Gå till innehåll

FLT 5/10 - Turnbeslut m. 33


Norgemannen

Recommended Posts

Har funderat över de där småparen i tidig position. Brukade alltid banka på som du gör men nu händer det att jag spelar annorlunda. Om du istället synar pre och C/R floppen förutsatt att knappen continuationbettar (betar BB är det en enkel fold), så bör BB lägga sig om han missat och knappen har ju uppenbarligen missat så potten skulle kunna vara din. Synar/höjer någon vet du bättre var du är. Summan är att du investerar lika mycket men får mycket mer info och maximerar dina chanser att ta den. Ett turnbet kan även här vara nödvändigt som jag ser det, hänger nån/båda med krävs nog 2-utaren för att investera mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle folda preflop mot en tight spelare som inte stealar mkt. Annars 3-betta.

 

Dessa händer är alltid tricky och beror mkt på motståndare, och blir dessutom mkt jobbigare ur pos. Mot två andra och KQx på floppen hatar jag inte en check-fold. Och av samma anledning hatar jag inte en check-fold på turn heller.

 

Annars har du att välja på att bet-folda turn och check-calla river (bet-folda river ser jag inte på denna bräda), eller check-calla ner. (Skulle inte vilja se showdown på en till clubs eller A, dock.) Check-callar turn mot lös/aggressiva och bet-foldar mot lös/passiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns olika åsikter om dessa små par i blindsen efter ett raise från sen position.

Min är dock att bara folda från small blind. Det är väldigt svårt att spela dom små rackarna ur position, och du kommer GARANTERAT inte att visa nån större profit på dom om du så spelar dom perfekt varje gång.

Men, du kommer antagligen hamna på minus med dom i det långa loppet om du bara spelar fel nån gång här och där (och det kommer du göra).

 

Så mitt råd är FOLD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar pocket-par stenhårt sju dagar i veckan om fältet är tomt och det är knappen som höjer.

 

Vad sätter ni BB på för typ av hand, som gör en läggning ett så självklart alternativ på turn?

 

vad sätter DU honom på för hand? Verkar som att du skulle vilja hitta en syn här...

Berätta gärna vilka händer DU tror att big blind kan ha här som du slår...

 

vad jag menar är att han har dig slagen. Sen VILKEN hand han har, det kan man aldrig veta i tomteverkstaden på 5/10. Jag kan bara se typ 2 händer som du har slagna här, och det är inte med mycket. AcTc eller AcJc. möööööööjligtvis med en super longshot TcJc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar pocket-par stenhårt sju dagar i veckan om fältet är tomt och det är knappen som höjer.

 

Vad sätter ni BB på för typ av hand, som gör en läggning ett så självklart alternativ på turn?

 

Om du tycker att det är läge att spela vidare på turn så borde bet/syn eller bet/fold vara bättre än check/syn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad sätter DU honom på för hand? Verkar som att du skulle vilja hitta en syn här...

Berätta gärna vilka händer DU tror att big blind kan ha här som du slår...

 

vad jag menar är att han har dig slagen. Sen VILKEN hand han har, det kan man aldrig veta i tomteverkstaden på 5/10. Jag kan bara se typ 2 händer som du har slagna här, och det är inte med mycket. AcTc eller AcJc. möööööööjligtvis med en super longshot TcJc.

 

Han "autosynar" innan floppen och synar floppen. Två lösa klöver är mer troligt.

 

 

Kasta preflop, i synnerhet som du inte fattar att du ska lägga 33 på den brädan på turn när en tight/passiv spelare betar. Du är ju garanterat uppe mot överkort eller överpar och kommer sitta ur position resten av handen.

 

BB är en synstation, inte en tight/passiv spelare.

 

Om du tycker att det är läge att spela vidare på turn så borde bet/syn eller bet/fold vara bättre än check/syn.

 

Jag valde mellan att pass/syna turn eller att pass/höja. Pass/syna har sina fördelar; jag kan lägga mig billigt om river är ett äckligt kort och jag kan få honom att bluffa river vid ett blankt kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Preflop är hyfsat nära för mig men dock en fold.

