Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Nu har jag inte mina egna stats, min egen databas, framför mig eller så, men 9.8% tycker jag låter i underkant, utan att ha se vilka händer den distributionen innehåller. När jag tittar i HD:n så ser den ganska bred ut ändå. Det är väl lite som du säger att fi spelar några händer utanför den HDn, och inte spelar några som ligger i den. T.ex spelar 55+ men inte QTs och KQo eller nåt.

Men jag tror absolut inte att typisk TAG fi är sådär jättekompetent, och kan eventuellt spela en bredare HD.

Snart sagt omöjligt att säga vad han synar en push med...

88+ ATs+ AJo+ kanske.

Nu har jag inte Pokerstove här, men nog ligger JJ före en sån range?

Grejen iaf med den hdn är ju att vi kommer ibland vika (om vi är aggro och uttnyttjar att vi blir passiva) om han har AJ och floppen kommer Qxx, eller QJs och floppen kommer Kxx. Dessutom kommer vi ibland sitta och knacka ner Qxx-brädan mot AJo, då vi hade plockat hela hans stack om vi pushat och han synat. (Klart det är bra för oss om han träffar och vi bara synat pre, men nog förlorar vi en liten slant dessa gånger också?)

Postad
Gjorde antagandet att Klyka heter Karlsson i efternamn. Och då tyckte jag det blev lite roligt ivf.

Haha, då förstår jag. Nej, så heter jag inte. Det är den ranking som tex ligger till grund för standardberäkningarna i SNGPT och (tror jag) Poker Stove. Vem Karlson är vet jag inte.

Snart sagt omöjligt att säga vad han synar en push med...

88+ ATs+ AJo+ kanske.

Nu har jag inte Pokerstove här, men nog ligger JJ före en sån range?

Ja, mot den har vi 56%.

Helt utan att kolla särskilt noga, så verkar denna syn-HD vara ungefär 65% av hans raise-HD*, vilket innebär en klart bra FE för push. Detta i kombination med problemet som du tar upp med att vi kommer att spela överkortsflopparna icke-optimalt och det faktum att, som jag sa tidigare vi inte vinner särskilt mkt info om vårt handvärde genom att titta på floppen (de två sista koncepten hänger ju ihop rätt mkt) gör att en syn känns mkt kall.

Sen om jag inte minns fel så började väl hela denna (imho nyttiga) diskussion med att jag började raljera om skillnaden i varians mellan syn o push, och sen blev det nåt helt annat av diskussionen (mer on topic då :D).

Iaf ang variansen, så kommer vi väl oavsett push eller syn kommer att ha rätt stora skillnader mellan utfall och EV, vilket kommer att leda till en rätt hög varians vad vi än gör.

Då fi bara foldar ca 35% (om vi antar den syn-HD som du föreslog) så kommer vi i 65% av fallen att spela om stackar. I samtliga dessa fall, framför allt de gånger vi förlorar så är utfallet ganska stort från EV:t, vilket ger en rätt kraftig varians. Å andra sidan så kommer väl utfallet ofta skilja sig från EV:t även i syn-fallet, men troligtvis inte lika mkt, framför allt inte i de fall där floppen saknar överkort.

Men allt det här är rätt svårt att kvantifiera utan att gå ned på varje möjligt scenario, varför jag ger upp hela idën.

*) Då har jag inte orkat ta hänsyn till hur ofta man tilldelas de olika händerna, utan bara räknat hur många händer som bortfaller från HD:n. Rätt förenklat alltså.