Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Bakgrundsfakta:

Har precis börjat att spela Pot-limit Omaha (Bara spelat 2-3 timmar sammanlagt), sittter vid ett 0.25/0.50 bord på Paradise. Inte suttit vid bordet så länge men en del av spelarna verkar ganska kassa, som vanligt på paradise(?).

Seat 1: D-Jones ($28.50 in chips)

Seat 3: Ekenstar ($27.50 in chips)

Seat 4: glenson ($50.00 in chips)

Seat 5: vodka7 ($73.00 in chips)

Seat 6: Grisel ($50.25 in chips)

Seat 7: Weemie ($18.50 in chips)

Seat 8: itsbig ($18.00 in chips)

Seat 9: Ashworth ($22.50 in chips)

Seat 10: Jane Doe ($49.50 in chips)

Grisel : Post Small Blind ($0.25)

Weemie : Post Big Blind ($0.50)

glenson : Post ($0.50)

Dealing...

Dealt to Ekenstar [ Ah 2s 2d 3h ]

sitter i sen position och tycker min hand är spelbar, har A3s och sett folk spelat riktigt illa när dom haft färg men inte nötfärg. Är de rätt att gå in i potten med den handen?

itsbig : Raise ($1)

Ashworth: Call ($1)

Jane Doe: Fold

D-Jones : Fold

Ekenstar: Call ($1)

glenson : Call ($0.50)

vodka7 : Call ($1)

Grisel : Call ($0.75)

Weemie : Call ($0.50)

Pot = 7 dollar

*** FLOP *** : [ 5h 2h 7c ]

Jaha, floppar bottomset och nötfärgsdrag. Även ett kasst stegdrag.

Grisel : Bet ($4)

Weemie : Call ($4)

itsbig : Fold

Ashworth: Raise ($12)

En bettar ca halvpott, en synar och en höjer till 12. Ligger alltså 7+4+4+12=27 dollar på bordet när det blir min tur att agera. Ganska dragvänlig flopp och tror att dom kan sitta på drag. Dom kan även sitta med överset, men de måste inte det, finns rätt många dåliga spelare på den här nivån på paradise.

Jag har bottomset och nötfärgsdraget och har 26.5 dollar kvar och trycker in dom. Är det rätt spelat? Eller skulle jag ha foldat? Syna tycker jag är ett rätt dåligt spel. Hur ska man tänka vid den här floppen i min situation?

Ekenstar: Raise ($26.50)

glenson : Call ($26.50)

vodka7 : Fold

Grisel : Call ($22.50)

Weemie : Call All-in ($13.50)

Ashworth: Call All-in ($9.50)

Jäklar vad många det var som synade

*** TURN *** : [ 5h 2h 7c ] [ 9d ]

Grisel : Check

glenson : Check

*** RIVER *** : [ 5h 2h 7c 9d ] [ Jd ]

Grisel : Check

glenson : Check

*** SUMMARY ***

Pot: $94.25 | Side pot 1: $13.25 | Side pot 2: $15 | Rake: $3

Board: [ 5h 2h 7c 9d Jd ]

Ekenstar lost $27.50 (showed hand) [ Ah 2s 2d 3h ] (three of a kind, twos)

-Får ingen hjälp på turn eller river.

glenson lost $27.50 [ 4s 4c 5s 3c ] (a pair of fives)

-Hur fan kunde han syna ett bet, ett raise och ett reraise med den skiten?

vodka7 lost $1 (folded)

Grisel bet $27.50, collected $28.25, net +$0.75 (showed hand) [ 7s 8h 7d Ks ]

(three of a kind, sevens)

-Hade högsta setet på floppen men inte så mycket mer.

Weemie bet $18.50, collected $94.25, net +$75.75 (showed hand) [ 8c 6h Ac 6s

] (a straight, five to nine)

-Hade stegdrag på floppen

itsbig lost $1 (folded)

Ashworth lost $22.50 (showed hand) [ 9h 5c 5d Ad ] (three of a kind, fives)

Jane Doe didn't bet (folded)

-Triss i femmor på floppen och inget mer

Körde in händerna i cardplayers omahacalculator. Enligt den hade jag och han med set i sjuor lika stor chans att vinna potten på floppen, ca 37% och han som vann potten hade ca 20% att vinna, mitt spel kanske inte var så tokigt i efterhand, men allt är uppenbart i efterhand.

Kommentera gärna mitt spel före och efter floppen.

Postad

Här kommer några synpunkter:

***PREFLOP***

Jag tycker handen är tveksam. Färgdraget kommer antagligen att träffa för sällan och övriga träffar (triss, stege) ger väldigt ofta (alltid?) problemhänder. Jag skulle inte spela denna för en raise när jag spelar mitt vanliga A-game.

***FLOP***

Nu har du antagligen träffat så bra du kan, men efter bet + raise skulle jag räkna kallt med att vara slagen av topptriss el. mittriss även om bordet har en del svaga spelare. Eftersom du sitter på nötfärgdraget kan beten och raisen inte innebära så mycket annat än trissar, möjligtvis någon form att stegwrappar men knappast från båda.

Alltså hoppas man på färgdraget + den sista tvåan (riktigt monsterkort!), dvs tio outs (fyrorna får bli en bonus). Du kommer att träffa draget i ca 40% av fallen (efter båda korten) , men i vissa fall kommer man ändå vara slagen. Man vill med andra ord inte spela om de sista pengarna mot endast en motståndare utan hellre flera. En syn borde vara på sin plats eftersom du inte vill driva ut någon. Om spelaren som betade skulle sitta på mittrissen kanske han lägger sig om du höjer, vilket du inte vill om raisaren sittar på topptrissen. (Givetvis skulle det vara bra att driva ut betaren om raiseran sitter på ett stegdrag, men hur sannolikt är detta?) Det är också troligt att betaren skulle sköta all-inandet åt dig om han sitter på topptrissen.

Nu synade alla trots din raise, vilket var bra. Du bör ha +EV i den här situationen. Man kan också diskutera en fold, men du har 1:2,25 i pottodds på ett drag som är 1:2 + de implicita pengarna.

Rent generellt kan man säga att du sitter på en draghand som inte lider av fler motståndare, alltså är en syn det rätta (eller fold). Detta förutsätter att man inte räknar med att vinna potten direkt vid en höjning, då skulle det bli en helt annan sak. Men i det här fallet (bet+raise) är sannolikheten för att vinna potten direkt i princip noll.

Kommentera gärna.

/Anders

Postad

Jag håller med om preflopp synen, den var lite lös, spelar lite tightare nu.

Bra flopp analys

En syn borde vara på sin plats eftersom du inte vill driva ut någon. Om spelaren som betade skulle sitta på mittrissen kanske han lägger sig om du höjer, vilket du inte vill om raisaren sittar på topptrissen. (Givetvis skulle det vara bra att driva ut betaren om raiseran sitter på ett stegdrag, men hur sannolikt är detta?) Det är också troligt att betaren skulle sköta all-inandet åt dig om han sitter på topptrissen.

Litet problem jag har i omaha, vill gärna driva ut folk när jag egentligen vill få fler synare, vill nog minska risken för att bli utdragen. Borde ju försöka maximera vinsten.

Fint nick du har :)