Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Någon som är duktig på att hitta re-raise steallägen när blindsen börjar bli stora i MTTs?

Känns som jag har lite deg att hämta här även om jag hittar mina lägen.

Funderar på hur stor betydelse det har för min framgång i MTT att vara bra på just detta move?

Känns som dom som tar stora chanser på detta sätt i många lägen antingen skaffar en fet stack och kommer långt eller blir bustade.

Postad

Inte speciellt nödvändigt för att bli framgångsrik inom MTT skulle jag säga, finns tillräckligt med steal-lägen för att slippa re-steala. Viktigt är väl kanske att ta skott på de som verkar veka och har stor FE samt om det tydligt ex är SB som stjäl från dig.

Tyvärr har jag många gånger råkat ut för jobbiga utdragningar i just dessa re-steallägen. Värdet i att få FI att lägga sina 3BB mot chansen/risken att möta en 45-50% hand är helt enkelt ofta inte tillräckligt stort.

Pratar man precis på bubblan i en turre som är såpass stor att det är en betydlig summa om man hamnar ITM och man har stor stack o råd att förlora mot en mindre finns det ju naturligtvis värde men jag rekommenderar ändå att re-steala sparsamt o steal mer istället, för ofta får du faktiskt syn. Om inte readen är solklar bluff.

Postad
Någon som är duktig på att hitta re-raise steallägen när blindsen börjar bli stora i MTTs?

Så fort du har en bra hand så är det bara och re-raise. Det är ingen magi över det hela. Utan bara spela sina händer som man är given. Det viktiga är att göra det mot spelare som inte är pottfasta så att de synar. Utan man skall göra det mot de som kan lägga handen. Småstackar kommer alltid syna och storstackar anser sig kanske ha råd att ta ett coinflipp.

Re-raise - ställa in - med AQ+ TT+ mot spelare med medelstack. Man bör göra det då man själv har en stack på en 12-15 BB ungefär.

Postad
Så fort du har en bra hand så är det bara och re-raise. Det är ingen magi över det hela. Utan bara spela sina händer som man är given. Det viktiga är att göra det mot spelare som inte är pottfasta så att de synar. Utan man skall göra det mot de som kan lägga handen. Småstackar kommer alltid syna och storstackar anser sig kanske ha råd att ta ett coinflipp.

Re-raise - ställa in - med AQ+ TT+ mot spelare med medelstack. Man bör göra det då man själv har en stack på en 12-15 BB ungefär.

Re-raisa med AQ+TT+ räknar jag iofs inte som steal...

Postad

Jo det ni säger håller jag med om och så spelar jag också.

En del är dock framgångsrika att re-raise med any-two ganska ofta.. Men men kanske svårt att diskutera något så komplicerat rent generellt.

Ska pröva att spela varannan turnering med lite mer risktagningar framöver och se vart det leder.

Postad
fråga ireklonk, en av de bästa bubbelspelare jag mött.

Jag kollade på hans video från pokerstarsturneringen (tror jag det var) och var mäkta förvånad av att han inte resteala någon gång under hela turneringen. Jag tycker att det är det säkraste sättet att bygga stack att reraisa mellanstackar som själva raisar ofta. (får man AA 6ggr / turnering så kanske man inte behöver steal-reraisa :-) )

Postad

Räkna lite matematiskt på det och titta på hur många % som måste vika för att det ska löna sig gentemot de gånger de ställer dig tillbaka/tar syn.

Av erfarenhet vet jag om man undantar bubblan är det väldigt sällan folk openraisar tomma o viker direkt efter re-raise, ofta tar de synen/ställer då och handen blir ju svårspelad eller omöjlig om du gör det med any two.

Det jag tror du ska utnyttja är att ställa de händer du läser som rena bluffar, men det antar jag att du gör redan idag. Problemet även här är att får du syn av (semi)bluffen kan det vara -EV oavsett, finns lägen där risken att busta är större än värdet att dubbla.

Postad
Räkna lite matematiskt på det och titta på hur många % som måste vika för att det ska löna sig gentemot de gånger de ställer dig tillbaka/tar syn.

Av erfarenhet vet jag om man undantar bubblan är det väldigt sällan folk openraisar tomma o viker direkt efter re-raise, ofta tar de synen/ställer då och handen blir ju svårspelad eller omöjlig om du gör det med any two.

Det jag tror du ska utnyttja är att ställa de händer du läser som rena bluffar, men det antar jag att du gör redan idag. Problemet även här är att får du syn av (semi)bluffen kan det vara -EV oavsett, finns lägen där risken att busta är större än värdet att dubbla.

Många openraisar tomma i sen pos när du sitter efter eller i sb/bb?

Postad

Tittar jag på mig själv så gör jag det kanske max 3ggr på en hel turre, men antar att jag tjänar på att folk gör det för när jag gör det tror folk att jag är tom.

Men visst, det kanske finns läge, men du ska vara storstack i SB/BB, hyfsat säker på att han är semitom, han ska vara short, men ändå inte så short att han är nära att vara commited.

Men gillar ändå inte movet, det finns ofta tillräckligt med "vanliga" steal-lägen sent i turren, många känner sig commitade när det openbettat.