hellre lite mindre pot än ingen alls... Så tycker jag, fast det är säkert andra som kommer såga mina åsikter... :roll:

Postad

Du skriver inget om hur din motspelare spelat tidigare. Tajt, löst, aggresivt eller? Heller inte om vilken nivå det är på inköpet. Det spelar ju en viss roll för hur handen ska spelas och hur man kan förvänta sig hur Fi kommer att reagera.

Men utifrån dina uppgifter så antar jag att Fi är en "normal"spelare. Då hade jag nog för det första höjt 4-4,5x BB preflopp för med en miniraise får du inte bort många draghänder och det är ju det du vill eller?

När sedan brädan ser ut som den gör efter floppen hade jag nog ställt där för att ge Fi ett svårt val redan där. Och om han synar så kommer han att göra fel vilket vi vill för det är ju det det går ut på.

Tyvärr så åker man ut ibland men ska man göra det så ska man göra det med stil 8-).

Men sen tror jag att du skulle fått syn ändå eftersom du redan redovisat Fis hand och resultatet av spelet. Gör inte det nästa gång för det färgar av sig på svaren, tyvärr. Även på mig.

Så nu kan alla såga och hacka ner på mitt svar, men så skulle jag ha spelat.

Postad

Brukar variera raisen med AA men även om jag raisat 3-4 BB hade jag haft nästan samma problem efter turn.

I och med synen på turn, där han får ruskigt dåliga odds för sina pengar(han kanske ser det implicit, vilket iofs var rätt), så tycker iaf jag att det känns tveksamt att han ska ha färgdrag, så ledes som jag ser det så "har han nåt, jag har ingen aning om vad, men jag vet att jag har en god chans att slå det"

Postad
Brukar variera raisen med AA men även om jag raisat 3-4 BB hade jag haft nästan samma problem efter turn.

I och med synen på turn, där han får ruskigt dåliga odds för sina pengar(han kanske ser det implicit, vilket iofs var rätt), så tycker iaf jag att det känns tveksamt att han ska ha färgdrag, så ledes som jag ser det så "har han nåt, jag har ingen aning om vad, men jag vet att jag har en god chans att slå det"

I en MTT på SvS så byts borden så ofta att det finns egentligen ingen anledning att variera sin höjningar.

Problemet efter turn hade du inte haft om du ställt in på floppen.

Sedan kan jag tycka det lite märkligt att med det spelet som varit att du ställer in på river när färgen lyser på bordet. Där hade jag checkat och foldat mina AA med gråt om han betat. Men jag e ingen expert utan skriver bara vad jag skulle gjort.

Postad

Om du ändå vill ställa in alltihop så måste du göra det redan på turn. Har han draget så kan du bara få betalt på turn. På river får du ju bara syn på din all-in om hans färg sitter.

All-in på floppen är ju däremot en våldsam överbet. Inget jag skulle göra.

Postad

Ängelns spel är iskallt. få bort draghänder preflop mot AA?

Du dubblar bara blinden preflop med AA, vilket låter som att du varierar dina preflop raises? kan vara bra så länge du inte höjer mkt med skräp å lite med nuts..

jag hade spelat handen så här:

450 preflop, han synar då är floppen 1125 och vi har 3150 i stacken.

floppen känns helt okej ändå men visst, det ligger ett flushdrag. jag bettar 700, han synar igen och potten är på 2525 och vi har 2450 kvar.

turn känns fullkomligt ofarlig men potten är stor nu och dags att plocka hem den. visst går det att betta 1800 men det lyser bara styrka om det så jag föredrar att gå allin och ge honom beslutet.

har han triss så är det bara att tugga, men speciellt på låga nivåer så kan man väl få syn av både drag och par i det här läget..

Postad
Ängelns spel är iskallt. få bort draghänder preflop mot AA?..

Är det inte det du vill när du har AA. Eller gillar du få syn av 3 draghänder? Värdet på din AA sjunker rätt snabbt ju fler som är med i potten.

