Gå till innehåll

NL SH - Vilka starhänder bör spelas? Och hur?

Recommended Posts

Postad

Har lirat fullring ganska länge nu och skulle vilja gå över till shorthanded (6-max). Har testat lira SH ett par gånger fast det har inte gått någe vidare då.

Anledningen till detta är nog de starthänder jag spelar och hur jag spelar dem preflop. Jag har i stort sett ingen aning vilka händer jag bör spela ur vilken position eller hur jag ska spela dem. Har sökt lite i forumet men inte hittat någon tråd som tar upp detta.

Jag vet att det inte finns något exakt svar för det här, utan vill mer ha som riktlinjer vilka händer och hur jag ska spela dem för att sedan utveckla mitt spel därifrån. När jag började spela fullring fick jag någon tabell att utgå ifrån och det tyckte jag var väldigt bra som hjälp i början.

Så.. Vilka händer bör man spela, och hur bör man spela dem?

Vilka borde jag re-raisa?

Vilka borde jag höja med? Alternativt limpa om det är limpers innan?

Sno blindsen med?

Och så vidare..

Postad

Justera inte så jättemkt. Om du sitter UTG, låtsas att du sitter vid fullringbord och att alla har lagt sig fram till dig, dvs räkna position från knappen. Sen är det bara att spela på. Praktisk skillnad är att det oftare blir HU-potter av naturliga skäl, men spela dem precis som du hade gjort om det varit fullring.

Postad
ehh, man har väl oftare bäst kort på SH bord än full-ring?

eller menar du att spelar man lika tight som man gör på full ring så klarar man sig bra?

man måste ju spela lösare SH än full ring!

Förstår du inte vad Myssion skrev?

Postad

En hand som K5s skulle jag hellre spela vid fullt bord eftersom jag lätt kan slänga den om inte flushen kommer, eller två par eller något annat roligt. QT skulle jag väldigt sällan vilja spela eftersom det nästan alltid finns någon tomte som dominerar den handen. I shorthanded skulle jag tvärtom hellre spela QT eftersom en träff på något kort där förmodligen vinner, (fast man får ju vara försiktig!). K5s spelar jag då väldigt sällan eftersom jag inte så lätt kan vinna tillräckligt för att motera väntan på träff. Skulle tro att höga kort är mer värda i shorthanded, medan the nuts är mer värt vid fullt bord.

Låter det vettigt???

Postad
En hand som K5s skulle jag hellre spela vid fullt bord eftersom jag lätt kan slänga den om inte flushen kommer, eller två par eller något annat roligt. QT skulle jag väldigt sällan vilja spela eftersom det nästan alltid finns någon tomte som dominerar den handen. I shorthanded skulle jag tvärtom hellre spela QT eftersom en träff på något kort där förmodligen vinner, (fast man får ju vara försiktig!). K5s spelar jag då väldigt sällan eftersom jag inte så lätt kan vinna tillräckligt för att motera väntan på träff. Skulle tro att höga kort är mer värda i shorthanded, medan the nuts är mer värt vid fullt bord.

Låter det vettigt???

I SH jfr med FR sjunker värdet på SC och värdet på PP ökar.

Kravet på skicklighet ökar också då man måste spela fler marginella händer och situationer.

Min upplevelse vid FR är att man är inblandad i färre, men större potter, och därför ska ha händer som är byggda för sådana, t ex SC.

Vid SH så satsar man på att ta fler mindre potter, och där duger Ax och Kx väldigt bra. Många gånger kan A-hög vara tillräckligt bra vid showdown.

Spelet är aggressivare i SH, svängningarna större, och positionsspel viktigare.

Vad gäller frågan i rubriken så ska du följa Myssions guide. Tänk på att tidig position i SH motsvarar mellanposition i FR och kör därefter. Tänk också på att spelet är aggressivare och 3 och 4 bet förekommer i större utsträckning än vid FR.

Postad
Skulle tro att höga kort är mer värda i shorthanded, medan the nuts är mer värt vid fullt bord.

Jag tycker att nötterna är värda en hel del även vid sh. :-D skulle gärna haft de mer ofta än vad jag har höga kort.

Postad

Ha myssions grundstrategi i bakhuvudet till att börja med. Utveckla sedan ditt spel genom att lära dig utnyttja din position och dina motståndares spelstil. I sen position (särskilt på knappen) blir dina kort sekundära och hur dina motståndare på SB och BB spelar blir viktigare. Är de riktigt passiva och lättlästa blir alla kort spelbara genom att open-raisa. Ofta får du en kommentar i chatten att du är en fisk och whatever, men de fortsätter likväl att syn-folda. Är motståndarna bråkiga och svårlästa byter du bord. På SH bord har du mycket större möjligheter att spela motståndarna snarare än korten.

Postad

Spela inte pps bara för setvärde eftersom du betydligt mer sällan möter premiumhänder du kan stacka. Limpa aldrig om du är först in i en pot, tighta mer i UTG och UTG+1 istället och raisa allt spelbart i CO och på btn.

I UTG är nog en bra range AJ+, KQ, 22+ med några SCs inblandade då och då.

I MP kan man lägga på lite händer som AT, QJs och kanske Axs.

i CO kan man spela lite av varje, SCs, Axs, broadways.

på btn om det är foldat till dig kan man spela även Axo, Kxs, Qxs, unsuited connectors etc.

Detta är väl typ en 20/18 TAG range, om man (bevisligen, inte i ens eget huvud) är väldigt duktig på att spela ut folk efter floppen kan man lägga till fler händer. Tror de flesta överanpassar när de går över till shorthanded och spelar som en bad-LAG.