Gå till innehåll

Hur uppfattar man en fälla?


XBlackieX

Recommended Posts

hejsan

 

jag vet att det finns hundratusentals eller miljontals artiklar om poker, böcker etc etc om hur man skall tänka och spela och hur man ska få motståndaren att tro att man har nånting som man inte har. och ja allt ni vet

 

men hur vet man om någon gillrar en fälla. det måste ju liksom finnas små tecken när någon ligger i bakhåll? t e x om man har A K och floppen kommer A 4 9 för exempel. då tror man ju att man floppat enormt bra, inget färg eller stegdrag därute, men om den man möter sitter med pocket nio på handen... så kommer det ju at bli dyrt.. har läst en hel del poker böcker nu senast Dan harringtons ena bok, ska köpa de andra han skrivit sedan de är super bra

 

men hur kan man veta när man är totalt fängslad? vart kan man läsa om tips om det att känna igen en fälla.. vill bara veta

 

lycka till allesammans vid borden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Generellt: Han höjer eller att han synar ditt stora bet.

 

Gör han det så måste han 1) Ha bättre kort än dig 2) Bluffa.

 

Sedan är det upp till dig att avgöra. Där kommer "erfarenhet" in. Du måste kunna läsa din motståndare. Enkelt uttryckt: Om en kille som synar det mesta synar ditt pottbet på den floppen, då är det väldigt stor chans att han synar med en sämre hand. Om en duktig kille (din bedömning) synar din pottbett, då är det stor risk att han har bättre kort än dig och gillrar en fälla. En duktig spelare skulle nämligen inte syna en sämre hand i det läget. Däremot är naturligtsvis chansen större att en duktig kille försöker bluffa dig.... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Generellt: Han höjer eller att han synar ditt stora bet.

 

Gör han det så måste han 1) Ha bättre kort än dig 2) Bluffa.

 

Sedan är det upp till dig att avgöra. Där kommer "erfarenhet" in. Du måste kunna läsa din motståndare. Enkelt uttryckt: Om en kille som synar det mesta synar ditt pottbet på den floppen, då är det väldigt stor chans att han synar med en sämre hand. Om en duktig kille (din bedömning) synar din pottbett, då är det stor risk att han har bättre kort än dig och gillrar en fälla. En duktig spelare skulle nämligen inte syna en sämre hand i det läget. Däremot är naturligtsvis chansen större att en duktig kille försöker bluffa dig.... ;)

Vad är det här för svammel? Skulle en duktig spelare kasta allt sämre än TPTK på en sådan flop för ett pottbet? Nja...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att ha position på motståndaren hjälper enormt mycket i denna situationen, det gäller bara att testa motståndaren med aggressivitet, om han checkar, betta för att få mer information. om han bettar, gör en raise. då är det mycket lättare att avgöra om han har dig slagen(för han fattar förhoppningsvis att du sitter med toppar med bra kicker)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

var själv med om en "fälla" som jag lyckligtvis upptäckte i betways 40k turnering igår. Blinds typ 2500-5000 killen raisar pre flop får syn av mig på stora blinden och en till. Floppen kommer AAK och han checkar, hmm udda. Turn är typ lågt kort, fortfarande check. River kommer en J som ger mig stege, jag checkar killen bredvid mig bettar halva potten och han som raisade preflop synar bara? Jag sitter med en stega vad göra? Foldade för jag tyckte det verkade så skumt att han som bettade innan floppen plötsligt skulle vara beredd att betta när han checkat hela vägen till river, kändes som att han slow spelade ett A. Mycket riktigt han hade AJ = kåk. Sparade mig pengar fast åkte ut som 17:e med KK mot en snubbes AQ han träffade triss i damer på floppen och så var sagan slut :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erfarenhet.

 

Det är en stor del som psykologen säger, du kommer att möta massor av fällor i din karriär, det är ju det poker handlar om, och i 99 % av fallen så kommer du att få betala för läxan. Ju mer du spelar ju fler "dåligt lagda" fällor kommer du undvika.

 

En viktig del är att uppfatta förändringar i mönstret hos din motspelare, en första känsla av att någonting är lite freaky stämmer förvånansvärt ofta. Har gjort mitt livs grymmaste läsning* där jag synade ett omslag med QQ för att se floppen komma A-Q-4, min motspelare checkar och jag betar ut och han tar kall syn, turn är en 4 till och han checkar. Just här får jag världens skummaste känsla, kalla det sjätte sinne, någon högra makt you name it. Jag har aldrig sett honom spela på det sättet och då har vi spelat hundratals timmar poker ihop. Hursomhelst jag checkar bakom och river är ett A till och nu satsar lite mer än halv pott. Jag frågar honom om han har dem röda essen på hand, visar mina damer som jag foldar och visst så visar han de två röda essen.

 

Edit: ändrade läggning, till läsning då jag skrev/tänkte/åsyftade fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en stor del som psykologen säger, du kommer att möta massor av fällor i din karriär, det är ju det poker handlar om, och i 99 % av fallen så kommer du att få betala för läxan. Ju mer du spelar ju fler "dåligt lagda" fällor kommer du undvika.

 

En viktig del är att uppfatta förändringar i mönstret hos din motspelare, en första känsla av att någonting är lite freaky stämmer förvånansvärt ofta. Har gjort mitt livs grymmaste läggning där jag synade ett omslag med QQ för att se floppen komma A-Q-4, min motspelare checkar och jag betar ut och han tar kall syn, turn är en 4 till och han checkar. Just här får jag världens skummaste känsla, kalla det sjätte sinne, någon högra makt you name it. Jag har aldrig sett honom spela på det sättet och då har vi spelat hundratals timmar poker ihop. Hursomhelst jag checkar bakom och river är ett A till och nu satsar lite mer än halv pott. Jag frågar honom om han har dem röda essen på hand, visar mina damer som jag foldar och visst så visar han de två röda essen.

 

 

Du har inte gjort massa idiotiska lägg som visat sig vara fel och den här gången hade du rätt då? Känns som folk generellt har lite selektivt minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har inte gjort massa idiotiska lägg som visat sig vara fel och den här gången hade du rätt då? Känns som folk generellt har lite selektivt minne.

 

Absolut har jag gjort det, dem jag spelar med tycker jag är selektivt paranoid och det är kanske är det som gör att jag inte är bättre än vad jag är, men nu handlade det om hur man upptäcker fällor och det var ett bra exempel på fenomenet om att en första hint ofta stämmer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har inte gjort massa idiotiska lägg som visat sig vara fel och den här gången hade du rätt då? Känns som folk generellt har lite selektivt minne.

I det här fallet var det kanske inte ett så jättespekulativt lägg eftersom det räckte med ett ess för att slå honom...

 

Sen kan man ju minnas känslan rätt hårt och det faktum att man satte honom på rätt hand, fast man hade mer att falla tillbaka på i beslutsögonblicket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I det här fallet var det kanske inte ett så jättespekulativt lägg eftersom det räckte med ett ess för att slå honom...

 

Sen kan man ju minnas känslan rätt hårt och det faktum att man satte honom på rätt hand, fast man hade mer att falla tillbaka på i beslutsögonblicket.

 

Precis, hoppas ingen missförstod det som att jag trodde att jag gjorde en grym läggning, utan att det var känslan i sammanhanget som var anmärkningsvärd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...