Gå till innehåll

Två författare om tidig position, vem har rätt?


Rockpile

Recommended Posts

Hämtat från två poker auktoriteter:

 

1. "Another good example, yet less subtle is when you are in early position. QJs is a borderline hand when played from early position. However, whenever a player limps in before me I will be more likely to play the hand. I am getting better implied odds for my draws."

 

2. Om någon spelare limpat med i tidig position, så innebär det att större krav ställs på min hand eftersom jag kan anta att de inte limpat med "nothing", alltså bör jag undvika marginal hands i dessa sammanhang.

 

1. Matthew Hilger

2. Tom McEvoy

 

Va fan! Båda argumenten låter ju rimliga - eller?

 

* Förtydligar rubriken - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nummer 1 antyder att eftersom någon redan callat så kan man få bra odds att spela en draghand vilket stämmer. Om någon callat innan så är chansen stor att det blir en multiwaypott och då är en hand som QJs ganska fin att se en flopp med. Texten säger att man sitter i tidig position men att någon som suttit innan dig callar.

 

Den tål dock inga större raisar bakom sig vilket gör att en fold också kan vara ett bra beslut framförallt om det sitter aggressiva folk bakom och är NL.

 

Nummer 2 säger inte att du sitter i tidig position utan förklarar mer att när någon limpat in från tidig position är chansen större att du stöter på en bra hand än om någon limpat in i en senare position - vilket kräver en starkare starthand.

 

 

Båda argumenten känns rimliga.-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Antagligen en dum fråga men har du kollat så det är samma spel, samma generella struktur och samma bordsstämning i båda exemplen?

 

2. Båda resonemangen stämmer, Matthew säger "I will be more likely to play if someone has limped before me" inte "You should always play JTs from early position if someone limps before you", Tom säger ungefär "Chansen är större att en tidig limpare har en bra hand än att han har en dålig hand"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag mer eller mindre vet att Hilger pratar om cashgame.. eftersom jag har boken. och är skribent på hans forum.. (skribent är lite att ta i, jag postar då och då :roll: )

 

Evoy är mer känd för NL turneringar och går att beskåda varje vecka heads upp om 1000 dollar mot nån utmanare på pokerstars.. ganska intressant

 

kuriousa.. Hilger kom 33a WSOP 2004

 

om ni inte har den boken så rekommenderar jag den starkt.

 

Raptor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

JAg tycker man ska följa de där reglerna 40 % , kanske bara UTG. Spelar man exakt som tabellen säger så kommer man som bäst 40-de plats(enligt mig). Man bör anpassa sitt spel. JAg började spela suted connections ,even bara suted 8 10 ,(låga par skiter jag i nu )från mittpositionen. Och even värre kort från sent position. Och jag kommer till finalbordet oftare nu. Vet inte vad ni andra tycker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...