Gå till innehåll

Hur länge kan ett företag vänta?


tetris

Recommended Posts

Jag undrar hur länga ett företag kan hålla inne med en räkning. Det är så att en hatverkade gjorde ett mindre arbete här hemma, vi kom överens om pris osv genom ett muntligt avtal. Efter arbete var slutfört kom det aldrig någon räkning och månader gick och den glömdes bort. Dock dampt det en räkning ner i brevlådan här om dagen vilket var över ett och ett halvt år efter arbete slutfördes. Räkningen innefattar heller inte det pris vi övereskommit. Kan ett företag verkligen göra såhär?

 

Pengarna är inte problemet, då det var ett mindre el-jobb, det är principen att den kommer så sent i efterhand och att den inte överensstämmer med vad vi avtalat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att dom skickar räkningen 1+år senare det kan väl kanske hända men att de inte tar det pris ni kom överens om är inte acceptabelt, men att de skall komma ihåg vad ni kommit överens om 1+år senare är kanske inte heller något man kan förvänta sig... påtala att det inte är rätt pris...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan svara på frågan hur länge dom kan vänta...

Hur länge som helst i princip. Men efter tre år är skulden preskiberad. (OT: Om du skulle få en räkning som är +tre år gammal måste du påtala att den preskiberad. Gör du inte det och börjar förhandla eller delbetala så bryts preskriptionen och skulden lever igen.)

 

Så +1 år är förvisso skumt, men inget att bråka om egentligen.

Om beloppet är fel måste du genast påtala detta. Betala inget före ni är överens om den nya summan. Be dom sen skicka en ny faktura på rätt summa, så att du har svart-på-vitt det nya beloppet.

 

Om dom nu hävdar att dom har rätt att lägga på ränta - bullshit.

Hota med Sverker om dom bråkar för mycket ;-)

/Cyntax

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skruvat

Nu är jag ju inte någon jurist men jag har för mig (ur det vaga minnet) att det är legalt med en pris diff på 20% mot muntligt avtal mer än så är inte tillåtet sen hur man skall kunna bevisa ursprungligt pris det är ju en annan femma.

 

Jag hade gjort som övriga postare ringt upp och bett om en faktura överrensstämmande med ursprungligt pris annars blir det sverker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...