Gå till innehåll

Saker att tänka på när man spelar live?


RaMz

Recommended Posts

ni som är mer erfarna att spela liveturneringar kanske kan ta upp några saker som man ska komma ihåg om man bara spelat på internet förut.

 

sånt jag sett på wpt som jag inte är säker på alltid gäller är:

 

att om man ska raisa måste man ta alla chips på en gång, och man får inte sätta ut en hög o sedan sträcka sig efter fler.

 

olika gränser för var markerna är i spel och att man måste släppa markerna innan dom är i spel.

 

skydda korten, alla saker man säger

 

säger man raise 200kr innebär dte då raise TILL 200 lr raise MED 200

 

det är säkert fler saker som kan tas upp, skulle va skönt om vi redde ut en del av dessa aspekter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ni som är mer erfarna att spela liveturneringar kanske kan ta upp några saker som man ska komma ihåg om man bara spelat på internet förut.

 

sånt jag sett på wpt som jag inte är säker på alltid gäller är:

 

att om man ska raisa måste man ta alla chips på en gång, och man får inte sätta ut en hög o sedan sträcka sig efter fler.

 

Helst ska du ställa in alla marker på samma gång, men säger du "plus" eller "jag spelar för 2000" eller nåt liknande så är det oftast ok att stringbeta. Kolla vad som gäller där du tänkt lira bara ;)

 

Kollar du på WPT så ser du ofta att den som höjer säger "raise" och sedan sitter och fnular med markerna och funderar på hur mycket han ska höja (samt kollar in hur Fi reagerar, nu när han vet att han kommer bli höjd). Sedan säger han typ "60.000" och ställer in några staplar med marker.

 

Det är nästan alltid det du säger som gäller. slänger du in marker i potten utan att säga nåt räknas det oftast som syn.

 

olika gränser för var markerna är i spel och att man måste släppa markerna innan dom är i spel.

 

Beror på. Ibland finns en linje på bordet som inte får passeras utan att markerna räknas som satsade. Har du lyft in en stack i mitten, men inte släppt den så är den oftast ändå i spel. Exakt vad som gäller beror dock på var du spelar, kolla de lokala reglerna...

 

skydda korten, alla saker man säger

 

säger man raise 200kr innebär dte då raise TILL 200 lr raise MED 200

 

det är säkert fler saker som kan tas upp, skulle va skönt om vi redde ut en del av dessa aspekter.

 

I sverige säger man inte raise ;)

Hur som helst, säger du plus 200 (eller nåt liknande) så är det en höjning med 200, säger du jag spelar för 200 (eller nåt liknande) så är det en höjning till 200. På engelska blir det alltså "I raise 200" = höjning med 200 "I raise to 200" eller "I play for 200" = höjning till 200

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag spelade 60 pers turnerningen i april här i Umeå skickade arrangören med ett bra regelverk inför turnerningen. Detta är ett litet utdrag ur det som jag tar mig friheten att posta...

 

* För att skydda sina kort rekommenderas spelare som deltager i en giv att ha en marker ovanpå sina kort.

Om två eller flera spelares händer blandas utan att respektive hand går att urskilja är alla händer som har blandats dödförklarade. Så fort en hand når givarens muckhög är den dödförklarad.

 

* En spelare som satsar skall lägga markerna framför sig på ett sådant sätt att det klart och tydligt framgår för resten av bordet från vem satsningen kommer och hur mycket som har satsats.

 

* Om en spelare lägger in en marker som överstiger senaste satsningen utan att verbalt tillkännage en höjning räknas det som en syn av senaste satsningen. Om en spelare lägger in minst två marker och summan av dem överstiger senaste satsningen räknas det som en höjning.

 

* Varje höjning måste vara minst en stor mörk. Enda undantaget från detta är om spelaren är all-in.

 

* I händelse av att två eller flera spelare delar på en pott kommer icke jämnt delbara marker att tillfalla spelaren/spelarna som sitter i tidigast position/positioner.

 

* Det är inte tillåtet att prata om sin hand eller att visa sin hand under given. Om en spelare medvetet visar sin hand för en annan aktiv spelare dödförklaras handen.

 

* Markerna skall hållas väl synliga och alla spelare är tvungna att ha sina stora marker längst fram då det är ytterst oetiskt att gömma stora marker för att dölja sin styrka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...