Albert Postad 13 Februari , 2005 Rapport Postad 13 Februari , 2005 En hypotetisk hand. X lirar: FL SH $2/4 X sitter: På knappen med K Q X raisar för att få mörkarna. SB foldar. BB, som du med din telepatiska gåva får reda på har antingen JJ eller TT - raisar. Hur skall X göra? Raisa honom så att det blir 3 bet? Du har ingen read. Alltså det är preflop-spelet jag är intresserad utav. * RP och flytt till THe - QoS * Citera
Hjort Postad 13 Februari , 2005 Rapport Postad 13 Februari , 2005 Prefloppspelet beror väldigt mycket på postfloppspelet. Kan man köpa gratiskort genom att fyrbeta så ligger det alternativet väldigt nära till hands. Alltså man kör sekvensen "cap, bet, check" för att dra ut vilket innebär att man betalar totalt 5 små bet för att se alla korten när man ligger efter. Att jämföras med sekvensen" syn, syn, syn" där man betalar 6 små bet för att se alla korten. Dessutom kan det vara så att man faktiskt har större equity än sin motståndare preflopp eftersom man så väl kommer veta när man ligger före eller efter samtidigt som man har position. Motståndaren kommer aldrig få ett gratis skott på en 2-outare eller stegdrag samtidigt som man själv allt som oftast lyckas pricka in en sån. Citera
baller Postad 13 Februari , 2005 Rapport Postad 13 Februari , 2005 Inte bara kan man köpa gratiskort man kan också bluffa ur fi ur poten genom att ha visat aggressivitet före floppen. Tex om ett A faller. Kanske inte så troligt, men då har man i alla fall större chans till det... Citera
SpicyF Postad 14 Februari , 2005 Rapport Postad 14 Februari , 2005 En hypotetisk hand. X lirar: FL SH $2/4 X sitter: På knappen med K Q X raisar för att få mörkarna. SB foldar. BB, som du med din telepatiska gåva får reda på har antingen JJ eller TT - raisar. Hur skall X göra? Raisa honom så att det blir 3 bet? Du har ingen read. Alltså det är preflop-spelet jag är intresserad utav. * RP och flytt till THe - QoS * Om du säger att postflopspelet inte har någon inverkan alls så ska du inte höja BB om han har JJ eller TT. Dock är det detta en slags utopi för i den verkliga världen måste vi spela postflop också. Om du har någon slags hum eller "read" på hur han spelar TT postflop så går det ju att säga en optimal strategi. Citera
Hjort Postad 14 Februari , 2005 Rapport Postad 14 Februari , 2005 Om du har någon slags hum eller "read" på hur han spelar TT postflop så går det ju att säga en optimal strategi. Litet ordpill: Jämnviktstrategi (alltså det som spelteoretiker kallar "optimal") går det ju att fixa oavsett om man vet hur han spelar eller ej. För en maximal strategi (det som de flesta kallar "optimal") så behöver man ju veta hur han spelar. Jag misstänker att kunskapen om hans hålkort i kombination med positionen gör att man kravlar sig upp till 50% equity och i så fall är det ju rätt att höja oavsett om man känner till hans postfloppstrategi eller ej. Det bygger ju förstås på att han inte använder kontratelepati för att klura ut ens egna hålkort. Men prefloppspel är ju aldrig intressant i sig, det styr ju mycket hur man spelar resten av handen. Citera
SpicyF Postad 14 Februari , 2005 Rapport Postad 14 Februari , 2005 Litet ordpill: Jämnviktstrategi (alltså det som spelteoretiker kallar "optimal") går det ju att fixa oavsett om man vet hur han spelar eller ej. För en maximal strategi (det som de flesta kallar "optimal") så behöver man ju veta hur han spelar. Ok, tur jag inte är en spelteoretiker då så jag slipper kalla jämnviktsstrategi för optimal då! Men kul att veta hur det ligger till, dock borde väl en maximal strategi kunna vara optimal oxå va? Citera
Hjort Postad 14 Februari , 2005 Rapport Postad 14 Februari , 2005 Ok, tur jag inte är en spelteoretiker då så jag slipper kalla jämnviktsstrategi för optimal då! Men kul att veta hur det ligger till, dock borde väl en maximal strategi kunna vara optimal oxå va? Japp, det handlar helt enkelt om vad man vill optimera. En spelteoretiker vill optimera ens värsta tänkbara förväntade resultat mot vilken strategi som helst. Alltså man vill optimera resultatet mot motståndarens värsta tänkbara kontrastrategi. De flesta andra talar normalt sett om att maximera ens resultat mot en specifik strategi eller samling strategier (eg "fegar ut mot två överkort" "gillar att check-raisa set" mm). Tycker egentligen att "jämnviktstrategi" är ett bättre ord än "optimal strategi" eftersom det blir så lätt att missuppfatta vad som menas. Nackdelen med det är kanske att styrkan i en jämnviktsstrategi underskattas lite grann då. Citera
jackbalsam Postad 15 Februari , 2005 Rapport Postad 15 Februari , 2005 Om du vet hans kort är det väl bara köra på för fullt. Citera
Recommended Posts