Steppwolf Postad 16 Januari , 2007 Rapport Postad 16 Januari , 2007 Har funderat en del på Ad-on i rebuyturneringar. Är det alltid rätt att göra? Påverkas det av hur många Rebuy man har gjort om man har gjort någon? För att konkretisera har jag två specifika fall jag undrar över. -Vanlig prisstruktur +200 startande spelare. Tar ni Ad-on här om ni ligger långt efter, har medelstack eller om ni är chipleader. - Satelitt där 10% får plats. 10-100 startande. Samma som ovan, vid liten, medel eller stor stack. Vanliga funderingar och även komplicerade väntevärdesberäkningar mottages tacksamt. Citera
vetgirig Postad 16 Januari , 2007 Rapport Postad 16 Januari , 2007 Jag tar alltid add-ons i satelliter förutom i följande fall: 1. Jag har så liten stack att även om jag tar en add-on så har jag mycket liten chans att komma ITM. 2. Jag har en extremt stor stack så jag behöver inte ta någon add-on utan kommer med stor säkerhet komma ITM i alla fall. Det är enkelt och räkna ut vad medelstacken bland spelaren blir då alla kommer ITM och har man mer än så behöver man inte ta en add-on - annars tar jag dem. I vanliga turneringar så är det samma sak där. Men där är det ofta så att om jag ser en chans att komma ITM så tar jag en add-on även om min stack kanske är lite liten - tex. om många andra inte tar en add-on så kan det vara värt att själv ta en för att man då går förbi en mängd spelare i stackstorlek och drastiskt ökar ens chanser att komma ITM. Citera
Steppwolf Postad 16 Januari , 2007 Författare Rapport Postad 16 Januari , 2007 Så riktigt liten eller riktigt stor stack, ingen ad-on. Annars ad-on. Ungefär så gör jag också men vet inte om det är rätt. Men det beror väl, som du säger, på hur många andra som gör det också. Citera
Hjort Postad 16 Januari , 2007 Rapport Postad 16 Januari , 2007 1. Jag har så liten stack att även om jag tar en add-on så har jag mycket liten chans att komma ITM. Hur tänker du där? Det är ju de sista chipsen som är mest värdefull. Jag tittar mest på om det är en klump marker som jag kan få värde på relativt spelare och prispool. Innebär att jag normalt köper på om jag inte har en massa marker. Citera
vetgirig Postad 16 Januari , 2007 Rapport Postad 16 Januari , 2007 Hur tänker du där? Det är ju de sista chipsen som är mest värdefull. Jag tittar mest på om det är en klump marker som jag kan få värde på relativt spelare och prispool. Innebär att jag normalt köper på om jag inte har en massa marker. Jag tänker i alternativkostnaden. Vad kan jag annars göra med pengarna som är mera produktivt än att slösa dem på att försöka vinna i en uppförsbacke ? Jo, att spela nästa satellit och satsa pengarna där och försöka bygga stack under rebuy-perioden. I en kvaltävling finns det mycket 'döda' marker att ta från dåliga spelare. Så att satsa add-on-pengarna på en annan satellit gör dem mera värdefulla än att försöka vinna den nuvarande satelliten. Många av spelarna med de 'döda' markerna i turneringar har redan åkt ut och de kvarvarande spelarna är antingen de som haft tur och/eller är duktiga spelare. Citera
Ph0ny Postad 31 Januari , 2007 Rapport Postad 31 Januari , 2007 Jag tar som regel en add-on när den utgör mer än säg, 10,20% av min eventuella stack. Detta är i vanliga turneringar då. Låter det rimligt? Citera
Goose_strike Postad 1 Februari , 2007 Rapport Postad 1 Februari , 2007 Annars har ju Gdaliy skrivit en artikel om just detta. http://www.pokerforum.nu/forum/showthread.php?t=176 Citera
sulla Postad 1 Februari , 2007 Rapport Postad 1 Februari , 2007 Håller med om att det inte bara är när man är megastack man inte ska göra addon, utan även tvärtom, för att göra det tydligt ska jag ta ett överdrivet exempel. Du går allin handen innan pausen som innehåller addon, kvar blir du med 10 marker då du täckte honom precis, addon ger dig 2000 marker, snittstacken är 8000, blindsen på 200/400. 200 kvar av 250 startande. Finns i mina ögon ingen mening alls att försöka ens, bättre att ge upp och satsa på nästa turre. I övrigt ska man normalt sett alltid göra rebuys o addon så mycket man kan tills man skaffat stack värd namnet. Tror det tagits upp innan, men autorebuy första handen ska göras och därefter leta lägen där du kan dubbla, slantsinglingar är välkommna. Citera
Recommended Posts