Jag vill helst av allt bara ha en absolut max två motspelare med AA på handen.

Du dubblar bara blinden preflop med AA, vilket låter som att du varierar dina preflop raises? kan vara bra så länge du inte höjer mkt med skräp å lite med nuts..

jag hade spelat handen så här:

450 preflop, han synar då är floppen 1125 och vi har 3150 i stacken.

floppen känns helt okej ändå men visst, det ligger ett flushdrag. jag bettar 700, han synar igen och potten är på 2525 och vi har 2450 kvar...

Även om jag föredrar ett högre bet preflopp och anser att så länge man inte spelar på högre nivåer än 100+10 på SvS så behöver man inte variera sitt spel speciellt mycket preflopp. Genom att alltid raisa till 4-4,5x BB kan Fi aldrig sätta dig på en viss hand.

Vill man hålla nivån 3x BB så är det ok men jag tror inte man får bort draghänder med det på 100+10 nivån.

Själv tycker jag att 825 är en tillräckligt stor pott att ta hem här och nu. Det är ca 25% av vår kvarvarande stack. Räcker gott.

turn känns fullkomligt ofarlig men potten är stor nu och dags att plocka hem den. visst går det att betta 1800 men det lyser bara styrka om det så jag föredrar att gå allin och ge honom beslutet.

har han triss så är det bara att tugga, men speciellt på låga nivåer så kan man väl få syn av både drag och par i det här läget..

Det är ju inte turnkortet som var "scary", det var väl färgdraget på floppen, eller? Det du gjorde på floppen var att genom ditt bet på 700 ge honom implicita (svårt ord) odds att syna med sitt drag. Genom att ställa in där ger vi inte Fi den valmöjligheten utan han måste då ta ställning till om ca 2x pengarna väger upp chansen (35% har jag för mig) till att fylla färgen.

Det gör det alltså inte och Fi borde då folda eller ta fel beslut vilket i så fall är en delseger för oss och om "Shit Happens" och han träffar sin färg så vet vi att det inte var våran turnering.

Så kan du nu utveckla det där med att Ängeln är iskall. Få bort draghänder är väl en av de första reglerna med AA enligt DH´s MTT-böcker. Men han kanske oxå är iskall :shock:.

Varsegod, nu kan du fortsätta såga mig, men gör det gärna konstruktivt och förklara hur du tänker så vi kan forstsätta diskutera frågeställningen.

Postad

Ängeln, hela din argumentation bygger på att du vill spela handen så enkelt som möjligt. Det är sällan som det enklaste spelet är EV-maximerande. Att trycka med 2.5x pott på flopp må vara enkelt, men det är att elda upp, eh, turneringsmarker.

EDIT: Kul att du är inne skriver Mazak!

Postad

Värdelöst att miniraisa i turneringar oavsett, minst 3BB raise pre. På floppen som är relativt ofarlig ska du betta nånstans 70-80% på det sätt tvingar du fram beslut. När turn sen kommer ska du pusha.

Som spelat nu har du ju gett honom dragodds och som reultatet blev hade han väldigt fina odds för att dra in färgen.

Postad

Variera snarare med 5BB om din standard är 3-4BB. På flopp skulle jag beta lite hårdare vilket skulle leda till ställ på turn. Som spelat känns ställ på turn kallt. Att sedan betala av på river när draget kommer är ju ganska dumt. Här är det bara att gråtfolda.

Postad
Ängeln, hela din argumentation bygger på att du vill spela handen så enkelt som möjligt. Det är sällan som det enklaste spelet är EV-maximerande. Att trycka med 2.5x pott på flopp må vara enkelt, men det är att elda upp, eh, turneringsmarker.

EDIT: Kul att du är inne skriver Mazak!

Nä, jag har ALDRIG påstått att denna typ av spel skulle maximera EVvärdet. Men antar att jag spelar så här numera för att jag inte vill att de ska fortsätta syna med sina drag. Har blivit utdragen alldeles för mkt på SvS då det enda som verkar få folk att släppa en draghand är genom att ställa in. Kan nog hålla med om att det inte är 100% rätt spel men det är inte heller 100% fel spel.

