parre Postad 27 Maj , 2004 Rapport Share Postad 27 Maj , 2004 Kan man slowplaya i Omaha? Visst, om man har AAxx och floppen kommer AAx så är det ju bra, likväl om floppen kommer AKQ i samma färg och man själv har TJ i den färgen, men i övrigt då? Låt oss säga att jag floppar nötfärgen. Någon bettar pott (som oftast är rätt liten om inga preflophöjningar kommit). Slår jag om får jag oftast potten. Synar jag bara kan jag mycket väl bli utdragen och sedan sitta i klistret mot en all-in på turn/river. Hur ska man göra för att maximera sin vinst? Betta och hoppas att motståndaren tror att han har bästa handen? De flesta som har ett hum om hur man ska spela lägger sig eller synar (ifall de har drag till en bättre hand) i hopp om att kunna köpa potten vid ett scarecard eller i hopp om att få in sitt drag. Här följer några situationer som jag vill ha era åsikter om: Förutsättningarna för alla situationer är PL Omaha, 0.25-0.50 blinds, löst spel, ganska få preflop-höjningar. Vi utgår från att alla har ca 50 dollar för enkelhetens skull. 1) Du har 4-4-5-6. Floppen kommer 4-K-A, två i samma färg, du harinte färgdrag. Det checkas till dig i sen position. Du bettar pott. Alla foldar, utom en som synar. Nästa kort en ruter. Han bettar pott. Uppenbar fold, eller? 2) Du har 4-4-5-6. Floppen kommer 4-K-A, två i samma färg, du har inte färgdrag. Du bettar pott och får omslag. Vad gör du nu om det A) är en tomte B) är en bra spelare. I fall A så lutar det ju åt en fold, då tomtar mer sällan vågar sig på större bluffar (den enda handen jag skulle sätta en tomte på, om han inte var en riktigt megatomte, som han skulle satsa hårt med är AK, men det lutar mer åt AA/KK tycker jag). Hur gör man då i fall B? Du vet att det är en bra, hyfsat tight, aggressiv spelare. Stackarna är ungefär likadana och hans bet är på 20 dollar. Ska man utgå ifrån att han har AA/KK på hand (inga preflop raises) och lägga sig? Ska man själv slå om och gå all-in (dvs om man tror att han bluffar/sitter på en draghand och försöker köpa potten)? Hur gör man i samma situation fast med KK på handen? I fall B så vet man ju att motståndaren är kapabel att bluffa, men även att om han anar svaghet postflop så kommer han utnyttja det senare i spelet. 3) Du har 7-8-9-10. Floppen kommer 8-8-7, två ruter. Du har inga/ett ruter på hand. En spelare i tidig position bettar pott. Du tror att om du slår om så lägger han sig, men han brukar ha en hand eller i alla fall drag när han bettar. Kan man i detta läge bara syna? Om det lyckas så kan man kanske få in mer pengar, om det misslyckas så förlorar manenstor del av sin stack. Alla kort över 8 (utom 9 och 10) blir ju scarecards då, eftersom han mycket väl kan sitta på 8x på hand. Han kan dock även sitta på 7-7 på handen. Ändras förutsättningarna omfloppen är rainbow (då kan man ju utesluta färgdrag)? 4) Du har 8-J-Q-K. Floppen kommer 8-8-7, två ruter. Du har inga/ett ruter på hand. En spelare i tidig position bettar pott. Du tror att om du slår om så lägger han sig om han inte har 8-7 (mot vilket man har 9 outs) eller 7-7, men han brukar ha en hand eller i alla fall drag när han bettar. Kan man i detta läge bara syna? Om det lyckas så kan man kanske få in mer pengar, om det misslyckas så förlorar manenstor del av sin stack, särskilt om man får in högre kåk och han har 7-7 eller 8-7. Dock hamnar man allin på floppen med ca 30% chans att få sin hand om han har 77/87. Kommer det ännu en ruter på river ifall man synar så är det ju ett scarecard också om man inte förbättrar sig. Sedan samma situation omvänt (samma kort), fast du bettar ut. Vad ska man göra vid: A) Omslag av en tight/aggressiv spelare B) Omslag av en lös tomte C) Omslag av någon man inte vet någonting om Vi säger att två spelare synar din raise. Nästa kort kommer ruter 2. Ska man checka eller betta? Check-raise är inte aktuellt då en pottbett skulle betyda att man i praktiken är allin. Checkar man och någon bettar pott så måste man ju nästan folda? Bettar man pott själv så lär ju färgen syna/slå om och man har 20% chans att vinna. Om man själv har K-x i ruter så kan ju situationen ändras om det är en dålig spelare, även om man inte har nutflush så är det ofta de bettar Q-high eller så. Samma situation som ovan: 2 spelare synar raise. Vad gör man om nästa kort är A) ruter kung (färg på bordet, själv har man 8s full of Ks), B) spader kung (ingen färg, man har 8s full of Ks). Det är relativt osannolikt att någon annan sitter på KK, men risken finns. Hur agerar man nu om mot bra spelare och mot tomtar? Mot tomtar så bettar jag och hoppas att han inte träffat sin 2-outare. Men mot en bra spelare? Eller ska man inte spela den handen alls efter floppen? På de borden jag spelar på så räcker ofta en oförbättrad triss, eller en låg kåk, men det finns ju dyra undantag... Jag kanske tänker helt fel i allt jag skrivit? Isf uppskattar jag tillrättavisningar om vart mina tankefel ligger. Tack för eventuella svaer! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