 

Jag tycker det måste gå att hitta en fold med 33 på en KQx-bräda. Om jag skulle ta mig till turn här så betfoldar jag, om jag nu någonsin ligger före ett drag så ska han inte få spika det gratis till river i alla fall. (antar passiv och mupp nu, är han tight och inte helmupp är vi alltid slagna här)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag valde mellan att pass/syna turn eller att pass/höja. Pass/syna har sina fördelar; jag kan lägga mig billigt om river är ett äckligt kort och jag kan få honom att bluffa river vid ett blankt kort.

 

Jag förstår inte riktigt hur du tänker, Cr mot en synstation käns som det kallaste alternativet av alla här. Är han på drag så checkar han glatt bakom, har han något par så bettar han och viker aldrig för omslaget.

 

Går han på drag är det ett riktigt misstag att checka här ( vilket är ganska troligt att han gör ) och med den styrka du visat så lär inte en passiv synstation raisa ett bett från dig med något annat än en färdig hand, du kan mao ganska lugnt lägga vid bet/raise.

 

Som jag ser det är bet/fold klart bästa linjen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar pocket-par stenhårt sju dagar i veckan om fältet är tomt och det är knappen som höjer.

 

Vad sätter ni BB på för typ av hand, som gör en läggning ett så självklart alternativ på turn?

 

Att checksyna turn är inte att spela hårt. Du ger honom gratisdrag, bluffmöjlighet, har ingen aning om vad han har, visar svaghet, har ingen möjlighet att vinna potten på turn.

 

Med profilen du ger på honom kan han ha precis vad som helst ju.

 

Check/syna river för att få in ett bluffbet skulle jag också gjort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antingen skriver jag väldigt tunnt eller så vägrar ni att förstå mig.

 

Mitt vanliga spel är att höja turn, men i det här fallet kände jag att han skulle bluffsatsa en blank river om jag enbart synade turn.

 

Klarspråk: Om jag pass/höjer turn, bluffsatsar BB på en blank river?

 

Om han inte gör det, så spelade jag handen rätt IMO. Om han bluffsatsar trots att jag skulle ha pass/höjt turn så förlorar jag en big bet och borde således höjt turn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klarspråk: Om jag pass/höjer turn, bluffsatsar BB på en blank river?

 

Om han inte gör det, så spelade jag handen rätt IMO. Om han bluffsatsar trots att jag skulle ha pass/höjt turn så förlorar jag en big bet och borde således höjt turn.

 

Nu har du ju redan fått flera kloka svar. men att hävda att du spelar handen rätt är en grov överdrift.skulle ge 1,5 rätt av 4 möjliga beslut.

 

preflop = fold

flop: bet/fold eller check/fold jobbigt och otrevligt läge känns read/table image beroende

turn =bet/fold

river =check/call

 

eftersom att du känner dig så säker på att han är på ett drag så kan du ju inte ge ett oändliga odds på turn och när du väl gör det så måste du ju cr turn och du kommer att få syn av åtminstone alla + 8 outs drag och får då in lika många bets som du hoppas att få in med att check/syna på river när du hoppas att han desperat bluffar igen.

 

Det centrala i det här hur kan du vara så säker på att 3,3 är stålet

Vad jag och de flesta andra som postat reagerar emot är att du lyckas få in 4 små bets och 2 stora med en mkt medioker hand på på rätt otrevligt bord och egentligen inte kan ha en susning om hur den står sig.

 

Dn här gången gick det bra gratulerar till det, men bra spelat var det inte.

 

i alla välmening /rambler

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så tokigt som du tycker det är var det inte heller. Enda felet är turnspelet, där både check-fold och bet-call hade varit bättre. På river kan man ju inte folda eller betta, och även om man skulle kunna tänka sig en check-fold rakt av på floppen är en bet-fold inte tokig där heller.

 

Och preflop är ju trebet det närmaste en standard vi kommer. Mot denna typ av spelare som var button så kan man ju inte klandra honom för att trebetta.