Postad
Är det inte det du vill när du har AA. Eller gillar du få syn av 3 draghänder? Värdet på din AA sjunker rätt snabbt ju fler som är med i potten.

Jag vill helst av allt bara ha en absolut max två motspelare med AA på handen.

Även om jag föredrar ett högre bet preflopp och anser att så länge man inte spelar på högre nivåer än 100+10 på SvS så behöver man inte variera sitt spel speciellt mycket preflopp. Genom att alltid raisa till 4-4,5x BB kan Fi aldrig sätta dig på en viss hand.

Vill man hålla nivån 3x BB så är det ok men jag tror inte man får bort draghänder med det på 100+10 nivån.

Själv tycker jag att 825 är en tillräckligt stor pott att ta hem här och nu. Det är ca 25% av vår kvarvarande stack. Räcker gott.

Det är ju inte turnkortet som var "scary", det var väl färgdraget på floppen, eller? Det du gjorde på floppen var att genom ditt bet på 700 ge honom implicita (svårt ord) odds att syna med sitt drag. Genom att ställa in där ger vi inte Fi den valmöjligheten utan han måste då ta ställning till om ca 2x pengarna väger upp chansen (35% har jag för mig) till att fylla färgen.

Det gör det alltså inte och Fi borde då folda eller ta fel beslut vilket i så fall är en delseger för oss och om "Shit Happens" och han träffar sin färg så vet vi att det inte var våran turnering.

Så kan du nu utveckla det där med att Ängeln är iskall. Få bort draghänder är väl en av de första reglerna med AA enligt DH´s MTT-böcker. Men han kanske oxå är iskall :shock:.

Varsegod, nu kan du fortsätta såga mig, men gör det gärna konstruktivt och förklara hur du tänker så vi kan forstsätta diskutera frågeställningen.

Du spelar potten rädd och så långt ifrån optimalt man kan komma! du tycker inte att du ger honom ett väldigt lätt beslut med att ställa in 3k i en 825 pot eller?

turn spelar stor roll! tror det är för brant att sätta fi på triss eller flushdrag på floppen. han kan mkt väl ha toppar med bra kicker och få 2par/triss på turn förutom att flushen kanske kommer.

Tycker du att det känns som rätt läge att vara nedlåtande förresten?

men vad vet jag om poker...

Postad

Målet med alla potter antar jag är att få så mkt som möjligt ut av dem, AA är en bra hand men kanske inte ngn som man vill spela i flervägspott (som ängeln sagt), sen hur mkt man ska höja är väl helt beroende på hur bordet/turneringen ser ut, inget kul att höja så alla lägger sig när man har bästa handen ...

sen till floppen, som mazak säger, tycker du inte att du gör det lite väl lätt för fi genom att ställa in återstående Ängeln? som du säger får han inte alls oddsen att syna då, men vi vill juh betta så mkt att han felaktigt synar och det på så sätt är +ev för oss, inget bra att betta mer bara för att man är rädd för draghänder, är juh dom som vi ska mjölka. enda som synar en sån monsterbet är händer som slår oss.

Sen på turn håller jag med Doclame, ställ för att få draghänder att folda/felaktigt syna.

Postad

Det är verkligen komiskt att inte ens en av sveriges bästa turneringsspelares synpunkter på en pott kan undgås att sågas av någon random tomte på pokerforum.nu :)

Jag är en tomte på turneringsspel och jag står för det. :-D

Inte läge Ängeln att klanka ned på en spelare med wsop armband och miljoner inspelade på just turneringar.

Personligen tycker jag det är skitkul verkligen (ingen ironi) när spelare som mazak, shahin mfl delar med sig av den stora kunskapsbas som de faktiskt besitter.