gdaily Postad 27 Maj , 2004 Rapport Share Postad 27 Maj , 2004 Kommer att svara efter helgen, de närmaste dagarna har jag inte tid /OLa Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hjort Postad 27 Maj , 2004 Rapport Share Postad 27 Maj , 2004 Måste bara säga att jag tycker att det var intressanta frågor, jag har bara inte hunnit tänka igenom så mycket. Om man tänker spela omaha så är det definitivt frågor som är värda att tänka igenom innan man sätter sig vid bordet. Jag behöver i vart fall göra det, min omaha-fu är långt ifrån vad den borde vara. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
drc Postad 2 Juni , 2004 Rapport Share Postad 2 Juni , 2004 Bra frågor. Hur förändras situationerna shorthanded vs fullt bord ? Uppenbarligen kan man/måste man räkna med att någon har nuts eller väldigt när nuts när man spelar ten-handed medan bluff-frekevensen och händerna blir lite annorulnda om man sitter 5-6 stycken vid bordet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
gdaily Postad 2 Juni , 2004 Rapport Share Postad 2 Juni , 2004 Kan man slowplaya i Omaha? Visst, om man har AAxx och floppen kommer AAx så är det ju bra, likväl om floppen kommer AKQ i samma färg och man själv har TJ i den färgen, men i övrigt då? Låt oss säga att jag floppar nötfärgen. Någon bettar pott (som oftast är rätt liten om inga preflophöjningar kommit). Slår jag om får jag oftast potten. Synar jag bara kan jag mycket väl bli utdragen och sedan sitta i klistret mot en all-in på turn/river. I Omaha är man nästan alltid nöjd att vinna potten just nu. fyrtal och starkare händer är givetvis undantaget. I exemplet med nötfärgen ovan så skall du vara nöjd att vinna potten, då du inte gett någon med trissen chansen att köpa ut dig, samt mentalt anteckna för dig själv att det gick mot dessa personer så du kan spela på exakt samma sätt den gång du bara har esset singel i färgen - ett klassiskt bluffläge i Omaha. Hur ska man göra för att maximera sin vinst? Betta och hoppas att motståndaren tror att han har bästa handen? De flesta som har ett hum om hur man ska spela lägger sig eller synar (ifall de har drag till en bättre hand) i hopp om att kunna köpa potten vid ett scarecard eller i hopp om att få in sitt drag. Att agera rättfram och inte vara tricky är enklaste sättet att vinna pengar i poker - under förutsättning att du inte möter världsstjärnor. If you got it - bet it! Så länge som du inte bara bettar nötterna, utan även dina bästa draghänder också, och en och annan bluff, så kommer du få betalt på nötterna också. Fast det är klart, är du känd för att aldrig frivillit stoppa in pengar i potten om du inte har absolut bästa handen, så kan du inte vinna pengar på att betta. Förutsättningarna för alla situationer är PL Omaha, 0.25-0.50 blinds, löst spel, ganska få preflop-höjningar. Vi utgår från att alla har ca 50 dollar för enkelhetens skull. 1) Du har 4-4-5-6. Floppen kommer 4-K-A, två i samma färg, du harinte färgdrag. Det checkas till dig i sen position. Du bettar pott. Alla foldar, utom en som synar. Nästa kort en ruter. Han bettar pott. Uppenbar fold, eller? Ja. Du har troligtvis inte ens till bet på floppen om du inte känner motståndarna väl. 2) Du har 4-4-5-6. Floppen kommer 4-K-A, två i samma färg, du har inte färgdrag. Du bettar pott och får omslag. Vad gör du nu om det A) är en tomte B) är en bra spelare. Blixtpass i båda fallen. Set mot set är mycket vanliga i Omaha, och lägsta settet är mycket svårt att spela. Intressantare hade varit om du haft KK med samma flopp, då får man nog höja en gång till för att se var man är i potten. 3) Du har 7-8-9-10. Floppen kommer 8-8-7, två ruter. Du har inga/ett ruter på hand. En spelare i tidig position bettar pott. Du tror att om du slår om så lägger han sig, men han brukar ha en hand eller i alla fall drag när han bettar. Kan man i detta läge bara syna? Om det lyckas så kan man kanske få in mer pengar, om det misslyckas så förlorar manenstor del av sin stack. Alla kort över 8 (utom 9 och 10) blir ju scarecards då, eftersom han mycket väl kan sitta på 8x på hand. Han kan dock även sitta på 7-7 på handen. Upp till person - och motståndare. Går inte att svara generellt på, men jag brukar slå om - och brukar få syn (och brukar bli utköpt) Ändras förutsättningarna omfloppen är rainbow (då kan man ju utesluta färgdrag)? Kompetenta motståndare har inte färgdrag, de har en åtta. Tomtar kan mycket väl ha färgdrag - så mot tomtar så kan du slowplaya i första fallet- Å andra sidan så kanske tomtar synar ett omslag på sitt färgdrag. Så i princip - nej förutsättningarna är nästan desamma. 