Gå till innehåll

Mörkpoker 7-E, strategi?


Santa_Bege

Recommended Posts

Jag råkade sätta mig på fel bord och istället för vanlig hederlig mörkpoker blev det 7-Ess. Självklart gick det över förväntan tills jag fick kåk och trodde segern var som i en ask. Pengarna flöt över till killen med färg. Har aldrig känt mig så snopen i hela mitt liv. Nu spelar jag på 7-E borden med ganska bra framgång men känner att jag är inte hundra med i strategin jämför med vanlig mörkpoker.

 

5-manna bord på SvS.

 

Jag spelar enligt följande:

 

SB: synar i stort sett alltid om ingen höjt (beror på BB) med crap.

SB: Höjer 1-3 bettar med triss och bättre.

BB: Synar med crap om höjningen endast är 1 bet.

BB: Höjer 1-3 bettar med triss och bättre.

Ingen mörk: Synar SB med any tvåpar, par i QQ - AA.

Ingen mörk: Höjer med triss, 1-3 bettar.

Ingen mörk: Varierar draghand med fold, syn och höjning... :-)

 

Knappen skiter jag i, känns inte alls lika relevant med den positionen som i Texas. Det brukar alltid finnas 1-2 nötter med som synar med par i damer..

Sedan finns det oftast en till som kör som jag, dvs spelar mycket och försöker minimera förlusterna och maximera vinsterna. Dessa kör jag endast hårt mot när jag får riktigt bra hand.

 

Ungefär så här spelar jag och det funkar bra. Precis samma spel som jag spelade i ungdomens glada dagar. Fast då satt vi uppe hela nätterna och pimplade öl och en och annan hot shot emellanåt....8-)

 

Kommentarer, utvisningar och allmänt hyckleri uppskattas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att man bara spelar med korten från 7-A. Alltså plockar bort alla tvåor, treor, fyror, femmor och sexor. Kallas btw för "fransk korlek".

 

Det och att färg slår kåk, som OP fick erfara. :)

 

Är man fem pers eller fler så är sexorna med i leken också.

 

SB: synar i stort sett alltid om ingen höjt (beror på BB) med crap.

SB: Höjer 1-3 bettar med triss och bättre.

BB: Synar med crap om höjningen endast är 1 bet.

BB: Höjer 1-3 bettar med triss och bättre.

Ingen mörk: Synar SB med any tvåpar, par i QQ - AA.

Ingen mörk: Höjer med triss, 1-3 bettar.

Ingen mörk: Varierar draghand med fold, syn och höjning... :-)

 

Höj alltid först in. Jag spelar QQJJx+ från utg, TT66x+ från cutoff och KKAxx+/QQAKx+/JJAKQ+ från knappen. JJAxx+ från SB.

 

Höj limpare med typ QQJJx+ eller så lite som AA om du sitter i BB och det är bara är SB som har completat.

 

Reraisa med triss och även AA66+.

 

Angående draghänder, håll dig till kombodragen såvida du inte har en read på fi som tajt, vilket typ inte finns i verkligheten.

 

Nåt sånt. Sedan är det readberoende, obv, finslipar fortfarande på ovanstående, men har inte haft tid att spela så mkt på sistone, så ta det inte som gjutet i sten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det och att färg slår kåk, som OP fick erfara. :)

 

Är man fem pers eller fler så är sexorna med i leken också.

 

 

Ja, det var då jag anade ugglor i mossen och insåg att jag inte satt på ett vanligt mörkpokerbord. Jag hade precis 3-dubblat inköpet och får med mig två stycken i allin med min kåk. Lyckan var fullständig. Satt faktiskt med armarna upp i vädret och tjoade av glädje när deras stege och färg visades upp. Skrattet satte sig gott i vrångstruppen när stapeln sköts til han med färg. Jag fattade ingenting just då. Obeskrivlig känsla...

 

:o:evil::cry::shock:

 

 

Höj alltid först in. Jag spelar QQJJx+ från utg, TT66x+ från cutoff och KKAxx+/QQAKx+/JJAKQ+ från knappen. JJAxx+ från SB.

 

Höj limpare med typ QQJJx+ eller så lite som AA om du sitter i BB och det är bara är SB som har completat.

 

Reraisa med triss och även AA66+.

 

Angående draghänder, håll dig till kombodragen såvida du inte har en read på fi som tajt, vilket typ inte finns i verkligheten.

 

Nåt sånt. Sedan är det readberoende, obv, finslipar fortfarande på ovanstående, men har inte haft tid att spela så mkt på sistone, så ta det inte som gjutet i sten.

 

Om jag tolkar dig rätt spelar jag för vekt?

 

Hur som helst, tack för ett bra svar. Jag har jävligt kul med mörkpokern och kör det för att fixa inköpen till turneringarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...