Gå till innehåll

NLT - Trn, hur spela HU med shortstack?


Quasi

Recommended Posts

Jag hamnade i en lite knivig situation igår när jag hamnade HU på finalbordet i en turnering men som shortstack. Jag fick helt enkelt bara värdelösa kort som 72o, 63o, 62s osv. och hamnade i ett läge där jag visste att han skulle försöka driva mig ur potten. Samtidigt visste jag att i princip skulle alla mina raises och all-ins besvaras så jag foldade ett par händer för att försöka plocka upp något med lite mer kraft i. Jag kunde inte se någon direkt annan utväg än att möjligtvis bara trycka in och hoppas på fold eller Fru Fortuna. Till slut hade alla blinds/antes ätit upp 1/3 av mina lilla stack och jag bestämde mig för att trycka in med en hand i stil med 94s och torskade.

 

Hur ska man egentligen göra HU med shortstack när man inte plockar upp några som helst kort av intresse och inte får se någon flop gratis. Visst sitter även han på en random hand men det känns ändå knapert att försöka sig på en blind-steal utan någon som helst uppbackning av korten. Vad tycker ni, ska man helt enkelt chansa och hoppas på det bästa innan det är för sent?

 

* Lite RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mer info:

Fi: 160 000

Jag: 35 000

Blinds: 3000/6000 eller 4000/8000, mitt minne sviker mig.

Antes: 750 - 1000

 

Att göra en deal var inte direkt aktuellt, alldeles för små pengar i rörelse och dessutom hade han aldrig gått med på det. ;)

 

Självklart är det inte bra att vänta för länge men frågan är vilket som är bäst; att dubbla upp när man är nere på 15 000 eller att förlora allt vid 30 000. Det känns ju faktiskt som man tar sig vatten över huvudet när man riskerar hela stacken med 62s t.ex. Men återigen vet man ju inte vad Fi sitter på och han lär ju inte plockat upp stål på varje hand han heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heads up är det irrelevant för din strategi vem som har mest chips, det enda som spelar roll är hur stor den minsta stacken är i förhållande till mörkarna. Ni spelar varje hand med lika stor effektiv stack och det finns därmed ingenting som föranleder en att spela olika med en stor eller liten stack. Spela varje hand för att få så stort EV som möjligt i varje enskild hand. Det är den bästa strategin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

raol: Det jag menar med stackstorlek är att jag snabbt måste hitta en hand att spela innan jag har blindat bort hela min stack medan Fi har lite mer tyngd och säkerhet när han spelar.

Och det jag menar är att det inte är rätt att tänka så, tänk dig istället att din motståndare har lika stor stack som du har, om du spelar så som du skulle spela då så spelar du korrekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

raol: Det jag menar med stackstorlek är att jag snabbt måste hitta en hand att spela innan jag har blindat bort hela min stack medan Fi har lite mer tyngd och säkerhet när han spelar.

Och det jag menar är att det inte är rätt att tänka så, tänk dig istället att din motståndare har lika stor stack som du har, om du spelar så som du skulle spela då så spelar du korrekt.

 

Men jag är inte säker på hur jag skulle ha spelat. Raisar han mig när jag sitter på BB och plockar upp 72o så blir jag knappast på humör att spela vidare i potten. Samtidigt måste man ju ha ett vapen mot sånt här, kanske borde jag försöka raisa ut honom ur potten oftare och försvara mig lite mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ska man egentligen göra HU med shortstack när man inte plockar upp några som helst kort av intresse och inte får se någon flop gratis.

Man tar sitt stryk som en karl. Finns egentligen inget särskilt att göra där. Får man inga kort i den här situationen kommer man allra oftast att förlora, och sen är det inte mer med det.

 

Tänk bara på att mörkarna är så pass stora att du inte behöver i närheten av 50% vinstchans för att ett spel ska vara lönande. Det gäller naturligtvis i ännu större utsträckning för när du själv trycker in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...