Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Välkommen till Tomtes Inferno – årgång 2007

I korthet:

Heltidsarbetande småbarnsförälder spelar mestadels lowstakes PLO och vinner förhoppningsvis lite fickpengar.

Lite mer info:

Diverse månadsmål sätts, modifieras, överges och glöms bort i en enda salig röra. Utvärderingar lyser med sin frånvaro.

Kluriga handhistorier postas med ojämna mellanrum. De allra flesta går ut på hur man på bästa sätt lär sig rationalisera sin oförmåga att lägga topset på dragig bräda.

Dessutom förekommer ostrukturerade åsikter om diverse poker- och icke pokerrelaterade ämnen såsom varians, time management, basket, badrum, avsaknad av motion och annat smått och gott.

Den så småningom långa versionen:

Fortsätt läsa.

Nu har det hunnit bli 2007 och nytt år innebär ny dagbok (årgång 2006 här). På grund av en arbetstopp har det inte blivit extremt mycket poker under årets första vecka, men jag har ändå lyckats gräva ett hål på två inköp eftersom mina drag inte kan träffa en lagårdsvägg ens från insidan av ladan. Men det ser jag bara som en extra utmaning.

Jag brukar ha svårt att komma på bra månadsmål, så att komma fram till några vettiga årsmål hade säkert varit ännu svårare om jag tagit mig tid att tänka igenom saken. Men det gjorde jag inte, utan det fick bli lite från höften. Det funkar nog det med. I brist på fantasi har jag, vilket trogna läsare säkert upptäcker, återanvänt lite gamla mål.

Mål för 2007:

:spade:Plus 100 ksek. En jämn och bra siffra. Vilket blir ungefär $15k lite beroende på dollarkursen. Vi säger väl att jag utvecklas under året, så +$1000/månad årets första tertial, +$1250 andra tertialen, och +$1500 den sista tredjedelen. Sådärja, då var de monetära månadsmålen klara också. Alltihopa inklusive bonusar.

:spade:Flytta upp till PLO100. Till att börja med. Vi får väl se hur det ska gå till.

:spade:Lära mig spela lite andra spelformer. Sjukorts stötpoker står på tur i nuläget.

:spade:Strukturera mitt spelande bättre, vilket inkluderar:

Spela (i snitt) max fem dagar av sju per vecka.

Inte spela efter 23.00 om det är arbetsdag dagen efter.

Begränsa pokersessionerna till två timmar i taget.

:spade:Ta hand om lite privata sorgebarn som jag skriver in bara för att plåga mig själv till att ta tag i situationen.

Renovera färdigt ett stycke badrum.

Motionera mera.

Resultat efter vecka 1:

- $45 varav bonusar +$60

• Svars 103
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad

Har som mål att ta några mer eller mindre regäla semestrar med jämna mellanrum under året. Har börjat med att boka 1 månad i LA nu till sommaren (hermosa beach). Tror starkt på att man spelar bättre poker om man inte spelar hela tiden.

Ta tid att leva och njut av framgången, man är ju trotts att rätt lyckligt lottad som pokerspelare med arbetstider ;)

Postad
Har som mål att ta några mer eller mindre regäla semestrar med jämna mellanrum under året. Har börjat med att boka 1 månad i LA nu till sommaren (hermosa beach). Tror starkt på att man spelar bättre poker om man inte spelar hela tiden.

Ta tid att leva och njut av framgången, man är ju trotts att rätt lyckligt lottad som pokerspelare med arbetstider ;)

Jahadu cG, ärligt talat har jag svårt att se hur kombinationen av heltidsarbetande, småbarnsförälder och lowstakes fick dig att relatera till att njuta av framgång och lyckligt lottad med arbetstider. En månad på Hermosa beach låter lockande men extremt avlägset. Här snackar vi chartersemestrar till gigantiska hotellanläggningar där det finns bamseklubben. :)

Nåväl, om alla dagar vore som gårdagen, så kanske jag hamnar i LA så småningom. Tre inköp upp på en dryg timmas spel efter att ha vunnit två stora potter och förlorat ingen.

