Gå till innehåll

Gekko - En resa genom 2007!


Gekko

Recommended Posts

Hej alla grinders, hobbyspelare och fiskar!

 

Ni som har hängt här ett tag kanske vet att jag hade en dagbok back in the days. Uppdateringen av den va väl i ärlighetens namn si sådär den sista tiden, men ett nytt år innebär nya tider och således torde en ny dagbok av mig finnas här.

 

Som en sumering av det gångna året så kan jag berätta att istortsett alla mål jag satte upp införlivades på ett eller annat sett, vilket känns väldigt bra. Vad dom va finns att läsa i den gamla dagboken, för länk se ovan.

 

Målsättningen för de nya året är inte helt spikad, då tanken är att jag ska göra klart en heldel studier, vilket jag hoppas kommer att kunna kombineras på ett någorlunda tillfredställande vis. Har en nära vän som skall hjälpa till att vara dragplåster, så de känns skönt att man inte är helt ensam.

Så jag återkommer mer i detalj när allt är klart och jag har en bättre bild över saker och ting.

 

Dagbokens innehåll kommer väl mestadels bestå av pokerrelaterat material, så som HH's, badbeats och brags. Någon teoripost samt en och annan annekdot kommer också att förekomma.

Spelet i fråga är som i de flesta andra fall, uteslutande NLTH CG's. Anledning till detta är främst för att jag inte är särskilt bra på några andra spela former och vad gällande tuneringar/SnG's så är de verkligen inte min melodi. Så är de de ni söker så får ni tyvärr vända er till någon av de andra dagbökerna, jag är en renodlad CG spelare.

 

Till en början så kommer jag att spela mestadels 5/10 - 10/20 beror lite på hur mycket bord de finns och värdet på dessa. Men tanken är väl iaf att jag ska börja spela lite 20/40 och 25/50 tämligen snart, men som sagt de blir en senare fråga och jag lovar att återkomma om detta.

 

Kanske borde tilläga att syftet med dagboken först och främst är att ha en plats att skriva av mig de dagar då de har gått bra/mediokert/åthelvete samt att kunna ha lite sköna disskusioner. Har inte bestämt ifall jag kommer redovisa några resultat eller inte, vi får se...

 

Ja, de va väl allt för den här gången och jag hoppas att denna dagbok kommer att komma till glädje för någonmer än mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 151
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

De är alltid kul att kunna starta en dagbok med en liten "mini-rush", hade en sådan idag. Tror de ligger någon förtrollning över ny startade dagböcker :roll:

 

Anyway, de här va lite små sick IMO och utspelade sig inom 30min på samma bord:

 

Hand1:

Texas Hold'em NL $10/$20 2007-01-14 16:47:44

Table Abaco Wild (6 max)

Seat 1: isabella84 ($1,786.00 in chips)

Seat 3: rosa8 ($3,477.80 in chips)

Seat 5: Hero ($2,039.00 in chips)

Seat 6: DaGodfather31 ($2,140.00 in chips)

Seat 8: smebulosa ($3,039.34 in chips) DEALER

Seat 10: fritzonthebeach ($3,032.00 in chips)

fritzonthebeach: Post SB $10.00

isabella84: Post BB $20.00

*** HOLE CARDS ***

Dealt to DaGodfather31 [H5 H7]

Dealt to Hero [D4 S4]

rosa8: Fold

Hero: Raise $70.00

DaGodfather31: Call $70.00

smebulosa: Fold

fritzonthebeach: Fold

isabella84: Fold

*** FLOP *** [C6 C4 D5]

Hero: Bet $140.00

DaGodfather31: Raise $440.00

Hero: Call $300.00

*** TURN *** [HJ]

Hero: Check

DaGodfather31: Bet $790.00

Hero: Allin $1,529.00

DaGodfather31: Call $739.00

*** RIVER *** [C9]

*** SUMMARY ***

Total pot $4,105.00 Rake $3.00

Hero: wins $4,105.00

 

 

Hand 2:

Texas Hold'em NL $10/$20 2007-01-14 17:05:11

Table Abaco Wild (6 max)

Seat 1: isabella84 ($1,656.00 in chips)