Postad
Variera snarare med 5BB om din standard är 3-4BB. På flopp skulle jag beta lite hårdare vilket skulle leda till ställ på turn. Som spelat känns ställ på turn kallt. Att sedan betala av på river när draget kommer är ju ganska dumt. Här är det bara att gråtfolda.

Medelstacken på svenska spels vanliga turneringar när blindsen är sådär höga är för låg för att du ska betta 5bb, tror medel där brukar ligga runt 20bb eller nåt så 3bb är en rätt okej höjning på denna nivån...

annars håller jag med om allt mazak skrev i sin första post.

Dubblingar av blindsen tycker jag de mesta halvfiskiga spelarna gör på svenskaspel när de har riktigt starka händer.. Vilket är farligt då det kan få draghänder att syna och när floppen sen kommer har man ingen aning om den är ofarlig eller inte.

Postad
Ängelns spel är iskallt.

Tycker du att det känns som rätt läge att vara nedlåtande förresten?

men vad vet jag om poker...

Jag tyckte inte jag var nerlåtande iaf inte mer än du i ditt inlägg men det var absolut inte min mening att vara det. Om du har uppfattat mitt inlägg så ber jag om ursäkt. Min mening var bara att diskutera min åsikt kontra din.

Nä, jag har ALDRIG påstått att denna typ av spel skulle maximera EVvärdet. Har blivit utdragen alldeles för mkt på SvS då det enda som verkar få folk att släppa en draghand är genom att ställa in. Kan nog hålla med om att det inte är 100% rätt spel men det är inte heller 100% fel spel.

Redan här medger jag att mitt spel inte är 100 % rätt men förklarar oxå varför jag skulle spelat så på Svs 100+10 turnering.

Det är verkligen komiskt att inte ens en av sveriges bästa turneringsspelares synpunkter på en pott kan undgås att sågas av någon random tomte på pokerforum.nu :).

Hoppas du inte menar (gör tjurarna i småland) att det är jag som sågar någons åsikt här. För jag har ALDRIG sågat någons åsikt.

Jag är en tomte på turneringsspel och jag står för det. :-D .

Det har jag ingen uppfattning om.

Inte läge Ängeln att klanka ned på en spelare med wsop armband och miljoner inspelade på just turneringar. .

Återigen: Jag har aldrig klankat ner på nån. Om mina inlägg uppfattas som det: Ursäkta. Allt jag ville var att diskutera olika inställningar till hur och varför handen ska spelas si eller så.

Att sedan personen har WSOP-armband och miljoner inspelade trodde jag inte hade med saken att göra. Trodde faktiskt att man skulle skriva sina åsikter om hur händer spelats för att sedan diskutera sina kontra andras argument, oavsett om det är världsmästare eller bonnlurkar som tycker. Iaf så länge man kan diskutera och argumentera för hur och varför man tänker på ett visst sätt. Annars kan ju PF (tillsammans med WSOP-vinnarna) sätta upp ett FACIT på hur alla händer ska spelas, så behöver vi inte diskutera dem. (NU va jag nog lite ironisk, men hoppas tanken gick fram).

Personligen tycker jag det är skitkul verkligen (ingen ironi) när spelare som mazak, shahin mfl delar med sig av den stora kunskapsbas som de faktiskt besitter.

I detta istämmer jag till fullo.

Postad
Du spelar potten rädd och så långt ifrån optimalt

man kan komma! du tycker inte att du ger honom ett väldigt lätt beslut med att ställa in 3k i en 825 pot eller?

Rent praktiskt så blir ju det oftast rätt lätt att ta ett beslut när någon jammar för 3 ggr pott, men jag undrar om det verkligen är helt lätt att hitta gränsen för vilka händer man synar.

Målet med alla potter antar jag är att få så mkt som möjligt ut av dem,
Inte nödvändigtvis. Spelar man under stor osäkerhet om sin motståndares strategi kan man exempelvis ha som mål att garantera sig bästa möjliga minstavinst på ett strategiplan. Spelar man mot motståndare som kollar väldigt noga på en och överanpassar så kan det vara dags för imagespel. Är man på tilt så kan det vara att dra ut. Osv... :)

sen hur mkt man ska höja är väl helt beroende på hur bordet/turneringen ser ut,
Bara om man verkligen vet hur de andra spelar. Vilket väldigt sällan är fallet eftersom man ofta bara har 10-70 händer på sig att observera motståndaren. Och motståndare som man spelar mycket med tenderar att vara just någorlunda svårspelade eftersom de annars inte överlever så länge.

Det är verkligen komiskt att inte ens en av sveriges bästa turneringsspelares synpunkter på en pott kan undgås att sågas av någon random tomte på pokerforum.nu :)
Varför då? Ur Ängelns perspektiv är det ju enbart +EV att exponera sina åsikter eftersom det är ett sätt att få ny, användbar information om han tror att han diskuterar med folk som kan ha något vettigt att säga honom.

Inte läge Ängeln att klanka ned på en spelare med wsop armband och miljoner inspelade på just turneringar.
Det är rätt meningslöst att delta på ett forum om ingen diskuterar med en. Att bara få medhåll och ingen riktig feedback, om än felaktig, är skittrist.
Postad

Varför då? Ur Ängelns perspektiv är det ju enbart +EV att exponera sina åsikter eftersom det är ett sätt att få ny, användbar information om han tror att han diskuterar med folk som kan ha något vettigt att säga honom.

Det är rätt meningslöst att delta på ett forum om ingen diskuterar med en. Att bara få medhåll och ingen riktig feedback, om än felaktig, är skittrist.

Fn Hjort, nu steg min aktning för dig flera grader och du har visat att ALLT inte är negativt :lol: .

Lägger in dig som positiv "vän" igen.

Postad
Citat:

Ursprungligen postat av JoeFalk

Det är verkligen komiskt att inte ens en av sveriges bästa turneringsspelares synpunkter på en pott kan undgås att sågas av någon random tomte på pokerforum.nu

Varför det är komiskt ? Jag vet inte riktigt hur jag skall beskriva ett personligt antagande.

Min mening var naturligtvis inte att säga att ängeln är tomte. Ser själv att det ser ut så vilket inte var min mening.

Postad
Det du gjorde på floppen var att genom ditt bet på 700 ge honom implicita (svårt ord) odds att syna med sitt drag.

Jag reagerade på detta. vet itne va du menade med det finstilta men jag läste det som att du försökte förklara för mazak vad ordet betydde som för en fyraåring. :)

Apropå höjningsstorlek preflop så tjänar man på att höja lite på det sättet att man inte investerar så mycket när man väl är inne i potterna och stjälar med skräp. Hur mycket man behöver höja för att få rätt antal motståndare till floppen (med +90% av händerna noll motståndare) beror såklart på men man vill ju gärna höja så lite som möjligt och ändå få alla att lägga sig .

Undantaget är då som sagt när man höjer för värde, men det händer mer sällan och det vore dumt att höja mer med såna händer.

Postad
Varför det är komiskt ? Jag vet inte riktigt hur jag skall beskriva ett personligt antagande.

Min mening var naturligtvis inte att säga att ängeln är tomte. Ser själv att det ser ut så vilket inte var min mening.

Jag uppfattade det som du menade (tjurarna igen) att jag såga och att jag e en tomte (vilket jag iofs är varje jul för barnbarnen). Jag kanske även är det vid spelborden, In that case, it will be so. Men din förklaring är ok.

Jag reagerade på detta. vet itne va du menade med det finstilta men jag läste det som att du försökte förklara för mazak vad ordet betydde som för en fyraåring. :).

Nej, nej. Absolut inte. Tycker bara det ÄR ett svårt ord att uttala och även stava rätt. Däremot undrar jag vad som är finstilt i texten?

EDIT: För de som vill lägga tid på en "Tomte" :lol: som jag så ska jag straxt posta en hand för analys och alla är välkomna med råd/argument för hur den skulle spelats. Gäller en turre på SvS.