 

Så snarare 3 rätt av 4. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är tacksam för era svar, tro inte annat.

 

Jag var helt övertygad om att han var på ett drag då han 1) hade fyllt i "call any" innan floppen 2) enbart synade floppen 3) "spelade uppenbart hela kvällen" = INFO.

 

Men om ni tänker er in i min situation där ni vet att 33 är stålet och att han sitter på ett drag, höjer ni på turn?

 

Modigt eller korkat spel? Genialitet eller galenskap? Äsh, jag vill bara vinna så många big bets som möjligt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är tacksam för era svar, tro inte annat.

 

Jag var helt övertygad om att han var på ett drag då han 1) hade fyllt i "call any" innan floppen 2) enbart synade floppen 3) "spelade uppenbart hela kvällen" = INFO.

 

Men om ni tänker er in i min situation där ni vet att 33 är stålet och att han sitter på ett drag, höjer ni på turn?

 

Modigt eller korkat spel? Genialitet eller galenskap? Äsh, jag vill bara vinna så många big bets som möjligt. :)

 

OK. Om han hade fyllt "call any bet" så bör han väl ha en ganska stark hand. Eller?

Har väl ganska svårt att se ens den värsta fisken klicka i den rutan med skitkort.. eller?

 

Ok. Vi ANTAR att du leder på turn.

 

Med hur mycket tror du att du leder då?

 

Han lär väl isåfall ha minst 2 överkort till din hand, och ett färgdrag, eller allra minst åxå ett stegdrag.

 

Vad jag förstog så satte du honom på 2 "random" klöver tidigare i tråden.

Då har han som minst 15 outs.

 

Och om han har 2:a eller 3:e par på floppen, eller kanske ett högre pocketpar än ditt så är det ganska naturligt att han synar på floppen, och inte raisar.

 

Jag tycker att det är lite konstigt att du fortfarande tror att du kan spela handen vidare här trots alla svar du fått.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det mesta har sagts på ett bra sätt redan.

 

Det jag inte förstår varför du funderar på att checka turn om du nu är så säker på att han har ett drag. Har han minsta lilla vett tar han ju ditt gratiskort bara och då är det ett väldigt stort misstag. Du måste vara extremt säker på att han har ett drag och vara extremt säker på att han betar det om du checkar för att CR turn ska vara ett alternativ.

Sitter han på draget är det bara att beta och låta honom betala. Höjer han turn bör man veerkligen kunna släppa med gott samvete.

 

Sedan är väl river rätt klar checksyn ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och preflop är ju trebet det närmaste en standard vi kommer. Mot denna typ av spelare som var button så kan man ju inte klandra honom för att trebetta.

 

Knappen är tight/passiv. BB limp-synar 90% preflop.

 

3 betta pre här känns som ett riktigt skit spel om oppsen hade bytt plats så möjligen.

vi vet ju redan vad som kommer att hända post i nästan alla fall, BB synar ju en 3 bet eftersom han är en riktig synstations mupp och knappen kommer ju åtminstone att syna 1 bet till.

 

Vi kommer att missa floppen och floppen kommer att leverera 3 överkort vi sitter i dålig pos och måste ha riktigt svårt att bedöma om vi leder eller inte oavsett flopp. osv.

känns som preflop och river spelet är dom enda riktigt enkla spelen vi foldar pre och check synar rivern

 

på floppen känns det långsökt att vi leder här men i och med att vi (felaktigt) 3 bettade pre så kan vi ju iom att vi tagit kommandot beta ut och hålla tummarna att åtminstone knappen kan lägga något som har oss slagen.alternativet är ju att check/folda direkt men då känns det som vi kunde gett fan i att 3 betta pre om vi skall vara så veka post.bla.bla så vårat preflop agerande kommer nästan alltid sätta oss i ett pest eller kolera läge så halv rätt

 

turn om vi nu "vet" att fi är på ett drag så bet om vi även "vet"/mkt starkt misstänker att fi semibluffar turn så måste vi ju cr som favvo. alltså fel

 

rivern check -call känns givet så rätt

 

så 0+0,5+0+1 =1,5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...