liggat Postad 29 Maj , 2004 Rapport Share Postad 29 Maj , 2004 Trn 30+3 detta är en hand som jag tycker va grymt svårspelad, liksom vad ska man göra? totalt 8 spelare men bara jag och jstfun är intressanta Blinds ligger på $150/$300 liggat $3400 jstfun $2576 jag sitter på lilla mörken, jstfun på stora, alla foldar och sen kommer turen till mig liggat [Ah Qc] den lilla räven i mig blir överlistig, jag ska sno hans blind! liggat raise $450 jstfun callar $300 här blir jag chockad eftersom jag inte tänkt efter riktigt vad jag vill med den här handen eftersom jag bara tänkte sno mörken.. Flop: Jd Jh 4c liggat bet $400 jag raisar i hopp om att han har missat floppen och känner sig tveksam.. jag har trots allt AQ, en inte alltför kass hand enl min mening. jstfun raise $600 nu tror jag han har fått in trissen i knektar och jag blir nervös.. callar dock i hopp om att ett ess eller något annat ska få mig på bättre tankar, men som sagt nu har jag helt tappat fokus på den här handen och jag har inte kommandot. liggat calls $200 Turn: 5d jag checkar eftersom jag nu har tänkt efter lite mer.. den där trissen skrämmer mig. liggat check jstfun bets $600 liggat folds slutar med att jag blir fattigare och ångrar att jag gick med så långt.. skulle jag checkat direkt när floppen kom eller skulle jag ha höjt mer från början? för jag tycker inte man kan låta en hand som AQ gå åt skogen när bara BB är kvar.. efter denna hand tiltade jag bort resten... jag tar tacksamt emot alla råd, nybörjare som proffs tänk också på att jag började lira real money i torsdags kväll, så jag vet att nivån kanske va klart över min nivå.. jag e en gambler * Ändrar rubriken enligt nya PHH guiden - QoS * Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
finnish_fox Postad 29 Maj , 2004 Rapport Share Postad 29 Maj , 2004 jag hade nog höjt mer om jag ville stjäla hans BB. en miniraise ger ganska bra odds för honom att se en flopp Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hjort Postad 29 Maj , 2004 Rapport Share Postad 29 Maj , 2004 liggat $3400 jstfun $2576 jag sitter på lilla mörken, jstfun på stora, alla foldar och sen kommer turen till mig liggat [Ah Qc] den lilla räven i mig blir överlistig, jag ska sno hans blind! Du har här en hand som är betydligt bättre än cirka 92% av händerna som är möjliga för honom - Händerna som klår dig är AK, samt alla par. Dock är det enbart QQ+ samt AK som är meningsfulla favoriter, sammanlagt är det 24/1225 eller ungefär 2% att du är ordentligt slagen. Den andra kritiska faktorn här är att ni har ungefär 7,5bb i stacken kvar att beta, det är väldigt lite utrymme för finlir. Samt förstås att de 2bb som ligger i potten efter din syn är väldigt begärliga i sig. Vad jag vill komma till är att du har en monsterhand i sammanhanget, att ge gratis flopp är helt enkelt inte aktuellt. Den enda frågan är om du ska ställa in eller beta ett mindre belopp. Klart är iallafall att du har ett obestridligt positivt EV om du ställer in, problemet är att du kanske kan få ett bättre eller lika bra EV med mindre varians (mumma i turneringssammanhang) om du betar ett annat belopp. I det här fallet så har du AQ, så jag tror inte det är så meningsfullt eftersom det väldigt sällan kommer finnas några händer som du vill ha loss från fi som han kommer att släppa mot ett pottbet på floppen. Och din egen hand är helt enkelt för bra för att släppa mot ett omslag (ok, det beror på motspelaren till viss del) och potten kommer bli så pass stor på floppen att du måste ställa in där oavsett vilka kort som kommer. Så ställ in nu istället, det finns inte så mycket att tjäna på att vänta. Det här förresten inte en steal eftersom du har kvalité att backa upp med och bara en motståndare som dessutom har helt slumpmässiga kort. liggat raise $450 jstfun callar $300 här blir jag chockad eftersom jag inte tänkt efter riktigt vad jag vill med den här handen eftersom jag bara tänkte sno mörken.. Du ger honom odds på 3:1, vilka händer tror du han lägger då? Antagligen bara det värsta bottenskrapet, kanske 5-10% av sina händer. Så det du normalt sett åstadkommer här är att du eskalerar potten samt öppnar upp för ett re-stealförsök och ger korrekta odds åt en hel hög med händer som du inte vill ha med. Flop: Jd Jh 4c Pott: 1200 liggat bet $400 jag raisar i hopp om att han har missat floppen och känner sig tveksam.. jag har trots allt AQ, en inte alltför kass hand enl min mening. Du ger honom odds på 4:1 här, det är alldeles för bra odds. Plus att han bara har 1200 kvar, ska du beta så är det bättre att ställa in eftersom du ändå måste syna omslag från honom. skulle jag checkat direkt när floppen kom eller skulle jag ha höjt mer från början? för jag tycker inte man kan låta en hand som AQ gå åt skogen när bara BB är kvar.. Du är nybörjare och det märks. Inget att skämmas för, vi var alla tomtar i början. Och det här var verkligen ett exempel på tomtespel av högsta rangen. Främsta problemet i den här handen var att du betade så förtvivlat smått, om man har möjlighet till det så är standarbetet i poker ett pottbet (egentligen en liten aning mindre) och om det är hälften av pengarna som är kvar så ställer man in allt ihop eftersom man ändå måste syna omslag med en riktig hand där. Du har delvis rätt om AQ, det är en hand som skiftar i kvalité från outsägligt skräp till ett jättemonster. Vad som styr hur bra AQ är i en given situation beror främst på hur mycket pengar som finns kvar att betai din stack, ju mindre pengar desto bättre är AQ. Den andra stora faktorn är hur många och vilken sorts händer som det är troligt att du är uppe mot, ju fler händer ju sämre är AQ, och ju mer styrka fi indikerat ju sämre är AQ. Tittar man på handen enligt de kriterierna så syns det här tydligt att du har en monsterhand. Notera att de där kriterierna gäller preflopp, postflopp blir det en aning mer komplicerat. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hjort Postad 29 Maj , 2004 Rapport Share Postad 29 Maj , 2004 Om jag skulle vilja trixa till den här handen så skulle jag nog höja till 850 preflopp. Det betet gör så att det vid syn från fiendens sida ligger 1700 i potten och 1700 i stacken, då har jag utrymme att få ut honom på floppen också om jag vill. Dock skulle jag ställa in preflopp så gott som alltid. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
liggat Postad 29 Maj , 2004 Författare Rapport Share Postad 29 Maj , 2004 tack för en utförlig analys, mitt problem är nog att jag exempelvis med en 72 skulle ha bettat mer för att få mörken på en bluff, men när jag sitter med AQ så blev det bara fel.. aja man lär sig av misstagen iaf akta er i turneringen imorrn Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
greywolf Postad 29 Maj , 2004 Rapport Share Postad 29 Maj , 2004 så länge man lär sig av misstagen är allt bra Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts