Gå till innehåll

Sklansky's Theory and Practice disskution


skalle88

Recommended Posts

Jag läser Theory and Practice just nu och har ett par punkter jag vill disskutera.

 

Boken innehåller många EV-ekvationer osv.

 

Självklart kan man inte räkna ut dessa i huvudet vid bordet med speciellt stor framgång samtidigt som man inte vet om motståndaren kommer syna exakt 20% av tillfällena.

 

Sklansky säger också att man inte kan använda ekvationerna vid bordet utan bara ska ha en känsla för dem men varför har han tagit med så hemskt många ekvationer? Är det hans bakgrund inom FL?

 

Har sånt här tänkande något värde inom NoLimit egentligen eller ska man oftast förlita sig mer på psykologi, logik och magkänsla som tex att fi har råkat ut för ett par bad beats och är på väg och tilta och kanske kommer att reraisa eller syna oftare.

 

När jag fattar ett beslut försöker jag självklart tänka på hur fi kommer att reagera och hur handen kommer att utvecklas och då får en känsla av vad som är rätt beslut i den specifika situationen.

 

Hur gör ni när ni spelar? Vad händer i era huvuden?

 

Jag kan nog behöva ett tag att sortera informationen utr boken i huvudet också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det skadar aldrig att ha läst en och annan bok, står oftat relevant information i dem.. Jag vet inte hur andra gör men jag använder låt säga: 30% matte 30% magkänsla och 40% logik när jag spelar skulle man väll kunna säga. Kanske inte stämmer helt korrekt.. Det jag vill framhäva är bara att EV är ett uttryck för en bas av infromation som du har i ditt huvud av hur FI spelar.. så Egentligen kan allting vara + eller - EV beroende på hur du värderar situationen (märk inte ord snälla.. ta det för vad det är). Det viktiga tror JAG som pokerspelare är att hitta sin egen stil att hantera situationer och inte strikt följa hur alla andra tänker och tycker.. What ever makes you happy som man brukar säga..

 

Så mitt tips är.. Tänk på vad andra säger men spela ditt eget spel. alla ekvationer är bra att kunna, men det finns viktigare saker som självkännedom, disiplin och erfarenhet.

 

ingen är perfekt ;) bara jobba på ditt spel och försök ta in så mycket du klarar av ska det nog lösa sig :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej tack för tipsen!

Jag håller med dig om att det finns mkt viktigare saker inom nolimit än just ekvationer och dylikt men jag ville gärna bolla lite med tankarna här!

 

En annan sak jag tänkte på när jag läser boken är att det måste bli svårt att balansera bettingstrukturen om man vara svårläst om man följer boken.

Jag tror inte att man ska ha ett standardbelopp när man satsar men samtidigt vill ju helst Sklansky att man varierar sitt bettande hemskt mkt. Särskilt på riverspelet då.

Fördelen med detta blir ju självklart att man bettar den optimala summan hela tiden men det blir ju hemskt svårt att balansera upp detta och förbli svårläst.

 

Tipset i boken är att man ska blanda upp spelet genom att ibland höja mer på händer man skulle höjt försiktigt med i vissa lägen osv men det känns ändå tunnt. Nån annan som reagerat på detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...