Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Spelet är Hold'em.

Platsen är Stora Mörken på ett 5-manna bord på SvenskaSpel.

Nivån är 5/10 FL.

Korten är AKo.

Situationen är denna: Alla spelare är för lösa och dåliga och de limpar fram till dig. Vad gör du? och varför? och med vilka kort höjer du med i detta läge?

Tack o hej! Nu är det lördag!

Postad

Och om jag missar totalt ska jag checka?

Med vilka händer är det värt att höja för väde?

I alla andra positioner skulle jag höja och sen fortsättningsbeta (CB?) vad som än kommer.

Så här tänker jag: Checka i BB, Checka floppen vad som än kommer. Vid träff syna om någon höjer och sedan Check-höja på turn. Vid miss fold.

Postad

mjo.. men då bygger jag ju en ganska stor pott eftersom alla som synade första höjningen synar till 99% en till och nästan alla synar bet på floppen...

eller så underskattar jag toppar bra kicker..

Postad
mjo.. men då bygger jag ju en ganska stor pott eftersom alla som synade första höjningen synar till 99% en till och nästan alla synar bet på floppen...

Om du ska spela FL så läs small stakes holdem av sklansky. Där förklarar han dessa begrepp.

Men kontentan, ja du bygger en stor pott och det är precis vad du vill göra. Ja de kanske synar på floppen men då gör de misstag. Du kommer inte vinna alla potter, inte ens varannan lr var tredje men du vinner dem oftare än dina motståndare o därmed mer pengar tack vare att 1) har en bra hand 2)spelar händerna rätt.

-Hur du sen ska spela flopp beror lite på floppen men syna/betta aldrig på turn iaf med oträffad AK mot så många spelare.

-När det gäller FL på svspel så är det ett spel du sällan kommer få ha nytta av. Det enda stället jag sett ett liknande spel är på Everest innan amerikanerna drog så vill du lära dig FL som spelas på alla andra nät så får du byta till någon anna klient. Men det är dock ett roligare spel definitivt då man kan limpa med suited connectors UTG, nice som fan.

Postad

Har läst lite smått ur small stakes holdem men jag har för mig att den tar inte upp så mycket spel i shorthanded?

Spelar endast på SS för att jag vinner absolut mest där. När jag har en större rulle kanske jag tomtar vidare till någon annan sida o spelar bort den ;)

Postad
Så här tänker jag: Checka i BB, Checka floppen vad som än kommer. Vid träff syna om någon höjer och sedan Check-höja på turn. Vid miss fold.

Det där är helt fel tänkt (OBS inget påhopp!!). Som nån sa måste du höja för värde pre. Sen ska du beta flopp oavsett träff eller inte. Höjer någon kan du tom 3beta som semibluff beroende på hur brädan ser ut (inga farliga drag/troliga monster) om det innebär att du kan få bort spelare. Du vill få bort draghänder med din typ av starthänder och helst hamna HU med nån som t.ex träffat ett par eller har ett sämre ess. Det maximerar dina möjligheter att ta hem potten om du träffar på turn eller river.

Fixed limit handlar om att bygga potter, det är grundläggande strategi för det spelet. Läs boken som MacDaddy rekommenderar (eller nån liknande), lycka till vid borden.

Postad

-När det gäller FL på svspel så är det ett spel du sällan kommer få ha nytta av. Det enda stället jag sett ett liknande spel är på Everest innan amerikanerna drog så vill du lära dig FL som spelas på alla andra nät så får du byta till någon anna klient. Men det är dock ett roligare spel definitivt då man kan limpa med suited connectors UTG, nice som fan.

what the christ

Postad

Vart man än spelar så är openlimp med suited connectors UTG nej. Bara nej. Om du inte förstår varför tycker jag du ska ta och läsa en bok, t.ex. SSH.

Postad
Vart man än spelar så är openlimp med suited connectors UTG nej. Bara nej. Om du inte förstår varför tycker jag du ska ta och läsa en bok, t.ex. SSH.

Då får du ta o läsa den istället för o bara ha den i hyllan för där står det att man kan limpa med såna händer i tidig poss vid de lösaste av spel.(står på sid82)

Postad
Då får du ta o läsa den istället för o bara ha den i hyllan för där står det att man kan limpa med såna händer i tidig poss vid de lösaste av spel.(står på sid82)

Boken är känd för att ha rätt mycket fel i sig. Det var länge sen jag läste den.

Postad

Openlimpa är fel på ett 5-maxbord oavsett starthand och position.*

Sedan instämmer jag med de andra: HÖJ FÖR VÄRDE innan floppen. På floppen tycker jag att det är dumt att försöka bluffa bort 5 spelare. Lyckligtvis kommer du i snitt att träffa något spelbart på floppen betydligt oftare än var femte gång. Det var därför du höjde för värde.

Och hittar du inget spelbart kan du gott checkfolda utan att skämmas, i synnerhet om du får en massa action bakom dig.

Vilka händer du skall höja för värde om alla limpat till dig på BB?

Jag hade tänte använda pokerstove för att ge ett bra svar på frågan, men den jag har på min hårddisk fungerar inte.

På rak arm skulle jag anta att mot löst motstånd kan du höja:

AA-88

AKoff, AQoff

2 kort i samma färg som båda är 10 eller högre

*Undantaget skulle väl vara om man sitter på knappen eller i SB och BB är en extremt utpräglad calling station och dessutom saknar minne och man tycker sig ha implicita odds med sin hand men inte vill värdehöja. Dessutom har jag hört att vissa använder sig av limp från sb när de bråkar med BB, men jag skulle anta att 95% av alla hyggliga shorthandedspelare klarar sig utan att openlimpa i 95% av sina sessioner.

Postad

Lallaren: Pratar fullring, på short bord ä det höga kort som gäller.

Jag pratar om en femvägspott. Två höga offsuitort eller Axoff har sällan någon större pot equity en femvägspott. En oträffad AK är sällan bäst hand efter floppen heller i en femvägspott.

Höga kort gör sig bäst i 2-vägspotter eftersom man har chansen att vinna genom att höja och sno mörkarna eller kanske med high card, och den chansen minskar ju markant med varje spelare som limpar in.

Jag tycker också att det är snällt att tala om för folk som kanske inte är särskilt erfarna på FL shorthanded att man faktiskt kan släppa AK på floppen ibland utan att skämmas.

Om någon har tvåpar eller Ax eller Kx där x är parad så drar man ju ganska rött med bara överkort.

Dessutom är det rätt sällan jag pratar fullring eftersom jag inte spelar fullring. Och om jag nu skulle råka säga något om fullring så ta det med en handnäve salt eftersom jag betraktar mig som en fisk i sådana sammanhang.

Postad
Den länken fungerar tyvärrinte nu utan man blir omdirigerad hit: http://sdf.lonestar.org/index.cgi

och där kan jag inte hitta någon PokerStove att ladda ner. Om någon vet var man kan få tag i Pokerstove i dessa dagar så skulle jag bli väldigt tacksam för en post här eller ett pm.

vilken tur att det var fel.. förståd verkligen igenting på lonestar hemsidan:roll: