Gå till innehåll

Laglig lägsta temperatur?


Agent Cooper

Recommended Posts

Håller på att frysa ihjäl i mitt kylskåp till lägenhet. Vad är egentligen den enligt lagen lägsta tillåtna innetemperaturen i lägenheter? Har hört att det ska finnas en sådan...

 

Det är 8-9 minusgrader just nu men ändå är elementen kalla, trots att de var varma mitt på dagen. Jag har alltså inte varit och skruvat på reglagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller på att frysa ihjäl i mitt kylskåp till lägenhet. Vad är egentligen den enligt lagen lägsta tillåtna innetemperaturen i lägenheter? Har hört att det ska finnas en sådan...

 

 

Google ger: http://www.miljo.stockholm.se/bostadhalsa/inomhusklimat.asp

 

Temperaturen i en bostad bör vara mellan 20-24 grader enligt rekommendation från Socialstyrelsen. Kallare än 18 grader får det inte vara, annat än vid extrema köldknäppar.

 

Det är 8-9 minusgrader just nu men ändå är elementen kalla, trots att de var varma mitt på dagen. Jag har alltså inte varit och skruvat på reglagen.

 

Dags att göra det kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här hittar du info under Inom- och utomhusmiljö

 

https://www.hyresgastforeningen.se/eprise/main/hgf/index.html

 

Tack! Något förenklat ska alltså inomhustemperaturen vara mellan 18 och 28 grader Celsius. Det lustiga, och olustiga, är att jag på vintrarna ligger ner mot 18 och på somrarna kring 28. Humor!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

beroende på hur reglagen ser ut kan du kanske fixa det där själv väldigt enkelt.

(jag har jobbat som fastghetsskötare en gång)

 

Mina reglage är alltid på Maximal värme. Idag har dom iaf bestämt sig för att vi hyresgäster ska få normal rumstemperatur för nu är elementen riktigt varma. Och jag har fortfarande inte rört reglagen. Jag är ju ingen jävla SNG-apa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...