Seat 5: Hero ($4,056.00 in chips)

Seat 6: DaGodfather31 ($1,925.00 in chips)

Seat 8: smebulosa ($3,655.34 in chips)

Seat 10: fritzonthebeach ($2,528.50 in chips) DEALER

isabella84: Post SB $10.00

Hero: Post BB $20.00

*** HOLE CARDS ***

Dealt to fritzonthebeach [H10 D10]

Dealt to Hero [CK CQ]

DaGodfather31: Fold

smebulosa: Raise $55.00

fritzonthebeach: Call $55.00

isabella84: Fold

Hero: Raise $180.00

smebulosa: Fold

fritzonthebeach: Call $145.00

*** FLOP *** [H2 HK C5]

Hero: Bet $355.00

fritzonthebeach: Call $355.00

*** TURN *** [C8]

Hero: Check

fritzonthebeach: Check

*** RIVER *** [C10]

Hero: Allin $3,501.00

fritzonthebeach: Allin $1,973.50

*** SUMMARY ***

Total pot $6,697.50

Hero: wins $6,647.50

 

 

 

Hand 3:

Texas Hold'em NL $10/$20 2007-01-14 17:08:50

Table Abaco Wild (6 max)

Seat 1: isabella84 ($1,616.00 in chips)

Seat 3: rosa8 ($3,536.30 in chips)

Seat 5: Hero ($6,645.50 in chips) DEALER

Seat 6: DaGodfather31 ($1,895.00 in chips)

DaGodfather31: Post SB $10.00

isabella84: Post BB $20.00

*** HOLE CARDS ***

Dealt to DaGodfather31 [CJ DJ]

Dealt to Hero [DK SK]

rosa8: Fold

Hero: Raise $70.00

DaGodfather31: Raise $260.00

isabella84: Fold

Hero: Call $200.00

*** FLOP *** [D10 C7 SQ]

DaGodfather31: Bet $420.00

Hero: Call $420.00

*** TURN *** [H9]

DaGodfather31: Allin $1,205.00

Hero: Call $1,205.00

*** RIVER *** [C3]

*** SUMMARY ***

Total pot $3,808.00 Rake $2.00

Hero: wins $3,808.00

 

 

Hand 4:

Texas Hold'em NL $10/$20 2007-01-14 17:12:33

Table Abaco Wild (6 max)

Seat 1: isabella84 ($1,546.00 in chips)

Seat 3: rosa8 ($3,533.30 in chips)

Seat 5: Hero ($8,518.50 in chips)

Seat 6: DaGodfather31 ($2,090.00 in chips) DEALER

isabella84: Post SB $10.00

rosa8: Post BB $20.00

*** HOLE CARDS ***

Dealt to DaGodfather31 [DJ CJ]

Dealt to Hero [sK CK]

Hero: Raise $70.00

DaGodfather31: Raise $270.00

isabella84: Fold

rosa8: Fold

Hero: Raise $600.00

DaGodfather31: Allin $1,820.00

Hero: Call $1,420.00

*** FLOP *** [H8 CQ DA]

*** TURN *** [s9]

*** RIVER *** [s5]

*** SUMMARY ***

Total pot $4,208.00 Rake $2.00

Hero: wins $4,208.00

 

 

Ja de va väl antagligen årets brag, med största sannolikhet så kommer väl årets bad-beat-historia imorgon :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara för att få till lite diskussion:

 

Sista handen med KK vs JJ, din fyrbet preflop är rätt liten (om jag nu inte läser HH:n helt fel). Antar att den sajzad för att få en halvtiltad fi att tro att han har FE med en fem-bet all-in, eller? Är betsizen standard, eller är den helt beroende på stackdjup och fi? Vad hade du gjort om fi synat och floppen kommer som den gör?

 

Fin rush för övrigt, wp. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK.. tack alla som har önskat GL och dylikt. psatiw är dock exkluderad här ifrån ;)

 

Bara för att få till lite diskussion:

 

Sista handen med KK vs JJ, din fyrbet preflop är rätt liten (om jag nu inte läser HH:n helt fel). Antar att den sajzad för att få en halvtiltad fi att tro att han har FE med en fem-bet all-in, eller? Är betsizen standard, eller är den helt beroende på stackdjup och fi? Vad hade du gjort om fi synat och floppen kommer som den gör?

