kapanda Postad 29 Januari , 2007 Rapport Postad 29 Januari , 2007 Jag undrar vad det är för skillnad mellan effektiva och implicita odds, inte riktigt greppat det än.tack på förhand Citera
kurtkatt Postad 9 Februari , 2007 Rapport Postad 9 Februari , 2007 effektiva odds har jag aldrig hört talas om men effektiva stackar är helt enkelt dom stackar ni spelar med effektivt, hehe alltså om du har 17 000 och din motståndare 9 000 så är den effektiva stacken 9 000, du kan inte ta mer av honom än vad han har. Implicita odds hänger ihop med det här. de är oddsen hela dina motståndares stack ger dig. så även om du får 2-1 på din syn nu, men din motståndares stack ger dig 20-1 så kan det vara värt och ta ett skott på att träffa även om oddsen just nu inte är bra nog. eftersom du kan ta allt när du träffar. Ett tydligt exempel är små/med pp i NL. En tight spelare raisar 4xbb utg. du är 90% säker på att det här är ett högt pp, troligtvis qq+. Du har ju inte odds att syna egentligen, chansen och träffa ligger la på 1-8 medan du har odds på 1.35-1 på synen. Men om du och motståndaren har nog stora stackar för att oddsen mot motståndarens stack är bra nog tar du ändå synen för att varje gång du träffar tar du hans stack. (ok det här får ju modifieras med saker som hur ofta du faktiskt lyckas ta hela, ibland blir det set mot set etc.) men ungefär odds på 10-1 i hans stack så har du en break even syn?. är ingen mattesnille så ta mina siffror med en nypa salt...men dom är på ett ungefär korrekta Citera
Hjort Postad 9 Februari , 2007 Rapport Postad 9 Februari , 2007 Det är ingen relevant skillnad egentligen. Implicita odds beskriver när man träffar en hand som är mycket starkare än motståndarnas, effektiva en hand där man inte vet var man står, och omvänt implicita en hand där motståndarna inte gärna kan betala av med sämre. Samma rundor, men olika fokus. Citera
Recommended Posts