Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej

Jag vet att det är ett ältat ämne ..men hur spelar man AK ?

Spelar själv limit på låg nivå (så jag undrar hur man bör göra där)

Provat olika varianter men tycker fortfarande alla är lika dårliga (= jag förlorar pengar på dem)

Hur spelar ni AK?

För mig känns det desperat - Jag tror det skulle vara + edge för mig att kasta handen (i alla fall känns det som det)

MVH

Mikke

Postad

jag brukar limpa med AK i tidig position ibland (spelar shorthanded) mot fiskiga motstandare. man kommer undan billigt om man inte traffar samt att nar man val traffar sa kan man fa bra betalt av dom som limpat in efter med samre ess och kungar.

kanske kan va vart att testa

Postad
jag brukar limpa med AK i tidig position ibland (spelar shorthanded) mot fiskiga motstandare. man kommer undan billigt om man inte traffar samt att nar man val traffar sa kan man fa bra betalt av dom som limpat in efter med samre ess och kungar.

Nejnejnejnejnej...

Höj alltid.

Postad

Höj pre (4BB + 1BB per limpare är en ganska bra generell regel), panga flopp vid träff, panga flopp vid miss om du tror du han foldar.

Om Fi väljar att syna alt. att höja, omvärdera läget.

Finns inga rätt sätt att spela handen, allt beror på läget ...

Mvh, KF!

Postad

Som Mokie skrev, "gift" dig inte med AK. Men gör det heller inte uppenbart för alla runt bordet att du har just AK.

Jag synade tex ner en motspelare i helgen som jag vet höjer till 8-9BB med just AK - han höjer mindre med AA och KK. Jag hade lågt pocketpar men gick med i handen pga djupa stackar och just därför att jag insåg att det var ytterst sannolikt AK jag var upp mot. När då floppen kommer blank med låga kort så vet jag att leder stort.

Spelar man AK på sånt sätt så har man en stor läcka.

Så låt motspelarna gissa om du har QQ, KK, AA, AK (eller AQ). Bygg pott preflop och följ upp på floppen.

Har man position så brukar man dessutom få frikort till turn om floppen kommer blank.

På turn kan det sedan vara läge att fundera på hur man vill agera. Har man fortfarnade flera motspelare mot sig när man tex spelar FR och turn är fortfarande är blank så är sannolikheten väldigt stor att man är slagen och på låga nivåer mot shortstackar så brukar det ofta vara dödfött att bluffa bort alla från potten.

Cluelessrookie

Postad
Hej

Jag vet att det är ett ältat ämne ..men hur spelar man AK ?

Spelar själv limit på låg nivå (så jag undrar hur man bör göra där)

Provat olika varianter men tycker fortfarande alla är lika dårliga (= jag förlorar pengar på dem)

Hur spelar ni AK?

För mig känns det desperat - Jag tror det skulle vara + edge för mig att kasta handen (i alla fall känns det som det)

MVH

Mikke

Känns som att std spel i limit är res preflop, skjut flop turn och syna river i potter HU eller nåt i den stilen, multiway bör du vara mer benägen att fimpa nånstans runt turn.... (Värt att nämna är att jag inte spelat FL på två år, men men...)

Postad
Nejnejnejnejnej...

Höj alltid.

nejnejnejnejnej...

vaga spela hander "fel" enligt boken. For det forsta kan man fa annu mer betalt om man far basta handen, samt forlora mindre om man inte fa det. Sedan kan det ju aven vara bra att vara lite svarlast.

Postad
nejnejnejnejnej...

vaga spela hander "fel" enligt boken. For det forsta kan man fa annu mer betalt om man far basta handen, samt forlora mindre om man inte fa det. Sedan kan det ju aven vara bra att vara lite svarlast.

Inte så bra att säga att man inte ska spela handbokspoker i ett nybörjarforum. Innan man behärskar handbokspokern ska man inte försöka sig på en massa variationer. Överskattat att vara svårläst på de lägsta nivåerna.

