Gå till innehåll

Betstorlek i Omaha..


snooker147

Recommended Posts

Tjo..

 

Jag har en tendens att bara potta i Omaha high. Detta gäller reraises också.

 

Detta har ju sina fördelar men också nackdelar. Jag har haft lite på känn att detta kan vara en läcka i mitt spel.

 

Fördelar:

Man får in maximalt med deg. Man ger aldrig odds att bli utdragen (nu hjälper detta inte alltid då många skiter i oddsen). Man blir svårläst.

 

Nackdelar:

Träffar man dåligt och contbetar mycket så kostar det. Träffar man bra så kanske folk lägger sig. Högre varians. Man får mindre "bluffcheckraisas" mot sig då man inte visar svaghet.

 

Jag kör ibland halvpott bet osv men mera sällan.

 

Pottar också i stort sätt alltid preflop om jag höjer.

 

Tittar man på highstakes spel så är det pottbet som är majoriteten på bet. Dock lite beroende på spelare.

 

Vad har ni för tankar om detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är väl inte OM man ska potbetta utan NÄR - bara med AA eller annat överpar, om du träffar triss/fint tvåpar på flop, om du har feta drag på flop/turn, om du bluffar när det ligger en möjlig stege på bordet osv.

 

= gör att det inte går att svara på din undring. Min erfarenhet av potbets på river är att det stinker bluff, åtminstone när det är samma person som bettat sedan flop. Sen beror det väl på vilka kort man själv sitter på, om man vågar syna. Jag har i alla fall "slarvat" flera gånger och synat med halvdåliga tvåpar. Det funkar faktiskt relativt ofta.

 

Själv blir jag mindre nervös av att möta hårdbettare - som alltid har någon slags tanke med när de bettar och inte, och den går att lista ut - än av folk som aldrig bettar utan lugnt och stilla synar potbets både på flop och turn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser det som ett bra sätt att inte avslöja sig själv genom att alltid beta pot.

Visst blir svängningarna större, och självklart beror det ju på vilja man spelar med. Men jag tror ändå att det är ett vinnande koncept eftersom ingen kan läsa in ngt på hur mkt du betar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Frågan är väl inte OM man ska potbetta utan NÄR - bara med AA eller annat överpar, om du träffar triss/fint tvåpar på flop, om du har feta drag på flop/turn, om du bluffar när det ligger en möjlig stege på bordet osv.

 

= gör att det inte går att svara på din undring. Min erfarenhet av potbets på river är att det stinker bluff, åtminstone när det är samma person som bettat sedan flop. Sen beror det väl på vilka kort man själv sitter på, om man vågar syna. Jag har i alla fall "slarvat" flera gånger och synat med halvdåliga tvåpar. Det funkar faktiskt relativt ofta.

 

Själv blir jag mindre nervös av att möta hårdbettare - som alltid har någon slags tanke med när de bettar och inte, och den går att lista ut - än av folk som aldrig bettar utan lugnt och stilla synar potbets både på flop och turn."

 

Jag menar inte att det finns något "svar" på frågan igentligen utan bara vi ni andra tycker generellt om detta. Sen det här med potbett på rivern ser jag inte alls som bluffar. Nästan tvärt om :) jag utnyttjar detta ofta själv.

 

Själv pottar jag alltid om jag har en bra starthand. Och detta kan betyda vilken pos som helst. Frågan är väl om det är speciellt lönsamt i längden. Jag börjar märka att det kanske inte är det.

 

Sen hållar jag med när det gäller synare. Dom får man aldrig någon info av och är jobbiga speciellt ur pos.

 

"Jag ser det som ett bra sätt att inte avslöja sig själv genom att alltid beta pot.

Visst blir svängningarna större, och självklart beror det ju på vilja man spelar med. Men jag tror ändå att det är ett vinnande koncept eftersom ingen kan läsa in ngt på hur mkt du betar."

 

Precis man mörkar sin hand bättre men svängningarna på en dålig dag är inte roliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det blir viktigare att betta annat än pott om man ofta skjuter tom eller som semibluff. Om man däremot är tight på gränsen till vek så tror jag det fungerar att alltid potta eftersom man oftare satsar för värde om man har den spelstilen.

 

Sedan så kan man ju väga storleken på sina satsningar med tanke på hur bordet ser ut. Det är ju mer berättigat att potta på en dragig bräda än en jättetorr. Men det är ju ganska basic.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...
Jag tror det blir viktigare att betta annat än pott om man ofta skjuter tom eller som semibluff. Om man däremot är tight på gränsen till vek så tror jag det fungerar att alltid potta eftersom man oftare satsar för värde om man har den spelstilen.

 

Detta strider helt mot det spelteoretiska synen att att ju högre bluff-frekvens du har desto större belopp ska du betta så att motståndarna fortsätter vara indifferenta mellan syn och fold.

 

Det du säger innebär ju att motståndarna får betala mycket för att syna någon som ALLTID har en hand medan det är billigt för dem att syna någon som ganska ofta inte har en hand. Det borde inte vara en speciellt bra strategi mot hyfsat bra icke-exploaterbara motståndare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...