Gå till innehåll

Skatteverket har insett det orimliga?


marand_6

Recommended Posts

Jag fick nyligen ett email av en kompis som vill vara anonym om ett svar han fått av skatteverket. Som jag tolkar det så säger skatteverket i princip att man i praktiken inte behöver betala skatt på internetpoker/sportsbetting oavsett vilken site man spelar.

 

---------------------------------------------------------------------

Hej !

 

Lotteribeskattning fungerar så att det är själva vinsten som är

skattepliktig. Varje pott är rent principiellt ett eget lotteri och varje

vunnen pott är beskattningsbar till sitt bruttovärde, dvs. inte ens

insatsen som vinnaren gjort i den potten kan dras av. Eftersom en

pokerspelare varvar vinster med förluster skulle detta få orimliga

konsekvenser. I praktiken är detta dock ingen stor sak. Det är de större

turneringsvinsterna utanför EU/EES som det blir aktuellt att beskatta,

liksom sidoinkomster i form av sponsring och s.k. rake-back, dvs. den bonus

en spelare får tillbaka på satsat kapital när han värvar nya spelare till

en spel-site.

 

Har du övriga frågor om detta skall du kontakta det skattekontor du tillhör

då det är de som fattar beslut om din deklaration.

 

 

 

 

Med vänliga hälsningar

Xxxx xxxx

Skatteverket, Servicejouren

 

Servicejouren svarar på allmänna frågor om

- skatt

- folkbokföring

- indrivning

- teknik och innehåll på skatteverket.se.

 

Webbplats: skatteverket.se

Servicetelefon: 020-567 000 Skatteupplysningen: 0771-567 567

Skatteverkets kontor: http://www.skatteverket.se/adresser/'>http://www.skatteverket.se/adresser/

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

Fråga:

 

Nedanstående fråga sändes in via http://www.skatteverket.se

 

Namn: Xxxx

 

E-postadress: xxxx@xxxx.com

 

Fråga:

Hej,

Jag har under 2006 spelat en hel del på sportspel på nätet. Jag har i

praktiken

haft det som ett deltidsjobb vid sidan av mina studier. Jag har fört

noggran

dokumentation över mina vintster och försluter.

 

Nu när året är slut har jag börjat fundera på hur jag ska göra när jag

deklarerar och betalar skatt. Jag blev lite förvånad när jag läste om hur

reglerna är för spel på nätet är. Jag skriver därför för att jag hoppas att

du

kan själpa mig få klarhet i hur jag ska deklarera.

 

Under året har jag vunnit ungefär 100.000 SEK netto på sportspelssajter

utanför

EU. Det är min nettovinnst. Jag har en speciell taktik i mitt sportspelande

där

jag letar efter tillfällen till små riskfria vinster med höga insatser. Det

gör

att min bruttoomsättning i sportspel mycket större än min nettovinnst.

Brutto

har jag under året vunnit ungefär 10.000.000 och förlorat 9.900.000.

 

Nu undrar jag hur jag ska ta upp det här i deklarationen och hur jag ska

betala

skatt. Jag vill verkligen göra rätt för mig och följa lagen och betala

skatt.

Hur ska jag göra?

 

Tack,

Xxxx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Formuleringen från Skatteverkets handläggare är i stora drag taget från deras hemsida. Handläggaren har ingen aning, men har formulerat det elegant på kanslisvenska så att man kan tolka det lite hur man vill.

 

Själv tycker jag att skattefrågan är mycket klar: EU-sajt = ingen skatt. Icke EU-sajt: Kapitalskatt 30% på bruttovinst på såväl turneringar som cash game.

 

EU-sajt = Om företaget är registrerat i EU, inte där licensen ligger som många tror.

 

Detta är det formella. Sen hur det fungerar i praktiken är en annan sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Formuleringen från Skatteverkets handläggare är i stora drag taget från deras hemsida. Handläggaren har ingen aning, men har formulerat det elegant på kanslisvenska så att man kan tolka det lite hur man vill.

 

Själv tycker jag att skattefrågan är mycket klar: EU-sajt = ingen skatt. Icke EU-sajt: Kapitalskatt 30% på bruttovinst på såväl turneringar som cash game.

 

EU-sajt = Om företaget är registrerat i EU, inte där licensen ligger som många tror.

 

Detta är det formella. Sen hur det fungerar i praktiken är en annan sak.

 

Jag håller med om att det formella är väldigt klart. Men själv tycker jag det är mycket intressant hur det fungerar i praktiken. Jag har valt att bara spela på sidor som är inom EU, men om det vore 'helt riskfritt' att spela på andra sidor skulle jag tex spela på PokerStars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att det formella är väldigt klart. Men själv tycker jag det är mycket intressant hur det fungerar i praktiken. Jag har valt att bara spela på sidor som är inom EU, men om det vore 'helt riskfritt' att spela på andra sidor skulle jag tex spela på PokerStars.

 

Jag tror att det i praktiken är "riskfritt" att spela cash game på icke-EU-sajter som t.ex. Pokerstars. Jag har mycket svårt att se hur en enskild handläggare ska kunna reda ut vem som ska betala skatt eller inte på cash game. Däremot den svensk som vinner Pokerstars Sunday Million (har ju hänt ett par gånger den senaste tiden) blir nog granskad på ett eller annat sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv tycker jag att skattefrågan är mycket klar: EU-sajt = ingen skatt. Icke EU-sajt: Kapitalskatt 30% på bruttovinst på såväl turneringar som cash game.

Är bruttovinsten vad man vunnit eller vad man tagit ut till svenska bankkonton / i svenska bankomater?

 

Krångligt blir det ju om det är allt man vunnit eftersom man då kan ha tagit ut pengar under året men ändå hävda att man totalt är back över perioden(?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är bruttovinsten vad man vunnit eller vad man tagit ut till svenska bankkonton / i svenska bankomater?

 

Krångligt blir det ju om det är allt man vunnit eftersom man då kan ha tagit ut pengar under året men ändå hävda att man totalt är back över perioden(?)

 

Skatteverket ser på bruttovinsten när skatten ska betalas. Det innebär ju det absurda att du kan ligga back totalt (netto), men ändå tvingas skatta en ansenlig summa.

 

Exempel: On du vinner en miljon kr och sedan förlorar en miljon kronor, så är din bruttovinst en miljon kr och din nettovinst noll kr. Då ska du alltså betala 300.000 kr i skatt (30% på bruttovinsten), även om du har gått plus minus noll totalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Skatteverket ser på bruttovinsten när skatten ska betalas. Det innebär ju det absurda att du kan ligga back totalt (netto), men ändå tvingas skatta en ansenlig summa.

 

Exempel: On du vinner en miljon kr och sedan förlorar en miljon kronor, så är din bruttovinst en miljon kr och din nettovinst noll kr. Då ska du alltså betala 300.000 kr i skatt (30% på bruttovinsten), även om du har gått plus minus noll totalt.

 

Ja och det är väldigt orättvisst jämfört med hur det ekonomiskt fungerar för företagare. Dom får ja i princip alltid dra av skatt för förlorade pengar och inköp av maskiner också vidare.

Jag menar varför ska vi ens försöka vara ärliga å betal skatt på pengar vi vunnit på cashgame utanför EU när vi ändå inte kommer kunna göra det på rätt sätt

 

Ex bruttovinst 10 000 000 Bruttoförslust 9 900 000

Nettovinst 100 000.... Skatt att betala för den som vill vara ärlig ca 3 milijoner.

Vad händer om vi ändå försöker vara lite ärliga å betala ca 30 000 i skatt och vi nästa år backar 100 000 med liknande siffror... har vi då någon möjlighet att kvitta skatten... Knappast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Eftersom en pokerspelare varvar vinster med förluster skulle detta få orimliga

konsekvenser. I praktiken är detta dock ingen stor sak."

 

Det där tolkar jag ungefär som "gör vad ni vill, vi orkar väl inte hålla reda på varenda persons pokerspelande".

Så länge man inte spelar stora turneringar utanför EU då...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skatteverket ser på bruttovinsten när skatten ska betalas. Det innebär ju det absurda att du kan ligga back totalt (netto), men ändå tvingas skatta en ansenlig summa.

 

Exempel: On du vinner en miljon kr och sedan förlorar en miljon kronor, så är din bruttovinst en miljon kr och din nettovinst noll kr. Då ska du alltså betala 300.000 kr i skatt (30% på bruttovinsten), även om du har gått plus minus noll totalt.

 

Ja, men i brevet ovan så skriver ju skattemyndigheten just att det här inte fungerar i praktiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...