Postad
Inte så bra att säga att man inte ska spela handbokspoker i ett nybörjarforum. Innan man behärskar handbokspokern ska man inte försöka sig på en massa variationer. Överskattat att vara svårläst på de lägsta nivåerna.

Antog att han testat att hoja pre med AK och tycker da att han kan testa att bara limpa. Dock va det mest for att lura in samre kungar och ess i potten nar A eller K kommer, for hur ofta slapper en spelare A2 me traff po microniva.

Att det kan vara bra att spela lite annorlunda for att vara svarlast va mest menat som svar till Myssion.

Postad

1. Lyssna inte på fiddski.

2. Spela AK hårt (läs: beta/höj, beta/höj) men får du motstånd så häng inte upp dig på att det är en premiumhand preflop, utan gör som kfluffie sa och omvärdera utifrån Fis linje och korten på brädan.

Postad
Antog att han testat att hoja pre med AK och tycker da att han kan testa att bara limpa. Dock va det mest for att lura in samre kungar och ess i potten nar A eller K kommer, for hur ofta slapper en spelare A2 me traff po microniva.

Att det kan vara bra att spela lite annorlunda for att vara svarlast va mest menat som svar till Myssion.

Makes no sense. Folk som inte släpper TP (t.ex. A2) i en limpad pott släpper inte den i en höjd pott heller, varken pre eller post, dessutom: Ju större potten är, desto mindre benägna är folk (ofta korrekt) att släppa TP på senare gator. De gånger fi viker t.ex. K6 mot din höjning pre, och hade limpat om du hade limpat, vägs på långa vägar upp mot de större potter du vinner postflop.

+ lite annat som jag inte orkar skriva.

Att inte vara svårläst innebär t.ex. att alltid höja först in, inte att börja limpa med AK.

Postad
Hmm :P

I övrigt, medhåll. Lyssna på Myssion och Kfluffie

Ps. Kfluffie, trevlig ny avatar! :D Keep fluffing!

Är du en sån där typ som kör 3BB + 1BB per limpare för att du inte gillar att spela stora potter med enbart TPTK, A-högt alt. Hålpipa? :)

Mvh, KF!

Postad
Är du en sån där typ som kör 3BB + 1BB per limpare för att du inte gillar att spela stora potter med enbart TPTK, A-högt alt. Hålpipa? :)

Mvh, KF!

Kom inte med NL snack nu och förvirra nybörjaren. Denna fråga gäller FIXED LIMIT-spel.

Höj preflopp- 3-betta om du kan.

Höj på floppen om du träffar - annars kasta handen mot höjningar och många motspelare (fler än 3).

AK är en draghand - träffar du inte så dumpa den så du inte förlorar för mycket på den.

Postad

Mvh, KF!

Nej, du missade att det var en FL-fråga :P

Ang 3BB + 1BB per limpare så är det ungefär vad jag brukar köra. Det känns bra att ungefär potta, plus att det straffar fiskarna som limpar för mkt. Men detta är OT.

Postad

Så även jag....

men jag kan skylla på att Koala-Fluffie trampade i samma fälla också.

Cluelessrookie

Nej, du missade att det var en FL-fråga :P

Ang 3BB + 1BB per limpare så är det ungefär vad jag brukar köra. Det känns bra att ungefär potta, plus att det straffar fiskarna som limpar för mkt. Men detta är OT.

Postad

Generellt:

Preflop cappar jag alltid AK om jag kan (speciellt i position), på flop bettar jag så gott som alltid. Blir jag donkad brukar jag ofta raisa för frikort (som kan bli en donktrebet som självklart suger, fler donkar på Full Tilt än på WPX för på WPX vet alla att en donk alltid blir semibluffad/frikortsraisad/värderaisad...). Oträffad på turn finns få generella regler utan du får helt enkelt försöka analysera varje situation.

Postad

Om du spelar tvärtom så kommer det nog bli bra.

Jag minihöjer alltid, oavsett antal limpare.

Standard. Bygger pott och annat snaskigt.:-)