I den första hittar jag :Ad::As::Kh::4d: på knappen och höjer preflop. Floppen kommer :Kd::Ks::3d: och jag blir checkraisad av :Kc::9h::7h::6h: på SB som tror han hittat nöten och alla pengar åker in. Ingen av oss träffar kåken så min hand som blivit en färg står. Fi skriver ”sick” i chatten ett par tre gånger av oklar anledning. Jag funderade på att svara: ”your preflop call you mean?”, men låter bli.

Den andra är mer flyt. Jag höjer pre med :Ah::Ks::Qd::Jh:, två syner bakom, en shortstack har limpat med :Ac::As::7d::4d: och höjer tillbaka all-in. Jag synar och en syn bakom som ger minimal sidopott.

Floppen kommer :Kh::9h::8s:. Så jag har par+nötfärgsdrag+stegdrag, potten är på dryga $60 och både fi och jag har ungefär $25 kvar. Ska jag checka eller beta här? Till slut betar jag all-in för att slippa fundera mer och tyvärr lägger sig killen bakom. Jag borde kanske minbeta där istället, eller vad säger ni?

Dagens fråga, utan att kolla med twodimes eller liknande, vad är min EV mot essen

a) preflop

b) efter floppen

c) om turn vore blank, låt oss säga :2d:

Jag träffar :Td: på turn så river spelar ingen roll.

Postad
Var det som spelade 1-2 på prima nyss?

I wish. Särskilt om jag vann pengar.

Men nej, tyvärr inte. Det är en helt vanlig tisdag eftermiddag, så jag befinner mig på jobbet. Dessutom är 1/2 två nivåer över min vanliga komfortzon och jag skottar ytterst sällan, på gränsen till aldrig. Jag har visserligen konto på prima, men har inga pengar där och spelar följdaktligen inte där. Och jag nickar inte tomtetomte heller för den delen.

Postad
I wish. Särskilt om jag vann pengar.

Men nej, tyvärr inte. Det är en helt vanlig tisdag eftermiddag, så jag befinner mig på jobbet. Dessutom är 1/2 två nivåer över min vanliga komfortzon och jag skottar ytterst sällan, på gränsen till aldrig. Jag har visserligen konto på prima, men har inga pengar där och spelar följdaktligen inte där. Och jag nickar inte tomtetomte heller för den delen.

Sitter en tomtetom och spelar nu, därför jag undrade. :)

Postad

Jag samåker till jobbet lite då och då, och vi brukar lyssna på Morgonpasset på P3 när vi inte flippar över till Radio Stockholm för att lyssna in köläget.

Morgonpasset har en frågesport lite då och då, en gång i veckan kanske, kallad: världens svåraste frågesport. Den går ut på att intet ont anande lyssnare ringer in och får helt eller nästan helt omöjliga frågor som de måste svara på spontant utan betänketid. Det är aldrig nån av dem som ringer in som vinner nåt. Jag och min samåkare brukar sitta och skrika ut chansningar i bilen, och vi har aldrig rätt heller.

Frågorna är av typen a) gissningsbara men i princip omöjliga: Vilket år öppnade Louvren? Hur gammal blev Henry Fonda? eller b) helt jävla omöjliga: Vad är det för postkod till den Ungerska staden Hrfavlny? Nämn alla länder som gränsar till Kirgistan?

Men så idag kom det en fråga som jag inte ens hörde hela av: I vilken Australisk delstat hittar man (nåt djur eller var det nu var)? Varpå jag kommer att tänka på syrrans adress eftersom hon råkar befinna sig i Australien och jag skriker ut New South Wales (man måste svara direkt remember), och det var rätt! Yes! Jag har varit nöjd hela dan. :D Ibland är det tur att man kan glädja sig åt det lilla.

Vilket osökt för mig in på gårdagens pokerspel. Jag slöspelade ett par bord PLO8 sexmanna 0.25/0.50 på Stars för att beta av lite bonus, och gick väl ungefär plus minus noll, samtidigt som jag installerade en extern hårddisk och uppdaterade virusprogram och sånt som man borde göra oftare än en gång i halvåret säger de som vet. Inga spektakulära potter, men däremot tror jag att jag hade ett par forumiter som bordsgrannar. Borde man hälsa då? Det är ju inte så att vi känner varandra direkt.

Postad

Jag har svårt att hitta intressanta PLO/8 händer. Förmodligen för att jag inte snappat upp de finare detaljerna i spelet. Den här har jag modifierat en aning eftersom jag inte har nån HH till hands och dessutom dåligt minne. Den är misstänkt lik en ’vanlig’ Omahahand, men med en runner-runner låg som en extra krydda. Fi är ingen stjärna, men inte helt hopplös heller. Betar/höjer sina starka händer. Bluffar sällan.

Jag får checka på BB med :Kh::Jd::Th::5c:.

Fem personer ser floppen :Qh::9s::3h:.

Jag betar ut pott och alla foldar utom fi i sen position som gör en miniraise tillbaka. Vad gör jag här? Det är en monsterflopp i PLO, där jag leder mot i princip allt (QQxx tex). Men vad gör jag när det är hi-lo och halva potten kan försvinna även om jag träffar nåt av mina drag? Potten är på ca $10, fi har $40 och jag täcker honom. Jag valde att syna.

Turn :6c:

Jag checksynar ett pottbet.

River :8h:

Nu då? Jag träffar nästnötfärgen, men samtidigt kommer det en låg. Potten är på $45 och fi har $25 kvar, jag lite mer. Checksyn eller värdebet, isåfall hur mycket?

Postad

Tjo..Gott nytt på dig.

High low handen skulle jag raisat pott efter hans miniraise tillbaka. Lägger han så bra och reraisar han så är det bara att dega in IMO.

Så spelar jag sådana potter. Vill man ha betalt av trissar och dyl så kan man inte slowspela där. Vill man hålla variansen nere så spelar man som du gjorde. Dock blir blanka turnar lite jobbiga jö.

som spelat så är det bara att dega in tycker jag. Visst du kan vara slagen av a2 hjärter och bli scoopad men du kn inte vara rädd för sånt hela tiden.

Om du spelade handen så ska du självklart dega in när du träffade den..

I high handen är det bara att dega in alltid direkt efter floppen. Du får syn 90% av fallen ändå om killen har träffan något. Har han inte träffat men hålpip vill du inte att han ska få ett gratiskort..

Postad
Tjo..Gott nytt på dig.

High low handen skulle jag raisat pott efter hans miniraise tillbaka. Lägger han så bra och reraisar han så är det bara att dega in IMO.

Så spelar jag sådana potter. Vill man ha betalt av trissar och dyl så kan man inte slowspela där. Vill man hålla variansen nere så spelar man som du gjorde. Dock blir blanka turnar lite jobbiga jö.

Gott nytt på dig med. Till att börja med tror jag att fold equityn är i princip noll. Det är ytterst sällan som nån miniraisar och sen lägger sig. Snarare kan man med viss säkerhet sätta dem på toppsettet. Och ett av skälen till att bara syna tycker jag är att jag vet vad han har, men han vet inte vad jag har. Och jag kan komma undan billigt om turn parar brädan. Å andra sidan, har han QQxx så är det ca 47/53 (eller bättre om han inte har lågdrag) med döda pengar i potten och jag sitter ur position vilket kanske talar för att jag borde försöka få in så mycket som möjligt redan på floppen.

Det jag tyckte var lite intressant var att om det vore PLO så är jag favorit mot QQxx, men nu när det är hi-lo så ligger jag efter QQxx med lågdrag. Runner-runner-lågdraget tar bort ca 0.06 av min EV.

som spelat så är det bara att dega in tycker jag. Visst du kan vara slagen av a2 hjärter och bli scoopad men du kn inte vara rädd för sånt hela tiden.

Om du spelade handen så ska du självklart dega in när du träffade den..

Det är inte så att jag ser spöken hela dagarna. Visst kan han ha Ax i hjärter (inte så troligt med tanke på flophöjningen väl?), men aldrig att jag lägger den där handen.

Jag tänkte mer på att om jag betar så får jag bara syn av händer som minst delar. Om jag istället checkar kan jag få honom att tro att hans hand fortfarande är bäst och få ut lite mer värde. Å andra sidan kan han ha snubblat in i en låghand av misstag och delar.

Så det bästa är kanske att beta ut trots allt, inte för värde utan för att få bort missade drag som råkar ha en låghand. Plus att han kan tro att jag betar för att jag hittat en låg och synar med trissen.

I high handen är det bara att dega in alltid direkt efter floppen. Du får syn 90% av fallen ändå om killen har träffan något. Har han inte träffat men hålpip vill du inte att han ska få ett gratiskort..

Jo, men tanken var att man kanske kunde göra något annat än att dega hela tiden. :) Dock inte ge gratiskort. Absolut inte. Om jag bara betar $12-15 kanske han lockas att syna med den där hålpipan, trots att han inte har odds till det. Jag sitter trots allt på en del blockers som han inte vet om.

Postad
Gott nytt på dig med. Till att börja med tror jag att fold equityn är i princip noll. Det är ytterst sällan som nån miniraisar och sen lägger sig. Snarare kan man med viss säkerhet sätta dem på toppsettet. Och ett av skälen till att bara syna tycker jag är att jag vet vad han har, men han vet inte vad jag har. Och jag kan komma undan billigt om turn parar brädan. Å andra sidan, har han QQxx så är det ca 47/53 (eller bättre om han inte har lågdrag) med döda pengar i potten och jag sitter ur position vilket kanske talar för att jag borde försöka få in så mycket som möjligt redan på floppen.

Det jag tyckte var lite intressant var att om det vore PLO så är jag favorit mot QQxx, men nu när det är hi-lo så ligger jag efter QQxx med lågdrag. Runner-runner-lågdraget tar bort ca 0.06 av min EV.

Ok. Fast jag är inte säker på att det alltid är toptrissen..Många spelar så för att få bluffare att lägga. Det är klart att om du bara synar så har du pos fördelen och kan agera därefter vid en bra/jobbig turn dock så ditt spel är inte konstigt eller så :)..Det är så sällan man får ett sådant drag speciellt på highlow så dega in reflexen tar över för mig ..

Det är inte så att jag ser spöken hela dagarna. Visst kan han ha Ax i hjärter (inte så troligt med tanke på flophöjningen väl?), men aldrig att jag lägger den där handen.

Jag tänkte mer på att om jag betar så får jag bara syn av händer som minst delar. Om jag istället checkar kan jag få honom att tro att hans hand fortfarande är bäst och få ut lite mer värde. Å andra sidan kan han ha snubblat in i en låghand av misstag och delar.

Så det bästa är kanske att beta ut trots allt, inte för värde utan för att få bort missade drag som råkar ha en låghand. Plus att han kan tro att jag betar för att jag hittat en låg och synar med trissen.

Exaktamento.

Jo, men tanken var att man kanske kunde göra något annat än att dega hela tiden. :) Dock inte ge gratiskort. Absolut inte. Om jag bara betar $12-15 kanske han lockas att syna med den där hålpipan, trots att han inte har odds till det. Jag sitter trots allt på en del blockers som han inte vet om.

Va nu förstår jag inte..Baserar hela mitt spel på att dega in :)..

När det gäller oddsen allmänt och dylikt så fattar inte folk generellt det på denna nivå. även på 1/2 ser du hela tiden piss spel oddsmässigt.

Jag kan potta febrilt på flop och blank turn men får inte flushjagare att lägga ändå..

Postad

Men så idag kom det en fråga som jag inte ens hörde hela av: I vilken Australisk delstat hittar man (nåt djur eller var det nu var)? Varpå jag kommer att tänka på syrrans adress eftersom hon råkar befinna sig i Australien och jag skriker ut New South Wales (man måste svara direkt remember), och det var rätt! Yes! Jag har varit nöjd hela dan. :D Ibland är det tur att man kan glädja sig åt det lilla.

Haha, gg. Tänkte bara säga bra dagbok. Orkar aldrig skriva men kul att läsa lite Omaha. Snooker du har inte tänkt starta nåt?

Postad
Dega är alltid bäst. (eller nåt liknande)

Wait a moment?!

”snooker147

Reg.datum: May 2005

Det är nåt som inte stämmer här. Två inlägg. Jag anar ugglor som får kläder.

Försöker du byta identitet har du gjort ett ganska risigt jobb. :D

Haha, gg. Tänkte bara säga bra dagbok. Orkar aldrig skriva men kul att läsa lite Omaha. Snooker du har inte tänkt starta nåt?

Thanks! Välkommen. Ta en koffeintablett och börja kommentera HHs vetja. :)

Postad

Haha har inte tänkt på det själv..

Kunde inte logga på härom dan och skickade "forgot password"

verkar som jag har reggat mig flera gånger :)..

Jack.

Näh orkar nog inte hålla igång en. Skulle nog behöva en dock då mitt spel inte har funkat sista 3-4 månaderna. Eller så kanske jag är i en svacka.

Terrar Tomtetomte iställe med felaktiga analyser så jag kan vinna pengar av han i framtiden :) vad hade du för nick igen??;-) ..

Du då Jacken..Du hade ju en dagbok förut..Vi har ju spelat mot varandra också om jag inte missminner mig. Har nog inte sett till dig på b2b om du inte har ett hemligt nick dårå..

Postad
Näh orkar nog inte hålla igång en. Skulle nog behöva en dock då mitt spel inte har funkat sista 3-4 månaderna. Eller så kanske jag är i en svacka.

Terrar Tomtetomte iställe med felaktiga analyser så jag kan vinna pengar av han i framtiden :) vad hade du för nick igen??;-) ..

Äh, jag spelar ju inte på B2B (längre). Det är nånting med den klienten som ger mig dåliga vibbar. Men du är så välkommen att dyka upp på Party/Stars/Sportingbet, så ska jag nog lyckas hjälpa dig ur svackan. :)

Mina nick är visserligen inte jättehemliga, men delas bara ut till nyfikna via PM eller MSN, så vet jag åtminstone ungefär vem/vilka det är som sitter och hånar mitt spel i chatten. ;)

Ibland undrar jag om det är nyttigt att blanda PLO och PLO/8. Visst är AAxx bra i hi-lo också, men har man inte bra sidokort är essen oftast ännu svårare att spela. Borde jag ens höja med essen när det är hi-lo? Några exempel:

1. Ett ganska passivt bord.

Hero höjer pott på knappen med :Ac::Ah::Jc::7d: Tre syner. Potten på $12.

Floppen kommer :9c::8c::2d:

SB betar ut pott (har $30 bakom). BB synar för sina sista $11. En fold och sen är det Heros tur (täcker SB). I vanlig Omaha high hade pengarna åkt in på stört, men vad gör man när det är hi-lo?

2. I denna handen möter Hero en fi som tidigare spelat väldigt aggro (betar mycket och synar ofta) och precis spelat bort det inköp han låg upp för bara ett par minuter sen.

Hero höjer i tidig position med :Ah::Ad::6h::6d: Två syner.

Floppen kommer :As::Jh::8h:

En monsterflopp i Omaha, men i hi-lo, not so much. Hero betar ut pott ($5) ändå, får en syn.

Turn :5c:

Hero har fortfarande bästa höghanden, men kan mycket väl vara frirullad för halva potten. Hero betar pott ($15) ändå för att skrämma bort fi (rätt/fel?) som synar bakom. Båda har ca $30 kvar i stacken.

River :7s:

Inte bra. Hero har inte bästa höghanden längre och checkar (bättre att stoppbeta?). Fi betar all in. Vad gör Hero nu?

3. Och så en hand där en fi som precis kommit till bordet höjer pott. Hero sitter på knappen och synar med :Ah::4d::5c::5d:

Floppen kommer :Qd::8c::2s:

Fi betar ut pott ($6). Hero gör vad med en person kvar bakom? Alla har ungefär ett inköp ($50) var.

Postad

Tomte, jag snackade bara om i allmänhet. En annan sak när man har familj såklart. Några andra viljor än sin egen att ta hänsyn till då. =)

Tycker bara att folk borde uppskatta livet mer i allmänhet, finns för mkt bitterhet där ute. För det säger jag inte att en utlandsresa behöver vara svarat, finns mycket andra små saker i livet man kanske borde lära sig uppskatta först;-)

Postad
Äh, jag spelar ju inte på B2B (längre). Det är nånting med den klienten som ger mig dåliga vibbar. Men du är så välkommen att dyka upp på Party/Stars/Sportingbet, så ska jag nog lyckas hjälpa dig ur svackan. :)

:)

Mina nick är visserligen inte jättehemliga, men delas bara ut till nyfikna via PM eller MSN, så vet jag åtminstone ungefär vem/vilka det är som sitter och hånar mitt spel i chatten. ;)

Ibland undrar jag om det är nyttigt att blanda PLO och PLO/8. Visst är AAxx bra i hi-lo också, men har man inte bra sidokort är essen oftast ännu svårare att spela. Borde jag ens höja med essen när det är hi-lo? Några exempel:

1. Ett ganska passivt bord.

Hero höjer pott på knappen med :Ac::Ah::Jc::7d: Tre syner. Potten på $12.

Floppen kommer :9c::8c::2d:

SB betar ut pott (har $30 bakom). BB synar för sina sista $11. En fold och sen är det Heros tur (täcker SB). I vanlig Omaha high hade pengarna åkt in på stört, men vad gör man när det är hi-lo?

Svårt som du säger. syna bara och lägg vid icke flush. Du har fördelen med pos också. Fold är väl för vekt alltså men kanske inte. Nån high low haj kanske kan svara. Hade det varit 3 låga är det väl bara att slänga direkt.

2. I denna handen möter Hero en fi som tidigare spelat väldigt aggro (betar mycket och synar ofta) och precis spelat bort det inköp han låg upp för bara ett par minuter sen.

Hero höjer i tidig position med :Ah::Ad::6h::6d: Två syner.

Floppen kommer :As::Jh::8h:

En monsterflopp i Omaha, men i hi-lo, not so much. Hero betar ut pott ($5) ändå, får en syn.

Turn :5c:

Hero har fortfarande bästa höghanden, men kan mycket väl vara frirullad för halva potten. Hero betar pott ($15) ändå för att skrämma bort fi (rätt/fel?) som synar bakom. Båda har ca $30 kvar i stacken.

River :7s:

Inte bra. Hero har inte bästa höghanden längre och checkar (bättre att stoppbeta?). Fi betar all in. Vad gör Hero nu?

Grym flopp men ändå inte som du säger. Är fi så aggro så kanske en checkraise på turn hade varit the shit? Nu så är det svårspelat på rivern och stopbet hade jag nog gjort. Svårt att folda mot en all in ändå.

3. Och så en hand där en fi som precis kommit till bordet höjer pott. Hero sitter på knappen och synar med :Ah::4d::5c::5d:

Floppen kommer :Qd::8c::2s:

Fi betar ut pott ($6). Hero gör vad med en person kvar bakom? Alla har ungefär ett inköp ($50) var.

Skulle lagt direkt. Ingen menig att spela vidare i denna.

Postad
Tomte, jag snackade bara om i allmänhet. En annan sak när man har familj såklart. Några andra viljor än sin egen att ta hänsyn till då. =)

Tycker bara att folk borde uppskatta livet mer i allmänhet, finns för mkt bitterhet där ute. För det säger jag inte att en utlandsresa behöver vara svarat, finns mycket andra små saker i livet man kanske borde lära sig uppskatta först;-)

Visst ska man uppskatta små saker i livet. Bland det bästa jag vet är att ställa mig i dörröppningen till min dotters rum och lyssna till hennes andetag när hon sover. Då är det inte så många andra saker i livet som känns speciellt viktiga.

Jag var bara lite undrande över hur det kom sig att det blev just min dagbok som fick ta del av dina funderingar i det här ämnet. Verkar jag behöva lära mig att uppskatta livet mer och bli lite mindre bitter? Eller var det bara en slump att ditt inlägg hamnade just här?

Jag ser inte mig själv som en speciellt bitter person, hur man nu mäter bitterhet. Och hur vet man egentligen hur och när man ska uppskatta livet mer? När uppskattar man livet tillräckligt mycket?

1. Svårt som du säger. syna bara och lägg vid icke flush. Du har fördelen med pos också. Fold är väl för vekt alltså men kanske inte.

2 En checkraise på turn? Nu så är det svårspelat på rivern och stopbet hade jag nog gjort. Svårt att folda mot en all in ändå.

3. Skulle lagt direkt. Ingen mening att spela vidare i denna.

1. Hehe, när inte ens du vill dega så vet jag att jag gjorde rätt som foldade. :D

2. Checkraise på turn är nog bättre. Nu lyckades han träffa stegen med sin 9653 och det vet jag eftersom det var riktigt svårt att folda. Jag klarade det inte.

3. Jag synade faktiskt, men borde nog foldat som du säger. Träffar esset på turn och är rätt säker på att jag har bäst låg så jag synar igen. Och som grädde på moset en trea på river och fi går all-in. Scoop! Fi hade AAQx.

Postad

1.Hehe, när inte ens du vill dega så vet jag att jag gjorde rätt som foldade. :D

:-D

2.Checkraise på turn är nog bättre. Nu lyckades han träffa stegen med sin 9653 och det vet jag eftersom det var riktigt svårt att folda. Jag klarade det inte.

Man kan inte vinna alla. Ibland måste man syna ner lite extra för att få mer betalt så man inte blir för tightstämplad.

3.Jag synade faktiskt, men borde nog foldat som du säger. Träffar esset på turn och är rätt säker på att jag har bäst låg så jag synar igen. Och som grädde på moset en trea på river och fi går all-in. Scoop! Fi hade AAQx.

NH din fisk :)

Postad

om jag ska vara ärlig så missade jag att det var en dagbok först^^ men det var inte alls riktigt till dig på någon speciellt sätt :)

ville bara sprida det goda budskapet :) hoppas du kan förlåta mig.

Postad

PokerStars Pot-Limit Omaha High, $0.50 BB (5 handed) Hand History Converter Tool

SB ($25.75)

Hero ($88.15)

UTG ($30)

MP ($43.85)

Button ($46.20)

Preflop: Hero is BB with 5 :diamond: A :heart: A :club: 8 :club:. UTG posts a blind of $0.50.

UTG (poster) checks, MP raises to $2.25, Button calls $2.25, SB calls $2, Hero raises to $11.75, UTG calls $11.25, MP calls $9.50, Button folds, SB calls $9.50.

Flop: ($49.25) 2 :heart: 6 :club: 9 :spade:(4 players)

SB checks, Hero bets $47.25, UTG folds, MP folds, SB calls $14 (All-In).

Turn: ($110.50) 7 :spade:(2 players, 1 all-in)

River: ($110.50) 7 :heart:(2 players, 1 all-in)

Final Pot: $110.50

Results:

SB showed 3:club: J:diamond: J:club: T:spade: and lost with two pair, Jacks and Sevens

Hero showed 5:diamond: A:heart: A:club: 8:club: and won ($75.25) with a straight, Five to Nine

Postad

Det har varit planeringsdag på dagis idag, så det fick bli kompledigt och en hemmadag med familjen. Således begränsad tid till den sedvanliga måndagsuppdateringen om veckan som gick.

Även begränsat med spelande förra veckan enligt mina relativa mått mätt, och ett hyggligt veckoresultat. Det mest uppseendeväckande i pokerväg är att jag redan lyckats med ett av mina mål, nämligen det om att börja spela andra pokerformer (det där med att jag ska lära mig också kan vi ju glömma). Av en slump (nästan) snubblade jag in på ett gammalt hederligt femkorts mörkpokerbord medan jag väntade på lediga omahaplatser. Mein Gott, vad folk synar med. I alla fall på min låga nivå. Jag har nog inte spelat mörkpoker på 15 år, men har hittills gått plus fyra sessioner av fyra möjliga på PL50. Ta i trä.

Ett annat intressant fenomen är att hela grannskapet helt plötsligt verkar känna till att jag spelar poker relativt regelbundet. En av grannarna hade 50-årspartaj i helgen och jag fick snällt lyssna till en utomsocknes släkting till födelsedagsbarnet (som faktiskt var rätt trevlig) som glatt delade med sig av sina eskapader i endollars SnG och cashgame $0.02/$0.04. Jag log och nickade mest. Framåt småtimmarna dök en annan, något överförfriskad, granne upp och tyckte att jag skulle lära hennes son lite poker eftersom han satt och spelade så mycket. Jag log och nickade mest (när jag inte drog bort huvudet för att få tag på lite frisk luft vill säga).

Bilen som pajade i mellandagarna står fortfarande på en verkstad 20 mil hemifrån. Det är underligt hur stor skillnad det är mellan den uppskattade tiden arbetet kommer att ta innan det påbörjats ("Njae, vi hinner nog inte färdigt denna vecka, men början på nästa absolut." -Bilmek, 3 januari) och den verkliga tiden. ("Du, det får nån annan svara på, jag tar ditt nummer och så ringer vi upp dig senare idag." -Bilmek, 12 januari; Ni får två gissningar om nån ringde eller ej).

Resultat efter vecka 2:

+$235 varav bonusar +$60

Postad

Vad skriver man i playernotes om följande spelare? Synstation tycker jag inte gör personen rättvisa. Det behövs något mer. Kom med förslag.

Femmanna PLO. Jag sitter med 7653ss i sen position och höjer preflop. Fi synar.

Flop Q85r. Check. Jag betar pott. Syn.

Turn 6. Check. Jag betar halvpott. Syn.

River 8. Check. Jag betar halvpott igen. Syn.

Med K996 som vinner på högre tvåpar. Läser han mig som en öppen bok? Förmodligen inte.

Jag höjer i sen position med KQ86ds i rött. Två syner.

Flop 7s 8c 10s. Check, check, check.

Turn Jc. Check, check, minbet av mig, syn, fold.

River Qc. Check, ¾-pottbet för att köpa potten. Steksyn.

Vad han hade fick jag aldrig veta, men det slog inte mitt monstertvåpar i damer och åttor iallafall.

Han försvann kort därefter så tyvärr kunde han inte hjälpa mig ur svackan. Så jäkla tröttsamt när dragen aldrig sitter. Jag checkraisar preflophöjaren när jag sitter med A763 på T54 brädan. Höjaren lägger sig, men jag får syn av nån annan stackare med 6532 som tyckte att det var en solklar syn och självklart träffar ett ess och bottenstegen. Där ryker ett drygt inköp och jag blir minitiltad och två inköp till försvinner innan jag ger upp Omaha för dagen.

Försöker med mörkpoker PL50 istället och första vändan vid bordet får jag QQQKK på given när jag sitter i BB. UTG höjer med AAxxx, SB (som tyvärr bara är shortie) miniraisar med 88899, jag höjer en tredje gång. AA tycker att hans hand verkar bra och synar två höjningar. SB höjer all-in, och jag synar såklart, liksom AA. Jag tar hem en trevlig pott, men vill helst inte veta hur jag hade reagerat om det var jag som hade suttit på suckerkåken i det läget. Brr.

Ger upp efter en stund på något bättre humör och hjälper sambon att slänga ut granen istället. Eller, slänga ut stammen kanske är en mer passande beskrivning eftersom i princip alla barr bestämde sig för att stanna kvar inomhus när vi plockade av belysningen. Värdelöst vetande: En liten gran har ungefär en halv miljon barr.

Slutligen lite perspektiv på tillvaron. Min spontana reaktion när jag började följa denna blog mycket sporadiskt: ”Trainwreck waiting to happen”. Jag kanske skulle ställa upp i Psychic Challenge (kanonprogram på TV4+ om nu någon missat det) eftersom det visar sig att bloggaren ifråga lyckats bränna en komplett bankrulle på £170k på cirka två månader. Men han är inte nedslagen för det utan ska minsann tjäna £500k år 2007 istället. Seems likely.