 

Fin rush för övrigt, wp. :)

 

Jo de stämmer ganska bra där Sansrom, eftersom jag redan hade tagit ganska mycket mot honom så ville jag få honom att spela dåligt helt enkelt. Som du säger, en tiltad push... Att jag synade med KK i position förra gången, gör också (tror jag) att han är villig att pusha lite lightare.

Den betsizen är hyffsat STD för mig. Tycker inte man behöver göra så stora 4-bettar, de är ett så starkt spel i sig att fi nästan måste ge mig creeds för en hand.

Men de är klart med lite djupare stackar, säg dubbla så hade jag nog gjort ett lite större omslag, upp till 900 kanske. Vill inte att han ska syna in sig för light då.

Om fi hade synat så hade jag garanterat checkat floppen. Det är svårt att svara för spel på senare gator, men de hade varit jobbigt att ta sig vidare om han hade bettat redan på floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, här är en hand där jag känner mig hyffsat lost, vet inte hur/om man ska spela vidare både pre-flop och postflop... Några tankar?

 

Cryptologic

No Limit Holdem Ring game

Blinds: $5/$10

6 players

Converter

 

Stack sizes:

UTG: $1169.11

Hero: $1052

CO: $1003.50

Button: $603.89

SB: $2494

BB: $1089.50

 

Pre-flop: (6 players) Hero is UTG+1 with 6 :heart: 7 :heart:

UTG folds, Hero raises to $35, CO raises to $130, Button folds, SB calls, BB calls, Hero calls.

 

Flop: 8 :diamond: 3 :club: 9 :diamond: ($520, 4 players)

SB bets $300, BB folds, Hero ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du foldvärde? Tror inte det, mycket med tanke på att floppen är så dragvänlig och du kan ha så många händer som ligger efter hans överpar, har han set är det ju ännu surare. Man kan ju alltid ställa för metagame och hoppas du drar ut i och för sig. Tror inte han betar ut med en hand mot två motspelare som han viker för 60bb extra om du trycker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, här är en hand där jag känner mig hyffsat lost, vet inte hur/om man ska spela vidare både pre-flop och postflop... Några tankar?

Men tilt, ofta man ser en trebetad fyrvägsflopp. Lite random ramblings:

 

Vad har du för history med CO? Trebetar han ofta? En kul variant är ju att köra mega-squeezen med en all-in där i så fall. Å andra sidan har du ju en hand som spelar bra i en flervägspott, så syn är ju självklart helt ok, men å tredje sidan blir stackarna lite för grunda p.g.a. trebeten för att det ska vara kul att följa upp halvbra drag som det här.

 

Postflop måste väl vara rätt enkel fold?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, här är en hand där jag känner mig hyffsat lost, vet inte hur/om man ska spela vidare både pre-flop och postflop... Några tankar?

 

Jag tar synen pre när jag får vara sist i bettingrundan och ni blir så många till floppen, men utan read på SB som jättetomtig så visar han ju rätt SJUK styrka att betta rakt in i 4 pers i en 4-bettad pott sådär. Jag foldar floppen. Jag tror du har typ 0 FE på SB och du ligger kallt till mot { set / :Td::Jd: / 89 } vilket jag tror utgör en stor del av hans HD här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tar synen pre när jag får vara sist i bettingrundan och ni blir så många till floppen, men utan read på SB som jättetomtig så visar han ju rätt SJUK styrka att betta rakt in i 4 pers i en 4-bettad pott sådär. Jag foldar floppen. Jag tror du har typ 0 FE på SB och du ligger kallt till mot { set / :Td::Jd: / 89 } vilket jag tror utgör en stor del av hans HD här.

Är jag fisk som vi betta alla min överpar på den floppen? (i SB's skor då)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, här är en hand där jag känner mig hyffsat lost, vet inte hur/om man ska spela vidare både pre-flop och postflop... Några tankar?
Hyfsat squeezeläge preflopp, men det finns nog lite bättre händer att göra det med eftersom den här redan har rätt bra värde på att syna. Typ AJo eller nåt som inte har råd att syna är nog bättre att jamma med.

 

Och ja Gyre, du är fisk om du donkar med överpar på den floppen.

 

Håller med om vik på floppen eftersom det relativt lätt kan bli jam bakom, och då känner man sig lite dum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja post flop verkar de som vi alla är hyffsat överens, FE är typ zero och vi kan mycket väl vara upp mot bättre drag eller set. Så folden måste nog ligga väldigt nära tillhands. Hade floppen varit rainbow med en backdoor så kan man kanske motivera en push/syn (är rätt osäker här), men som brädan är nu så är jag och ni rätt överens om en fold.

 

PF är lite intressant dock... När jag spelade handen så trodde jag inte att de skulle finnas någon FE om man jammade, men jag håller med om att det är ett fint läge. Sen var jag inne på Hjorts spår att de finns tillräckligt med värde att syna in sig...

 

Som lite tanke expriment: Om vi antar att både CO, SB och BB är hyffsat kompetenta och inte super-LAG men ändå fullt kappabla till att slå om med en rätt bred HD, tämligen aggresiva post-flopp samt kan folda lite händer. Alltså rätt vanliga 5/10 regular grinders... (ok den beskrivning sög men jag kommer inte på någon bättre och ni fattar särkert ändå galoppen)

Hur stor HD pushar vi då PF, dvs vilka kan vi pusha för värde? Hur stor HD synar vi in oss med? Vad är deras HD?

 

 

Funderar lite på de där Gyre skrev... Jag skulle säga oftast. Beror på vilket överpar du har. Kan tänka mig att de är ett helt ok spel med AA, men annars är jag rätt tveksam. Tycker iaf de är grymt kallt med TT-QQ, KK känns boarderline. Sen är frågan också ifall vi hade kall synat med dessa händer PF..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar lite på de där Gyre skrev... Jag skulle säga oftast. Beror på vilket överpar du har. Kan tänka mig att de är ett helt ok spel med AA, men annars är jag rätt tveksam. Tycker iaf de är grymt kallt med TT-QQ, KK känns boarderline. Sen är frågan också ifall vi hade kall synat med dessa händer PF..?

Jag var stressade när jag läste handen och trodde SB var killen som 3-bettade pre. Så att jag skulle donk alla överpar som SB där stämmer inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börjar bli dags att runda av dagen...

 

Har inte orkat spela jätte mycket idag, nätet krånglade på eftermiddagen och ikväll har de bara blivit någon timme. Är dock nöjd med dagen, har plussat på rätt hyffsat, typ 6-7k, de timmar jag har spelat. Så länge de är så så är jag nöjd :)

 

Sitter och slö spelar 2st 10/20 bord nu medans en polare går loss på Rainbow 6; Las Vegas (XBOX360). Jävligt ballt spel IMO, grym grafik och schysst spelkänsla, kan rekommenderas till dom som gillar krigarspel.

 

Jaja, kanske slänger in en HH till lite senare om de dyker upp något intressant...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stor HD pushar vi då PF, dvs vilka kan vi pusha för värde? Hur stor HD synar vi in oss med? Vad är deras HD?
Eftersom det är så rackarns mycket extrapengar i potten pre så borde vi ju kunna pusha par ned till QQ, kanske JJ för i stort sett värde. AK är ju också instapush där, tveksam till AQ även om det gör handen sjukt mycket mer lättspelad.

 

Angående HD:ar och sånt så tror jag ju att översynandet här är en rätt stor exploaterbarhet eftersom det läcker alldeles för mycket info om handstyrka till raise- och reraisekillarna som har händer obegränsade uppåt. Vid höjning så begränsar man sin handstyrka nedåt, vid översyn så begränsar man sin handstyrka både uppåt och nedåt. Alternativet är ju att balansera sina synhänder med stora par.

 

Sen behöver vi ju en samling händer som semibluffar också, även om det ska vara färre än vanligt eftersom motståndarna får så fina odds och många bra semibluffhänder har bättre värde på att syna. Jag lutar åt händer offsuit ess och sånt här, eftersom de faktiskt har rätt bra all-in equity och inte heller mår så bra i en fyrvägspott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...