4) Du har 8-J-Q-K. Floppen kommer 8-8-7, två ruter. Du har inga/ett ruter på hand. En spelare i tidig position bettar pott. Du tror att om du slår om så lägger han sig om han inte har 8-7 (mot vilket man har 9 outs) eller 7-7, men han brukar ha en hand eller i alla fall drag när han bettar. Kan man i detta läge bara syna? Om det lyckas så kan man kanske få in mer pengar, om det misslyckas så förlorar manenstor del av sin stack, särskilt om man får in högre kåk och han har 7-7 eller 8-7. Dock hamnar man allin på floppen med ca 30% chans att få sin hand om han har 77/87. Kommer det ännu en ruter på river ifall man synar så är det ju ett scarecard också om man inte förbättrar sig. Om du tror att chansen är 25% att han lägger sig mot ett omslag - så slå om! Om du bara synar så skall du inte syna mer om du inte förbättrar dig på fjärde gatan. Ruter eller ej, det är ointressant. Du agerar om du får kåk - din triss räcker inte tillräckligt ofta. Sedan samma situation omvänt (samma kort), fast du bettar ut. Vad ska man göra vid: A) Omslag av en tight/aggressiv spelare B) Omslag av en lös tomte C) Omslag av någon man inte vet någonting om A) Pass. B) All-in C) All-in (om man tror på chans för läggning. Vi säger att två spelare synar din raise. Nästa kort kommer ruter 2. Ska man checka eller betta? Check-raise är inte aktuellt då en pottbett skulle betyda att man i praktiken är allin. A) Beta B) Check-call C) Beta Bettar man pott själv så lär ju färgen syna/slå om och man har 20% chans att vinna Bara tomten har färgen - och bara tomten förlorar sin stack när du får in din 20-procentare. Vad gör man om nästa kort är A) ruter kung (färg på bordet, själv har man 8s full of Ks), B) spader kung (ingen färg, man har 8s full of Ks). Det är relativt osannolikt att någon annan sitter på KK, men risken finns. Hur agerar man nu om mot bra spelare och mot tomtar? Mot tomtar så bettar jag och hoppas att han inte träffat sin 2-outare. Men mot en bra spelare? Eller ska man inte spela den handen alls efter floppen? På de borden jag spelar på så räcker ofta en oförbättrad triss, eller en låg kåk, men det finns ju dyra undantag... Jag betar i alla lägen. På de bord jag spelar så räcker inte en oförbättrad triss. /Ola Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
parre Postad 3 Juni , 2004 Författare Rapport Share Postad 3 Juni , 2004 Tack så mycket för att du tog dig tid att besvara mina frågor på ett sådant utförligt och bra sätt! Kommer komma väl till pass när jag kommer hem från semestern o börjar lira igen! Förresten så låter du inte som en kul spelare att möta. Om jag har tur någon gång och vinner en turnering med stor prispott eller så så lovar jag att spela lite 50-100 PLO eller vad ni nu lirar... Dock är inte risken så stor, men vinner jag något stort i framtiden så har du iaf en 5-10k i dead money att se fram emot Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Orangutango Postad 23 December , 2004 Rapport Share Postad 23 December , 2004 I Omaha är man nästan alltid nöjd att vinna potten just nu. fyrtal och starkare händer är givetvis undantaget. I exemplet med nötfärgen ovan så skall du vara nöjd att vinna potten, då du inte gett någon med trissen chansen att köpa ut dig, samt mentalt anteckna för dig själv att det gick mot dessa personer så du kan spela på exakt samma sätt den gång du bara har esset singel i färgen - ett klassiskt bluffläge i Omaha. Klassiskt ja, bra ja om du har en tight image, kan du ha det på ladbrokes och expekts 6max bord .... nja. Alltid ett väldigt svårt beslu om du ska bluffa med singelesset. Bra att bli avslöjad med en sådan bluff ibland också ... svårt klassiskt läge, ett av alla sköna beslut som gör omaha så skoj Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Clarre Postad 23 December , 2004 Rapport Share Postad 23 December , 2004 Att bluffa i PLO på .5/1 bord, som jag spelar, är ganska meningslöst eftersom många synar med nästan vad som helst om de har slängt in ett par dollar i potten. Jag misstänker dock att det kan funka bra på högre limitar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts